1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

11 خرداد 1396
  • 7

کیا سراتو که در برخی از بازارها فورته صدایش می‌کنند، نام آشنایی در ایران محسوب می‌شود. خودرویی که از بدو ورود به کشور قابل قبول خوانده شد و در انواع مختلفی مانند کوپه یا سدان به فروش رسید. از سال 2008 کیا موتورز نام این خودرو را به فورته تغییر داد، اما همچنان در بسیاری از کشورها "سراتو" نامی شناخته شده برای این مدل است.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

این خودرو برای اولین بار 14 سال پیش در کره به دنیا آمد و در پلت‌فرم با هیوندایی النترای XD مشترک است. بین سال‌های 2008 تا 2013 نسل دوم فورته در جهان خودنمایی کرد و اینک بسیاری از بازارهای جهان مانند استرالیا، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی با همان نام قدیمی سراتو احیایش کرده‌اند.

از سال 2013، نسل سوم این خودرو در بازار های کره دیده شد و اینک مدلی از این خودرو را می‌توان در خطوط تولید کارخانه‌های داخلی دید.

سایپا این خودرو را با موتورهای 1.6 و 2 لیتری در دو مدل معمولی و آپشنال ارائه می‌دهد. اما خودروی مورد بررسی یک سراتوی آپشنال سفیدرنگ با موتور 2 لیتری است .

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

موتور خودرو از نوع DOHC MPI است. MPI در موتور به معنای انژکتور چند نقطه‌ای است بهترین حالت احتراق سوخت را برای این مدل به وجود می‌آورد که می‌تواند نقطه قوت سامانه مولد نیرو محسوب شود. موتور از نوع چهار سیلندر 16 سوپاپه بوده و با گشتاور 194 نیوتن‌متر قدرتی معادل 156 اسب‌بخار تولید می‌کند. این موتور با یک جعبه دنده خودکار 6 سرعته هماهنگی دارد.

خودروی مورد نظر حدود 1310 کیلوگرم وزن دارد . طول 4530 و عرض 1775 میلی‌متری، این خودرو را در کنار فاصله محوری 2560 سراتو را در شمار یک سدان خانوادگی خوب قرار می‌دهد. این شاسی با این ابعاد روی رینگ‌های آلومینیومی 16 اینچی قرار گرفته می‌گیرد.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

زمانی که با این سراتو روی تست زمین ناصاف حرکت کردیم، عملکرد رضایت بخشی را در هندلینگ، انعطاف و تحرکت از نمونه مونتاژ شده درمقابل نمونه صادرتی یافتیم. ظاهرا مهندسان ایرانی تغییراتی را با توجه به جاده‌های کشور روی مدل داخلی ایجاد کرده‌‌اند که از کوبش‌های شدید تا حد زیادی کاسته است.

هر چند خودرو یک سدان شهری است، اما این مدل را روی سطوح سنگلاخی و ناهموارتر پیست سنجیدیم. در این بخش نیز عملکرد سیستم تعلیق نسبتا قابل قبول بود ولی در کل از سراتو نباید انتظار یک سواری نرم را داشت زیر سواری آن اسپرت است. با حرکت بر روی پیست اقدام به ترمز ناگهانی کردیم ترمزها عالی به نظر می‌رسند. خودرو به ترمزهای ABS در کنار سامانه پیشرفته EBD مجهز شده و به خوبی و نرمی حرکتتان را متوقف می‌کند.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

اما تست فنی این خودرو در پیست مزایای دیگری نیز دارد و یکی از آنها سنجش خودرو روی شیب‌های استاندارد برای ارزیابی قدرت موتور در سربالایی‌هاست. موتور در سطوح شیب‌دار به خوبی قدرت خود را نشان می‌دهد.

ورود به کابین می‌تواند دل خیلی‌ها را به دست آورد. خودرو همانطور که از نام آپشنالش برمی‌آید، پر گزینه ظاهر شده و در جدول مقایسه امتیازات زیادی می‌گیرد.

شما صفحه نمایشگر لمسی و چند منظوره این خودرو با قابلیت اتصال به سامانه موقعیت‌یاب جهانی یا GPS را دوست خواهید داشت.حسگرهای پارک عقب خودرو نیز در حرکات معکوس هشدارهای لازم از موانع احتمالی را برایتان ارسال می‌کنند.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

صندلی‌های چرمی به همراه فرمان چرم در نوع آپشنال حسی خوبی را به راننده منتقل می کند اما نکته عجیب آن بود که به رغم وجود صندلی های چرمی در کابین جنس پوشش پنل درها ( رو دری ) از جنس پارچه است که به نظر می رسد هنوز از قطعاتی که در مدل های معمولی سراتو استفاده می شد بر روی آبشنال نیز استفاده شده است.

در سراتو فرمان نیز قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و در پشت فرمان نیز شاهد نصب اهرم تغییر دنده( دنده پشت فرمان) هستیم که یکی از آپشن های جدید سراتو ی آپشنال است.

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به محض ورود به خودرو به تنظیمات سامانه صوتی خواهید پرداخت، یک سیستم پخش MP3 با پورت‌های وروی USB، AUX و IPOD در کنار 6 خروجی پخش صدا شما را راضی نگه می دارد.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

برای استارت زدن خودرو نیازی به سوئیچ‌های قدیمی ندارید چرا که کلید این خودرو در نوع هوشمند ارائه می‌شود. نور فضای پشت آمپر نیز به صورت خودکار کم و زیاد خواهد شد که در مجموع نمای درون خودرو را زیبا خواهد کرد. شما می‌تواند اطلاعات سفر و حرکت خود را روی یک نمایشگر کوچک سفری مشاهده کنید. دکمه کنترل کروز نیز در کابین می‌تواند از خستگی راننده پس از طی مسافت‌های طولانی بکاهد.

 تست و بررسی کیا سراتو 2000 آپشنال شرکت سایپا

در روز گرم تست فنی، سامانه تهویه خودرو عملکرد خوبی را از خود نشان داده و فضای داخلی را کاملا خنک کرد. چراغ‌های نمای جلو خودرو نیز کاملا خودکار عمل کرده و قابلیت تنظیم خودکار با شرایط محیطی را دارند.

در مجموع می توان گفت که اگر نمی خواهید یک خودروی چینی سوار شوید و خواهان استفاده از برندهای کره هستید و در ضمن بیشتر از 100 میلیون تومان نیز نمی خواهید هزینه کنید با توجه به موتور قدرتمند و آپشن های خوب می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد به خصوص اینکه سایپا این خودرو را با شرایط های مختلف نیز عرضه می کند و این نکته می تواند در خرید آن موثر باشد.

سراتوی آپشنال سایپا خودرویی است که مربوط به نسل قبل این خودرو می شود و هم اکنون در کشور شاهد حضور نسل جدید آن به صورت وارداتی هستیم اما این اتاق نیز هنوز حرف هایی برای گفتن داشته و جذابیت هایی نیز دارد که می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد .

منبع : عصر ایران



نظرات

  • امیر امیر (16 بهمن 1396 ساعت 13:05)

    من نمیخواستم از واژه دزد استفاده کنم و لی جز این واژه کلمه دیگری به ذهنم ندارم : شرکت خودرو سازی سایپا در نمونه 2000 اپشنال همانطور که همه دوستان اشاره کردن ترمزهای کاسه ای را برای چرخ عقب این خودرو انتخاب کرده که اصلا مناسب نیست من خودم این خوردو رو دارم نسبت به پولی که دادم راضی نیستم.
    وجدان کاری و شرافت و احترام به مصرف کننده اصل مهمی است که همواره باید رعایت شود اما...

  • سعید سعید (6 مرداد 1396 ساعت 23:51)

    من آپشتال گرفتم ... درسته شاید کم و کاستی داشته باشه در مقایسه با مدل وادرلتی ولی در ردمقایسه با رقیب های هم قیمتش بسیار عالی و با کیفیته و سواری لذت بخشی داره .... ملت فقط دنبال ایراد گرفتن هستن .

  • پدرام پدرام (11 تیر 1396 ساعت 19:03)

    تنها چیزی که برای شرکت سایپا مهم نبوده جون آدمهاست که نیومده ایربگهاشو که حذف کرده و ترمزهای عقب رو کاسه ای کرده بود توی مدل آپشنال درستش کنه. من این ماشین رو دارم و ترمزاش خیلی ضعیفه (بر خلاف نظر نویسنده که گفته ترمزهاش عالیه!!!)و بهش نمیشه اعتماد کرد.

  • محمود محمود (13 خرداد 1396 ساعت 11:04)

    چرا نظر مردم رو انعکاس نمیدید چقدر از سایپا پول گرفتی براش تبلیغ کنی شما هم یه جزء همون دزدها هستید

  • rostam rostam (13 خرداد 1396 ساعت 09:30)

    این ماشین نهایت 70 تومن می ارزه نه بیشتر

  • AYDIN AYDIN (13 خرداد 1396 ساعت 05:36)

    مهندسین ایرانی خخخخخخخ تغییرات ؟؟؟؟؟خخخخ پیت حلبی هم نمیتونن بسازن اما نماز شبشون ترک نمیشه!!!
    صد میلیونو بزار بانک ماهی 1500000 یعنی حقوق دوتا کارمندو بخور گور پدر پز دادن ب باجناق خخخخخخخخخخخخخخخ

  • محمود محمود (11 خرداد 1396 ساعت 14:12)

    سایپا یه مونتاژ کار ناشی هست رودری پارچه ای با صندلی چرم!!!!!!!!!! ترمز عقب کاسه ای به جای دیسکی
    تا میتونن از کار می دزدند تا بیشتر سود کنند. تا وقتی که تعرفه بالاست همینه، نه ایران خودروساز میشه نه مردم خودروی درست حسابی سوار میشن. فقط یه عده دزد جیبشون رو پر مکنن