1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

13 آذر 1395
  • 1

آیا فولکس‌واگن تیگوان می‌تواند با کنار زدن رنو کجار و نیسان قشقایی مستقیماً به صدر کلاس کراس اوورها راه یابد؟

زمانی که اولین نسل تیگوان حدود یک دهه‌ی پیش معرفی گشت، کلاس کراس اوورها تازه در حال رشد بود؛ اما امروز، این بازار بی‌شک رقابتی‌ترین بخش بازار بوده و تعداد زیادی از مدل‌های پیشرفته برای فروش بیشتر تلاش می‌کنند.

تیگوان اولیه خوب بود اما جذابیتی خودرویی همانند گلف را برای پیشگامی در کلاس خود نداشت. هرچند، نمای برجسته، کابین سطح بالا، کاربردی بودن و هندلینگ برتر خودروی جدید نوید تجربه‌ی کاملاً متفاوتی را می‌دهد. برای اولین تست، ما تیگوان را در برابر رقبای قدرتمندی قرار داده‌ایم.

رنو کجار به لطف پیشرانه‌های کارا، کابین کاربردی و ارزش بالا یکی از کراس اوورهای موردعلاقه‌ی ما است. آیا تیگوان جدید می‌تواند از پس این نقاط قوت برآید؟

دومین رقیب تیگوان بسیار پرقدرت ظاهر شده و پرفروش‌ترین خودروی کلاس است. نیسان قشقایی را می‌گوییم. این خودرو شباهت زیادی با کجار دارد و از پیشرانه‌ی 1.6 لیتری دیزل کارا و تجهیزات فراوان سود می‌برد. تیگوان باید بسیار خاص باشد تا از عهده‌ی قشقایی برآید.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

شاخ‌به‌شاخ

تجهیزات

تیگوان سطح میانه‌ی حاضر در تست نمی‌تواند با کجار و قشقایی سطح بالا در بخش تجهیزات رقابت نماید. سیستم ناوبری، چراغ‌های LED، چرم و ورود بدون کلید باید در تیگوان بصورت آپشن سفارش داده شوند درحالی‌که در رقبا به‌صورت استاندارد وجود دارند. سفارش این تجهیزات قیمت را به بالای 30 هزار پوند می‌رساند و باعث می‌شوند که دو رقیب دیگر حتی ارزش بالاتری پیدا کنند.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

کاربردی بودن

درحالی‌که تیگوان دارای اهرم‌هایی برای تا کردن صندلی‌های عقبی است اما این صندلی‌ها به‌طور کامل تا و مسطح نمی‌شوند. صندلی‌های رنو نیز همین وضعیت را دارند اما به‌صورت مسطح قرار می‌گیرند. رنو کجار از پوشش صندوقی بهره می‌برد که مفیدتر از پوشش تیگوان است. همانند نیسان، کجار نیز دارای سطوح کف است هرچند که فضای کمی زیر آن وجود دارد.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

راندمان و کارایی

پیشرانه‌ی 2 لیتری TDI فولکس‌واگن به اندازه‌ی پیشرانه‌ی 1.6 لیتری دو رقیب دیگر کارا و با راندمان بالاتر نیست. درحالی‌که ماده‌ی اِدبلو به کاهش آلایندگی NOx کمک می‌کند اما تیگوان با تولید 125 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر، نسبت به رکوردهای رنو و نیسان که به ترتیب 117 و 120 گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر هستند در رتبه‌ی پایین‌تری قرار می‌گیرد. البته این‌ها حتی سبزترین مدل‌های کجار و قشقایی هم نیستند.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

قضاوت

رتبه‌ی اول: رنو کجار

یک‌بار دیگر، این کجار است که در نبرد کراس اوورها برنده می‌شود. این خودرو فضای بار بیشتری از قشقایی دارد و در تریم S خود به خوبی از تجهیزات فراوان سود برده و پیشرانه‌ی 1.6 لیتری دیزل آن به‌صورت معقولی بین پرفورمنس و مصرف سوخت توازن برقرار کرده است. حتی مورد بهتر این است که کجار قیمت کمتری از دو رقیب دیگر دارد و گارانتی 4 ساله‌ی آن نیز از یاد بردنی نیست.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

رتبه‌ی دوم: نیسان قشقایی

قرار گرفتن این خودرو در مکان دوم ثابت کرد که قشقایی هنوز هم اجزای درستی را برای رقیبی قدر بودن دارد. این خودرو از همان فرمول بکار رفته در کجار استفاده کرده و آن را بسط داده است. درحالی‌که نیسان در مجموع به اندازه‌ی تیگوان جادار نیست اما راه‌حل‌های استفاده از فضای هوشمندانه‌ای را به همراه تجهیزات ایمنی اضافه، قیمتی رقابتی و پرفورمنسی شگفت‌آور ارائه می‌دهد.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

رتبه‌ی سوم: فولکس‌واگن تیگوان

تیگوان همه‌ی آن چیزی را که از یک فولکس انتظار دارد در اختیارتان می‌گذارد و کیفیت درجه‌یک، طراحی شیک و کابین عملکردی از آن جمله است. هرچند، اگر انتظار دارید که این خودرو سواری یک گلف بلندقد را داشته باشد پس باید گفت که ناامید خواهید شد. سیستم تعلیق خودرو در جاده‌های انگلستان بی‌قراری نشان داده و پیشرانه‌ی دیزلی آن نیز به اندازه‌ی دو رقیب دیگر کارا و کم‌مصرف نیست. قیمت بالاتر و تجهیزات کمتر نیز در مدل SE این خودرو باعث ناامیدی شده‌اند.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

سایر رقبا

سئات آتکا 2.0 TDI Xcellence
قیمت: 25815 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 148 اسب بخاری

سئات آتکای تماماً جدید از همان پلتفرم MQB بکار رفته در تیگوان و از همان پیشرانه‌ها استفاده می‌کند بنابراین در بحث پرفورمنس می‌تواند به عنوان رقیبی نزدیک عمل کند؛ اما این خودرو کمی فضای کمتر و تجربه‌ی رانندگی اسپورت‌تری را ارائه می‌دهد.

 نبرد کراس‌اوورها: فولکس تیگوان در برابر رنو کجار و نیسان قشقایی

منبع:
autoexpress



نظرات

  • vahid vahid (14 آذر 1395 ساعت 07:00)

    renault kajar