1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

21 آبان 1395
  • 0

در حال حاضر خودروهای الکتریکی زیادی در بازار حضور ندارند اما پیشتازانی چون تسلا، به اندازه کافی خبرسازند. بعلاوه بسیاری از خودروسازان در حال تغییر رویکرد خود به سمت تولید خودروهای الکتریکی هستند و شاید تا یک دهه آینده، درصد زیادی از خودروهای تولیدی جهان از نوع تمام الکتریکی باشند. در این میان، اتحادیه رنو-نیسان با محصولاتی چون نیسان لیف و رنو AOE نیز حضور دارند و جالب اینکه آمار فروش آن‌ها نشان‌دهنده این موضوع است که پرفروش‌ترین خودروهای تمام الکتریکی فعلی جهان را نیز می‌سازند.

نیسان اخیراً نسخه Black از خودروی لیف را معرفی نموده است. این نسخه برای سال 2017 و شامل تغییراتی درتریم، چرخ‌های 16 اینچی، چراغ‌های LED، کف‌پوش ویژه و شیشه‌های نشکن و همچنین دوربین‌های 360 درجه فراگیر به همراه سیستم دستیار پارک می‌شود. به این مناسبت بد ندیدیم که شما مخاطبان سایت خودرو را با این خودرو و گذشته آن بیشتر آشنا نماییم. لیف خودروی جوانی محسوب می‌شود. نیسان این خودرو را برای پیشتازی در بخش خودروهای خانوادگی سبز و دوست دار محیط زیست با قیمت مقرون به صرفه و در سال 2010 طراحی و معرفی نمود.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

طبق برآوردهای EPA شعاع حرکتی لیف با باتری‌های 30 کیلووات ساعتی به میزان 172 کیلومتر با باتری‌های پر است. باتری‌های 24 کیلووات ساعتی می‌توانند شعاع حرکتی 135 کیلومتری را مقدور سازند. این ارقام بیشتر برای خودروهایی با کاربرد درون شهری مناسب به نظر می‌رسد. باتری‌های لیف را می‌توان در حدود 30 دقیقه با استفاده از شارژر سریع Dc به میزان 80 درصد شارژ نمود.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

به عنوان یک خودروی تمام الکتریکی، لیف هیچ آلودگی مستقیمی تولید نمی‌کند. این خودرو به عنوان خودروی سبز سال 2010، خودروی سال 2011 اروپا و جهان و خودروی سال 2011-2012 ژاپن نیز انتخاب شده است.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

لیف از طراحی خاص و منحصر به فردی برخوردار است. چراغ‌های بزرگ و برجسته جلو از سپر تا ستون امتداد یافته‌اند. چراغ‌های بلند و باریک عقب نیز از ستون عقب به پایین کشیده شده‌اند. نمای کلی خودرو، یک هاچ‌بک بزرگ را تداعی می‌کند. سقف شیبی رو به عقب داشته و گلگیرها نیز متورم و عضلانی‌اند. فقدان جلوپنجره باعث یکدستی در نمای جلو شده و البته درست جایی که نشان نیسان قرار دارد، درب شارژر خودرو نیز تعبیه شده است. با وجود طراحی نسبتاً تنومند خودرو و سبک هاچ‌بک، این خودرو از ضریب آئرودینامیکی بسیار خوب 0.28 برخوردار است. البته مجله کار اند درایور در آزمون تونل باد خود به رقم 0.32 برای مدل 2012 لیف دست یافت.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

موتور الکتریکی لیف، 110 اسب بخار نیرو و 280 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتور روی محور جلو نصب شده و چرخ‌های جلو را به حرکت وامی‌دارد. مجموعه باتری‌های لیتیوم یون با روکش اکسید منگنز توسط هوا خنک می‌شوند. مدل‌های 2011 و 2012 لیف می‌توانستند نهایتاً به سرعت 150 کیلومتر بر ساعت دست یابند و شتاب صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت آن‌ها نیز 9.9 ثانیه بود.

مجموعه باتری 24 کیلووات ساعتی لیف از 48 ماژول که هر کدام شامل 4 سلول و در مجموع 192 سلول می‌باشند تشکیل شده است. این باتری‌ها با همکاری NEC ژاپن توسعه یافته‌اند. وزن این مجموعه نیز 218 کیلوگرم می‌باشد. این مجموعه که سنگین‌ترین بخش این خودرو و درواقع سنگین‌ترین عضو هر خودروی الکتریکی محسوب می‌شود در زیر صندلی‌ها قرار گرفته تا مرکز ثقل خودرو نیز پایین‌تر آید و بعلاوه استحکام ساختاری آن نسبت به یک خودروی هاچ‌بک 5 درب معمولی افزایش یافته است.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

این باتری‌ها می‌توانند 70 تا 80 درصد ظرفیت اولیه خود را در طول 10 سال حفظ کنند اما این موضوع و عمر واقعی باتری‌ها بستگی به الگوهای رانندگی و میزان شارژ سریع DC که 480 ولتی می‌باشد نیز دارند. نیسان در ابتدا گارانتی مدل‌های اولیه لیف را برای باتری‌ها به میزان 8 سال یا 160 هزار کیلومتر تعیین کرده بود. این موضوع بسیار مهمی است زیرا این مجموعه باتری به تنهایی هزینه‌ای 5500 دلاری در پی دارد. اگر میزان ظرفیت باتری در طول دوره گارانتی به زیر 70 درصد برسد، نیسان تعویض را بدون هیچ هزینه‌ای انجام خواهد داد. در سال 2015 نیسان اعلام کرد که تنها یک صدم درصد از باتری‌های مدل‌ها فروخته شده تولیدی نیاز به جایگزینی داشته‌اند. بنابراین میزان پوشش گارانتی این باتری‌ها به 200 هزار کیلومتر افزایش یافت. بعلاوه نیسان یک برنامه برای بازیافت این باتری‌ها به عنوان یک مجموعه 4.2 کیلووات ساعتی برای ذخیره انرژی الکتریکی در خانه‌ها نیز تدارک دیده است.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

لیف علاوه بر مجموعه باتری اصلی از یک باتری 12 ولتی اسید سرب معمولی نیز برای راه‌اندازی سیستم‌های داخلی، کامپیوتری، سیستم صوتی و تهویه، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن و از این دست هم استفاده می‌کند. یک پنل کوچک خورشیدی در اسپویلر عقب برای شارژ این باتری درنظر گرفته شده است.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

طبق گزارش‌های Consumer Reports میزان هزینه لیف به طور متوسط 2.19 سنت در هر کیلومتر است. این در حالی است که شورولت ولت در حالت الکتریکی هزینه 2.38 سنتی را در پی دارد. این هزینه‌ها با توجه به متوسط قیمت برق در ایالات متحده یعنی 11 سنت به ازای هر کیلووات ساعت تخمین زده شده‌اند. هزینه‌های جاری لیف حدود 20 درصد از تویوتا پریوس و 50 درصد از تویوتا کرولا نیز کمتر است. هزینه سالانه برآورد شده نگهداری نیسان لیف در آمریکا که توسط EPA تخمین زده شده تنها 612 دلار است درحالی که به عنوان مثال خودروی بنزینی نیسان ورسا هزینه‌ای 1860 دلاری در پی دارد. البته نیسان ورسا حدود 18 هزار و نیسان لیف با مشوق‌های 7500 دلاری ایالتی، 28 هزار دلار قیمت دارند.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

در مقایسه با خودروهای رقیب فعلی، لیف محدوده حرکتی بسیار خوبی را ارائه می‌کند و تنها بعد از تسلا قرار می‌گیرد اما در مورد دینامیک حرکتیان، کندتر از رقبایی چون فولکس E گلف یا فورد فوکوس الکتریکی است.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

فضای کابین لیف جادار و راحت است. پلتفرم این خودرو از ابتدا برای یک خودروی برقی طراحی شده و نسبت به خودروهایی چون فوکوس و گلف که هاچ‌بک‌هایی معمولی تبدیل شده به الکتریکی هستند، جادارتر و عملی‌تر است. فضای بار به میزان 24 فوت مکعب بوده و فضای سرنشین نیز از همه رقبا بهتر است. ویژگی‌های دیگری چون صندلی‌های گرم‌کن دار و سیستم‌های ایمنی فعال نظیر هشدار برخورد از جلو و هشدار نقاط کور نیز در این خودرو وجود دارد. تعلیق خودرو نرم و تایرها با مقاومت چرخشی پایین می‌باشند بنابراین انتظار تکان‌های بدنه در پیچ‌های تند را داشته باشید. بازخورد سیستم ترمز نیز گنگ و مبهم است و شاید این به سیستم احیا کننده انرژی ترمزها برای ذخیره مجدد انرژی در باتری‌ها برگردد که در بسیاری از خودروهای الکتریکی و هیبریدی دیگر هم دیده می‌شود. رانندگی با این خودرو نیز بسیار آسان است و اصولاً می‌توان تنها با یک پدال گاز رانندگی نمود و با برداشتن پا از روی پدال گاز نیز احیای انرژی و ترمزگیری نیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

لیف با فروش 239 هزار دستگاه تا سپتامبر 2016 به پرفروش‌ترین خودروی برقی دنیا تبدیل شده است. بازار ایالات متحده نیز بزرگترین بازار فروش این خودرو است. مهم‌ترین خودروهای رقیب لیف در آینده، شورولت بولت و تسلا مدل 3 می‌باشند که با باتری‌های 60 کیلووات ساعتی، شعاع حرکتی بسیار بالاتر و در عین حال قیمتی مشابه را ارائه می‌کنند. بازی در زمین خودروهای الکتریکی تازه در حال آغاز شدن است و البته نیسان از مزیت پیشتاز بودن سود می‌برد.

نیسان لیف، پیشتاز خودروهای الکتریکی جهان

منبع:ویکیپدیا



نظرات