1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. همه چیز درباره تسلا مدل اس

همه چیز درباره تسلا مدل اس

15 آبان 1395
  • 2

تسلا مدل اس یک خودروی انقلابی محسوب می‌شود که دیگر نمی‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود. تسلا موجی ایجاد کرده که دیگر سازندگان پیشتاز دنیای خودرو را به دنبال خود کشانده است. پیش از این انتظار می‌رفت تا صنعت خودرو به صورتی تدریجی به سوی خودروهای الکتریکی حرکت نماید و در این مسیر ابتدا خودروهای هیبریدی وارد میدان شدند. تسلا اما از همان ابتدا بنا را بر نیرومحرکه تمام الکتریکی گذاشت و نشان داد که برای شروع چنین روندی فنّاوری‌های مناسب وجود دارند.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

ابتدا تسلا کار را با یک رودستر اسپرت آغاز کرد. این موضوع ثابت می‌کرد که خودروهای اسپرت نیز می‌توانند از پتانسیل‌های قوای الکتریکی استفاده کنند. اما محصول بعدی تسلا و مهم‌ترین محصول آن، یک سدان فول سایز است که ویژگی‌های متمایز بسیاری نیز دارد.

تسلا مدل اس در واقع یک خودروی لیفت بک است که در سال 2012 وارد بازار شد هرچند تسلا آن را سدان می‌نامد اما پنجره و درب عقب متصل به هم عریض بازشونده چیز دیگری می‌گویند. این خودرو توسط فرانتس فن Holzhausen که پیش از آن برای مزدا کار می‌کرد طراحی شده است. تسلا برنامه‌ریزی روی این خودرو را از سال 2008 آغاز نمود. نسخه‌های ابتدایی مجهز به باتری‌های 85 کیلووات ساعتی بودند که با هر بار شارژ کامل آن‌ها می‌شد مسافتی تا 426 کیلومتر را طی کرد که نسبت به سایر خودروهای موجود الکتریکی، بسیار انقلابی بود. EPA مصرف انرژی این خودرو را معادل 237.5 وات ساعت در هر کیلومتر و معادل با 2.64 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر برآورد نموده بود. علاوه بر این، تسلا مدل اس توانست به امتیاز کامل و پنج ستاره ایمنی در تست تصادف دشوار NHTSA برسد. یکی دیگر از ویژگی‌های این مدل، ضریب درگ 0.24 آن است که در زمان خود از هر سدان فول سایز دیگری بهتر است.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

تسلا مدل‌های مخصوص بازار آمریکا را در کارخانه فرمونت ایالت کالیفرنیا و مدل‌های مخصوص بازار اروپا را در تیلبورگ هلند می‌سازد. تسلا همچنین در حال مذاکره با دولت چین برای تولید این خودرو در این کشور نیز هست. فروش مدل اس تا دسامبر سال 2016 به 145500 دستگاه در سراسر جهان رسید. این خودرو پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی سال 2015 و رتبه دوم فروش در سال 2014 را در بازار آمریکا به دست آورد. نیسان لیف با قیمت بسیار ارزان‌تر نیز در بازارهای جهانی همچنان رتبه اول فروش را در اختیار دارد.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

تسلا مدل اس همچنین جوایز بسیاری را نیز از آن خود نموده است. جایزه خودروی سبز سال 2013، خودروی سال 2013 نشریه موتورترند، خودروی سال 2013 مجله CAR و انتخاب به عنوان یکی از 25 اختراع برتر سال 2012 توسط مجله تایم و برگزیده کانسومر ریپورتز و عنوان خودروی قرن توسط کار اند درایور از جمله این عناوین می‌باشند.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

مدل اس در چندین نسخه با ظرفیت‌های مختلف باتری و انتقال نیروی متفاوت تولید می‌شوند. این خودرو در ایالات متحده در کلاس خودروهای بزرگ لوکس طبقه‌بندی می‌شود. نسخه پایه از یک موتور 362 اسب بخاری و 440 نیوتن متری بهره می‌گیرد. باتری‌های این نسخه 60 کیلووات ساعتی می‌باشند. همین نسخه با پسوند D شامل موتوری اضافه روی محور جلو و در نتیجه انتقال نیروی AWD می‌باشند. قدرت خروجی این مدل 518 اسب بخار است که شتاب صفر تا 96 کیلومتر را در 5.2 ثانیه برای آن به ارمغان می‌آورد.

در یک رده بالاتر، مدل‌های با مجموعه باتری‌های 70 کیلو وات ساعتی قرار دارند. در این نسخه، قدرت و نوع موتورها تغییری نکرده اما شعاع مسافت قابل پیمایش از 340 کیلومتر در مدل‌های دیفرانسیل عقب به 370 کیلومتر و از 351 کیلومتر به 390 کیلومتر در مدل‌های AWD افزایش یافته‌اند.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

مدل‌های 75 کیلووات ساعتی نیز 401 تا 417 کیلومتر برد مسافت دارند. اما مدل‌های 85 کیلووات ساعتی با پیشرانه‌های 470 اسبی تا 762 اسبی در مدل P85D لودیکراس عرضه می‌شوند. شتاب نسخه لودیکراس به رقم شگفت‌انگیز 2.8 ثانیه می‌رسد که آن را از بسیاری از سوپراسپرت های کنونی دنیای خودرو سریع‌تر می‌نماید. شعاع حرکتی این مدل نیز 407 کیلومتر است. تسلا مدل‌های با باتری 9 کیلووات ساعتی را برای تقویت شعاع مسیر نیز معرفی نمود. در این نسخه مسافت قابل طی با هر بار شارژ به 730 کیلومتر می‌رسد. البته نسخه‌های معمولی 90D قادرند تا 473 کیلومتر را نیز طی نمایند.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

در بالاترین نقطه، نسخه‌های جدید P100DL قرار می‌گیرند که مجهز به پک باتری 100 کیلو وات ساعتی هستند. دامنه حرکتی این مدل‌ها به 507 کیلومتر رسیده است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل هم 2.5 ثانیه اعلام شده است که در حد خودرویی چون بوگاتی ویرون است.

کابین مدل اس جادار و مدرن طراحی شده است. این خودرو یک پنج سرنشینه واقعی محسوب می‌شود اما در عین حال با سفارش می‌توان ظرفیت آن را به 7 سرنشین افزایش داد که برای این منظور دو صندلی در ردیف سوم و مخالف جهت صندلی‌های عقب و رو به پنجره عقب قرار می‌گیرد و البته بیشتر مناسب کودکان است تا بزرگسالان. علاوه بر این فضای بار مناسبی هم در زیر کاپوت جلو و هم صندوق عقب فراهم است که این موضوع بیشتر به لطف ابعاد کوچک موتورهای الکتریکی و همچنین قرارگیری باتری‌ها در کف خودرو حاصل گردیده است.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

یکی دیگر از ویژگی‌های منحصر به فرد تسلا، استفاده از یک صفحه نمایشگر بسیار بزرگ 17 اینچی لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی است. این موضوع به حذف بیشتر کنترل‌ها و کلیدها انجامیده است و در عین حال فضای کابین را بسیار مدرن، ساده و بی‌آلایش نموده است. در سال 2016، یک فیس لیفت برای مدل اس معرفی شد که در آن قسمت جلوپنجره بیضی شکل آن حذف شده و طراحی آن مشابهت بیشتری با برادران کوچکترش یعنی مدل 3 و کراس‌اوور مدل X پیدا نموده است. از دیگر ویژگی‌های خاص تسلا، سیستم اتوپایلوت است. رانندگی خودکار تسلا به واسطه تعداد زیادی سنسور و رادار مهیا گردیده است. تسلا هر بار برای این سیستم، آپدیت‌هایی معرفی می‌کند که رانندگی خودکار و ایمن را فراهم سازد.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

قیمت پایه تسلا مدل اس از 67 هزار دلار آغاز می‌شود. البته مدل‌های ارزان‌تر سری 3 نیز به زودی روانه بازار می‌شوند. بالاترین قیمت تسلا نیز نهایتاً به 135 هزار دلار بالغ می‌گردد.

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

 همه چیز درباره تسلا مدل اس

منابع: caranddriver,kbb,wikipedia و ...



نظرات

  • شهرام شهرام (5 دی 1398 ساعت 20:40)

    این ماشین خیلی جالب است، بسیار عالی

  • رضا رضا (16 آبان 1395 ساعت 17:26)

    خیلی عالی -