1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. تست و بررسی
  4. 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

2 اسفند 1396
  • 42

با افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی، شرایط خوبی برای تولید محصولات مدرن خارجی توسط مونتاژکاران وطنی فراهم شده، اینجا ضمن رتبه بندی ارزش هر اتومبیل، 10 پیشنهاد بکر داخلی را برای تان ردیف کرده ایم. نیت سیاستگذاران اقتصادی به ثمر نشست و با افزایش تعرفه واردات خودرو در کنار رشد قیمت دلار، عملا پوشش خوبی جهت ورود خودروسازان خارجی و سازندگی وطنی جهت مونتاژ خودروهای مدرن خارجی فراهم شد.

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

با این که آشوب، تلاطم و نوسانات قیمتی- قانونی در بازار خودروی ایران می تواند ضربات جبران ناپذیری را به پیکره اقتصاد وارد کند اما نمی توان به هیچ وجه منکر منافعی شد که از قِبَل مجموعه سیاست های اعمال شده عاید صنایع داخلی می شود. درواقع با این ترفند علاوه بر این که بخش عظیمی از گردش مالی بخش واردات به سمت صنایع داخلی چرخید، دست صنعتگران داخلی برای ارائه گزینه های جذاب و ورود به رنج قیمتی 100 تا 200 میلیون تومان باز شد.

در عین حال این رویه زمینه خوبی برای خروج خودروهای قدیمی و جایگزین نمودن محصولات مدرن ایجاد کرده، به طوری که در یک افق سه ساله می توان انتظار داشت ماهیت کلی تولیدات صنعت خودروی ایران تغییر کرده و با خروج نمونه های قدیمی مثل پراید، پژوه 405، پژو پارس و سمند از خط تولید، شاهد افزایش واقعی سطح کیفیت خودروهای تولید داخل باشیم.

10 خودرویی که اینجا ردیف کرده ایم از محصولاتی هستند که در مقطع فعلی بین انبوهی از خودروهای بازار به کیفیت شهره اند ضمن این که تکنولوژی بالاتری در تولید آنها به کار رفته، ایمنی بهتری برای سرنشینان به ارمغان می آورند و سواری با آنها نسبتا راحت است. سعی کرده ایم با نمره دهی به این محصولات در پنج بخش مختلف اعم از ایمنی، امکانات و تجهیزات، طراحی داخلی و خارجی، کیفیت سواری و دوام و کارایی و قیمت، زمینه شناخت دقیق و بهتر و بیشتر خوانندگان را از 10 اتومبیل کیفی بازار ایران فراهم آورد. ضمنا نمرات درون پرانتز نمره هر بخش از مجموع پنج نمره بوده که در نهایت، نمره مجموع را رقم می زند.

هیوندای آی 10

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: مینی هاچ بک
قیمت بازار: 72 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.1 از 5
مناسب کیست: آنها که هر روز در شهر رانندگی می کنند.

با داشتن 4 ستاره از 5 ستاره در تست تصادف موسسه اروپایی انکپ، نمونه وطنی نه شش ایربگ که تنها دو ایربگ دارد که حتما ایمنی کمتری عاید سرنشینانش می کند (3.6). طراحی داخلی و خارجی هم چشم نواز و ارگونومیک است. ساخت می توانست بهتر از این باشد (4.3). امکانات خودرو واقعا کم است (3.5). ضمن این که موتور و جعبه دنده چهارسرعته در کنار تعلیقی نرم سواری خوبی عاید شما می کنند (4.5). آی 10 با مصرف 5.5 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر، محصولی اقتصادی و کارا است که در ترافیک شهری ارزش واقعی خود را نشان می دهد گرچه قیمت خودرو اندکی بالاست (4.6).

رنو ساندرو استپ وی

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: هاچ بک کراس
قیمت بازار: 63 میلیون تومان
نمره مجموع: 4 از 5
مناسب کیست: عاشقان محافظه کار کراس اوور.

وضعیت ایمنی خودرو متوسط است و استپ وی 2008 تنها سه ستاره از یوروانکپ دریافت کرده (3.2) طراحی داخلی خودرو کاملا کاربردی و البته به شدت اقتصادی است. اگرچه ظاهر بیرونی خودرو برای خریداران دلچسب به نظر می رسد (4) امکانات خودرو هم در حدی کاملا معمولی و اقتصادی است (3.5) البته دوام، کیفیت ساخت و سواری استپ وی واقعا ستودنی است (4.6) ضمن این که مصرف سوخت و قیمت محصول اقتصادی رنو واقعا شایسته تحسین است (4.8).

هیوندای آی 20

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: هاچ بک کوچک شهری
قیمت بازار: 97 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.2 از 5
مناسب کیست: عاشقان هاچ بک قدر آی 20 را می دانند.

مثل آی 10 از یورانکپ 4 ستاره از 5 ستاره کامل را دریافت کرده ولی نمونه وطنی چون دوایربگه است، قطعا نمره کمتری در بخش ایمنی می گیرد(3.9). طراحی بدنه آی 20 مدرن و شکیل و اتاق این خودرو فرمی جذاب دارد (4.7). عیب عمده آی 20 امکانات ناکاملش است 3.5) گرچه کیفیت سواری این خودرو بسیار بالا بوده و آشکارا بالاتر از استانداردهای داخلی صنعت خودرو ماست (4.7). آی 20 البته قیمت بالایی داشته و مصرف سوخت و استهلاکش هم همپای محصولات این رده از بازار است (4.1).

دنا پلاس توربو

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: سدان اقتصادی متوسط
قیمت بازار: 56 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.1 از 5
مناسب کیست: عاشقان سرعت

در آلمان و کره تست شده و با چهار کیسه هوای ایمنی وضعیت بهتری نسبت به خودروهای چینی و فرانسوی همرده دارد (4) ضمنا طراحی بدنه پلاس توربو بهبود یافته و اتاق خودرو هم فرم مدرنی دارد و حتی می توان آن را زیبا دانست (4.1) امکانات دنا پلاس توربو با این قیمت تقریبا بالاتر از استانداردهای این کلاس است (4.3). کیفیت ساخت این خودروی ارانی لازم است ارتقا یافته و مونتاژ هم با دقت بالاتری انجام شود تا سواری خودرو مثل هندلینگش به سطحی بالاتر برسد (3.9). پرچمدار محصولات وطنی ایران خودرو مصرف سوخت مناسبی داشته ولی لازم است با افزایش کیفیت ساخت برای تحقق اهداف صادراتی، به یک محصول بین المللی تبدیل شود(4).

چانگان سی اس 35 دستی

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: مینی کراس اوور شهری
قیمت بازار: 60 میلیون
نمره مجموع: 3.9 از 5
مناسب کیست: هر کس که پول ندارد ولی شاسی بلند دوست دارد

در تست تصادف موسسه چینی انکپ 4 ستاره کسب کرده ضمن این که داشتن چهار ایربگ در این خودرو یک نقطه مثبت است(4. در کنار این، طراحی خودرو استاندارد و بالاتر و بهتر از سایر خودروهای چینی موجود در بازار است (4) ایراد اساسی سی اس 35 خلا امکانات جدید مثل کروز کنترل است (3.5). سواری سی اسی 35 هم گرچه به پای استانداردهای اروپایی نمی رسد اما بهتر از متوسط است و ایراد چندانی ندارد (3.8) ضمن این که مصرف سوخت خودرو خوب، کیفیت ساخت بهتر از استانداردهای چینی و دوام خودرو به نسبت قیمت مناسب است (4.1).

پژو 2008

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: کراس اوور کامپکت
قیمت بازار: 125 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.6 از 5
مناسب کیست: همه!

یک محصول ایده آل بین المللی که سطح ایمنی اش با 5 ستاره کامل از یوروانکپ و تجهیزات ایمنی کامل در ایران شایسته تحسین است (4.8). طراحی خودرو با آخرین زبان طراحی پژو هماهنگ بوده به طوری که 2008 در بیرون اسپورت و در اتاق منظم و ارگونومیک است (4.5). امکانات این کراس اوور کامپکت هم گرچه ایده آل نیست ولی کافی و مناسب است (4.2). کیفیت ساخت، هندلینگ و سواری خودرو در حد بهترین است (4.8) ضمن این که قیمت خودرو، مصرفش و ماندگاری اش نیز به نسبت رقبای خود در حدی عالی ارزیابی می شود (4.6).

کیا سراتو آپشنال فول

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: سدان کوچک شهری
قیمت بازار: 105 میلیون
نمره مجموع: 4.45 از 5
مناسب کیست: دوستداران خودروهای کره ای

ایمنی خودرو با 5 ستاره کامل یورو انکپ عالی است (4.8). طراحی خودرو گرچه اندکی در داخل و خارج اتاق قدیمی شده ولی همچنان منظم و ساده و چشم نواز به نظر می رسد (4.1). امکانات خودرو البته در سطحی عالی است (4.7). ضمن این که کیفیت سراتو 2 لیتری آپشنال ساخت خوب، سطح سواری متناسب و دوام به میزان بالایی ارزیابی می شود (4.4). در نهایت این که مصرف سوخت این کره ای جذاب با نرخ 8 لیتر متوسط بوده ولی استهلاک خودرو پایین و مناسب است (4.2).

مزدا 3 فول تیپ 4

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: سدان کوچک اسپورت
قیمت بازار: 135 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.6
مناسب کیست: عاشقان تویوتا کورولا!

محصولی است ایمن و مستحکم (4.7) با سطح طراحی بسیار عالی در بدنه و داشبورد که هنوز هم زیبا، موزون و باوقار است(5) امکاناتش گرچه مناسب بود ولی کافی نیست و یک نکته منفی در پرونده سدان اسپورتی مزدا است (4) کیفیت ساختش بسیار عالی، سواری اش نرم و روان و لذت رانندگی اش ستودنی است (4.7). استهلاک این ژاپنی محبوب پایین بوده ضمن این که مصرف سوختش در حدی متوسط است (4.5). البته که نباید فراموش کرد اتاق این خودرو مربوط به سال 2012 است اما خب به نظر ما مزدا 3 هنوز هم ظاهر بهتری نسبت به کیا سراتو 2018 دارد.

چری تیگو 7

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: کراس اوور کوچک شهری
قیمت بازار: 140 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.3
مناسب کیست: دلبستگان هیوندای توسان!

ایمنی خودرو با بسته کامل چری و مهندسی خوب این شرکت در سطحی قابل قبول است (4.2) طراحی بدنه و اتاق تیگو 7 را باید بهترین در بین همنوعان چینی اش دانست (4.4) سطح امکاناتش هم مناسب و متعادل است (4.5) در ضمن کیفیت ساختش خوب، سواری اش پایدار و هماهنگی مجموعه برای یک چینی جوان قابل تحسین است (4.5) هنوز چری درباره کیفیت ساخت این خودرو به واسطه جوانی اش مخابره نشده! اما مصرف سوخت مناسب و قیمتش اندکی گران است (4.2).

سوزوکی گرند ویتارا

 10 خودروی داخلی که ارزش خرید دارند

کلاس: اس یووی آفرودر کوچک
قیمت بازار: 153 میلیون تومان
نمره مجموع: 4.4
مناسب کیست: عاشقان خودروهای دو دف ارزان قیمت

ایمنی این ژاپنی کهنسال همپای استانداردها جهانی است (4.5) هر چند اتاقش دیگر قدیمی شده طراحی بدنه اش هنوز هم دلچسب و زیبا است (4.4) امکانات این خودرو در نمونه کلاس 10 اتومات نیوفیس خوب و مناسب است گرچه با هم رده های کره ای گران قیمتش فاصله زیادی دارد (4.4) هر کس که ویتارا 2 دیفرانسیل را خریده از توان آفرود، کشش موتور و کیفیت ساخت خوب خودرو ستایش کرده گرچه بعضا ایرادات کیفی هم در این خودرو دیده می شود (4.4). مصرف سوخت این ژاپنی نسبتا سنگین بالا بوده در عین حال نشانه هایی چند از دوام ماندگاری خوب گرند ویتارا در بازار وجود دارد (4.5).



نظرات

  • شهاب شهاب (23 اردیبهشت 1397 ساعت 20:00)

    دیدم در توصیف مالکین مزدا 3 نوشتید : عاشقان تویوتا کرولا ! بعقیده من تمایلات خودتان را به همه تعمیم دادید بنده از سال 1386 که نسل جدید کمری وارد ایران شد یک نمونه سفارشی آنرا خریداری و وارد کردم و تا سال 1394 این تویوتا را داشتم و بعد از آن مرسدس بنز خریداری کردم اما برای جابجایی روزانه در سطح شهر نیاز به یک خودرو با کیفیت و جمع و جور و قوی داشتم که بعد از تحقیق کامل بالاخره مزدا 3 را انتخاب کردم ماشین دارای امکانات فراوان و با کیفیت بالای ژاپنی اصل و واقعا از این ماشین راضی هستم و لذت میبرم و بنظرم ماشینی هست که در ایران مورد غفلت قرارگرفته و البته هیچوقت هم از ریخت و قیافه و سواری تویوتا کرولا خوشم نیامده و برعکس تصور برخی از دوستان محصولات تویوتا خصوصا کمری و کرولا چنان ماشین های باکیفیتی نیستند تقریبا کل قطعات آنها ساخت تایوان و استرالیا و چین هست و وقتی رفتید تعمیرگاه متوجه میشوید و سر 6 سال کارکردن نیاز به تعمیر اساسی موتور و جلو بندی و گیربکس پیدا میکنند همچنان که من مجبور شدم مثل خیلی از مالکین تویوتا در کیلومتر 120 هزار اقدام به تعمیر اساسی موتور و گیربکس و جلوبندی بکنیم و جالبه هرقطعه ای باز میشد نوشته بود ساخت تایوان ! ساخت استرالیا ! و سیستم تعلیق هم ساخت چین !!

  • محمد محمد (17 اردیبهشت 1397 ساعت 00:28)

    بعد این خودروهای به اصطلاح خوب تولید داخل را چند درصد این مردم خوب ایران می تونن بخرند چند درصد می تونن این با ارزشها را بخرن ژنهای خوب آره آقا چرا مردم بینوا و بیچاره ی ایران را مسخره می کنید کی به شما گرا می ده تا مردم را به سخره بگیرد برید تو مردم ببینید مردم چیکار می کنن تا زنده بمونن

  • سامان سامان (14 اردیبهشت 1397 ساعت 00:22)

    کیا سراتو آپشنال ۲۰۰۰ بخرید عالیه سواریش

  • حسین حسین (25 فروردین 1397 ساعت 01:04)

    اچ سی کراس ارزش خرید بالایی داره و به نظرم می تونست توی این لیست باشه

  • میم کاف میم کاف (22 فروردین 1397 ساعت 01:59)

    خداااااااااا فک کردم مقایسه بین سانتافه سورنتو. اپتیما. سراتو. توسان هستش خداااااااااایاااااااا بعضی را شفا بدههههه

  • داود داود (17 فروردین 1397 ساعت 01:10)

    با سلام
    این که تیگو 7 جزو خودروهای با ارزش خرید بالا آورده شده و در کنار خودروی دو دیفرانسیل ژاپنی مانند سوزوکی گرند ویتارا قرار داده میشه و تعریف و تمجیداتی میشه، یه کم غیر عادی به نظر می رسه. واقعا یه چرخ سوزوکی می ارزه به ده تا تیگو 7. این ماشین چینیه، همه ماشین های چینی هم که الحمدلله همشون بدون تست از خود چین قبل از ورود به میهن اسلامی 5 ستاره رو می گیرن و سربلند میان داخل وطن. اگه راست می گن که ایمنه بدن اروپا تست بشه و گواهینامه ENCAP رو بگیرن. من مقیم آلمان هستم، یک دونه تیگو 7 توی آلمان وارد نشده و نخواهد شد ولی سوزوکی گرندویتارا کلی هست. پول به تیگو 7 و اکثر ماشین های دیگه چینی دادن یعنی اسراف

  • احمد احمد (6 فروردین 1397 ساعت 03:56)

    ببخشیدا منیکه کارمندم وسالانه 25میلیون در امد دارم کدام از اینا برای من خوبه نه من همه اطراف من نهایت سی و پنج میلیون

  • سرمدی سرمدی (6 فروردین 1397 ساعت 01:53)

    سلامف من میخوام خودروی اکسنت هیوندای از شرکت کرمان موتور بخرم، لطفا کسانی که این خودرو را دارند یا مطلع هستند در خصوص محاسن و معایب آن بنویسند. ممنون

  • حسین حسین (1 فروردین 1397 ساعت 06:54)

    گر از این کویر وحشت بسلامتی گذشتی به شکوفه ها به باران برسان سلام مارا. اولین و آخرین بدشانسی ما این است که در ایران متولد شدیم. تمام قیمت ها با مقایسه جهانی وحشتناک و ابرانی است.

  • Moein Moein (25 اسفند 1396 ساعت 09:41)

    بجای تیگو 7 باید تیگو 5 رو معرفی میکردید، کیفیت ساخت هر دو برابر ولی قیمت تیگو 5 نزدیک به 110 میلیون یعنی 30 میلیون ارزانتر و از طرفی حجم موتور تیگو 5 2000cc در حالی که برای تیگو 7 موتور 1600 توربو دار در نظر گرفته شده

  • saeedk saeedk (23 اسفند 1396 ساعت 10:01)

    چرت و پرت نوشتی چرا؟با این قیمتا هیچکدوم ارزش خرید ندارن،احتمالا اینا موندن رو دستتون تبلیغ میکنید ردشون کنید

  • ج ج (21 اسفند 1396 ساعت 10:06)

    سلام وسایل بد نیست ولی مشکل اینه که جنس چینی وارد میشه بنام ایرانی فروخته میشه این یعنی وطن فروشی وبد بین کردن مردم به وسایل داخلی کاری نداریم چه کس وارد می کنه تازه اگه صددرصد هم خارجی باشه ومطمئن وقتی در اولین تعمیر به مشکل خوردی ویا در تعویض لاستیک ایرانی شد ویا جای پیچ قلاویز شد وپیچ جنس ایرانی یا چینی شد پس چه فرقی داره ماشین چی باشه از نظر سرعت هم محدودیت سرعت همه وسایل رو در یک سطح قرار میده از نظر استقامت هم اگه ی پیکان مدل پایین به هر ماشینی بزنه غیر ممکنه دوام بیاره پس وقت گرانمایه رو صرف این مسائل نکنید

  • بهزاد بهزاد (19 اسفند 1396 ساعت 09:22)

    سلام تا زمانی که مافیا خودرو هست بهتر از این نمیشه روزگارمون . بنده شرکت خودرو سازی کار میکنم . متاسفانه چیزهای رو میبینم که واقعا جای تاسف داره . وقتی مدیر یک موتور سازی برای اینکه از قافله عقب نمونه سرسیلندر پژو داخلی رو قبول نمیکنه و از هند وارد میکنه . چون دختر ایشان وارد کننده کل سر سیلندر هستند. دیگه بحث اینکه چرا فروغون سازها دیروز چین امروز تولید کننده خودرو شدند و تازه هر اشغالی که چهار چرخ و یک موتور داره رو بنام خودرو با ایمنی تحویل مردم بدبخت میدن که کمترین کیفت و کمترین خدمات داره . جای سوال داره که ما میتونیم هواپیما جنگنده و موشک درست کنیم ولی خودرو اصلا بلد نیستیم . یادم رفت بگم که شرکت که چراغ مدرن که مدتها مردم فکر میکردن داخلی تولید میشه اونم 100% چینی از آب درآمد .

    علی علی (20 اسفند 1396 ساعت 02:02)

    ما هنوز سوزن درست حسابی تولید نکردیم , هواپیمای جنگنده ؟؟؟ شما یکیشو دیدی پرواز کنه ؟

  • تندر تندر (18 اسفند 1396 ساعت 13:22)

    این مقاله با گرایش به محصولات وطنی نوشته شده ودر آن کمی اغراق شده خواهشا احساساتی نشوید و درباره خودروهای چینی که بازار ما را تسخیر کردهاند و کم کم عیوب گذشته را رفع وبا سرعت به جلو می روند با دید مثبت تری نگاه کنید ممنون

  • علی علی (18 اسفند 1396 ساعت 13:15)

    به نظر من دنا خیلیم عالیه
    آقای وطن فروش ..دنا هرچی باشه از تولید داخلی خودمونه نه کشورای دیگه
    دنا خیلیم شیک و خوشگله
    لطفا مثل عقده ای ها نظر ندین

    حامد حامد (20 اسفند 1396 ساعت 10:45)

    علی جان دنا کجاش ایرانیه؟!
    موتورش؟
    گیربکسش؟
    مواد پلاستیکی داخل اطاقش؟
    کجاش؟
    تازه اگه بخوای لاستیک خوب و بدر بخور هم زیرش باشه اونم ایرانی نمیندازی
    یه مدت میگفتن سمند خودروی ملی..حالا هم بعد ۵۰ سال تجربه خودروسازی..خر همون خره فقط پالانشو عوض کردن.

    محمد محمد (27 اسفند 1396 ساعت 01:17)

    علی دنا داره چرا از دنا بد میگید مثل عقده ایها

    پیمان پیمان (4 فروردین 1397 ساعت 00:34)

    لیاقت شماها همیناست...

  • بابک بابک (18 اسفند 1396 ساعت 00:31)

    فقط تویوتا

  • محمد محمد (17 اسفند 1396 ساعت 08:26)

    تا خودمان نخواهیم هیچی عوض نمی شود.تا ......هستند ومی خرند این داستان ادامه دارد.

  • مردم بیچاره مردم بیچاره (16 اسفند 1396 ساعت 01:16)

    خاک تو سر این *****!!
    شما هم که در تو عوالم خودتونید

  • حمید حمید (14 اسفند 1396 ساعت 10:18)

    همه بیش از اندازه گرون هستند. بعضی خورو ها هم فراموش شدند مانند h30 مانند هایما5 توربو مانند B30

  • دل شکسته دل شکسته (14 اسفند 1396 ساعت 07:57)

    این مقاله بیشتر به داستانهای فکاهی شبیه است تا یک گزارش فنی!!!

    واقعا اینقدر مردم را ......فرض کرده اید یا این پولها برایتان پول خرد است؟....ماشین ده بیست میلیونی بی کیفیت را صدو چند میلیون قیمت میگذارید و کلی هم تعریف و تمجید میکنید....آنهم تعریف هایی که از اصل دروغ هستند و زیر بار فشار پولهای زیر میزی کمپانی های سازنده و فروشندگان به خورد مردم بیچاره میدهید