1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. معاینه فنی خودروها از امروز سختگیرانه‌تر می‌شود

معاینه فنی خودروها از امروز سختگیرانه‌تر می‌شود

1 مرداد 1396
  • 0

معاون انسانی سازمان محیط زیست با اعلام این خبر که از فردا 1 مرداد 96 حدود معاینه فنی سختگیرانه‌تر خواهد شد، گفت: کنترل کاتالیستها و خروجی آلاینده‌ها در شبکه جامع معاینه فنی (سیمفا) اجرا می‌شود که با اجرای این حدود همه خودروهای دارای نقص فنی ملزم به اصلاح هستند.

سعید متصدی معاون انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در حاشیه همایش ملی نمایندگان منتخب شورای اسلامی شهرهای مراکز استان با اعلام این خبر که حدود معاینه فنی خودروها از اول مرداد اجرا می‌شود، اظهار داشت: این حدود جدیدی تا مقداری سختگیرانه‌تر خواهد بود و کنترل کاتالیست‌ها و خروجی آلاینده‌ها را براساس شبکه جامع معاینه فنی به صورت سختگیرانه‌تری دنبال می‌کند.

متصدی اظهار داشت: یکی از مسائلی که در سال‌های گذشته در خصوص حدود مجاز معاینه فنی مورد بحث قرار می‌گرفت، قدیمی بودن آن بود، چرا که این قواعد مربوط به مصوبه سال 1374 بوده و مربوط به قبل از ارتقای استاندارد خودروها و کیفیت محصولات خودرویی بوده است.

به گفته وی، امروزه خودروها با رعایت استاندارد یورو 4 و خودروهای گازی با استاندارد یورو 5، دیزلی‌ها با استاندارد یورو 5 و موتوری‌ها با استاندارد یورو 3 وارد بازار می‌شوند.

معاون انسانی سازمان محیط زیست در ادامه تصریح کرد:‌این استانداردها از سال 94 ارتقاء پیدا کرد و خودروها با چنین استانداردی وارد بازار می‌شوند، اما در زمان استفاده باید حدود مجاز را رعایت کنند که سال گذشته توسط شورای عالی محیط زیست این حدود مجاز اصلاح شد.

متصدی با اعلام این خبر که با اجرای حدود جدید معاینه فنی، پس از این تمام خودروهای دارای نقص فنی ملزم به اصلاح می‌شوند، گفت: بنابراین تعدادی از خودروها نمی‌توانند این قواعد را رعایت کنند و باید به بهسازی خودرو اقدام کنند.

وی اظهار امیدواری کرد: با اجرای این حدود مجاز، حدود 9 تا 10 درصد میزان آلودگی هوای شهرها که از خودروها ناشی می‌شود، بهبود یافته است.

معاون انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه سامانه یکپارچه معاینه فنی خودرو (سیمفا) برای جلوگیری از تخلفات بستر مناسبی را فراهم آورده است، اظهار داشت: با کمک این سامانه، نیروی انتظامی می‌تواند با کمک دوربین‌های شهری و جاده‌ای با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد کند و علاوه بر این استانداردهای ناشی از آلودگی خودروها را بهبود ببخشد.



نظرات