1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تاکید محیط زیست تهران برای تعویض به‌موقع‌ کاتالیزور

تاکید محیط زیست تهران برای تعویض به‌موقع‌ کاتالیزور

10 آبان 1394
  • 0

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اعلام میزان آلودگی ناشی از خودورهای یورو 2، یورو 4 و موتورسیکلت‌ یورو 2 در هر کیلومتر پیمایش، به ضرورت تعویض به‌ موقع قطعه کاتالیست‌کانورتر خودروها تاکید کرد و گفت: این قطعه گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اعلام میزان آلودگی ناشی از خودورهای یورو 2، یورو 4 و موتورسیکلت‌ یورو 2 در هر کیلومتر پیمایش، به ضرورت تعویض به‌ موقع قطعه کاتالیست‌کانورتر خودروها تاکید کرد و گفت: این قطعه گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند.

محمد رستگاری در مورد میزان آلایندگی خودروهای یورو 2 و 4 گفت: خودروهای سواری یورو4 در هر کیلومتر پیمایش1.17 گرم آلودگی ایجاد می‌کنند و خودروهای یورو2 که تا سال پیش در سطح کشور تولید می‌شد، در هر کیلومتر 2.7 گرم و خودروهای کاربراتوری با فرض درست کار کردن در هر کیلومتر بیش از 50 گرم آلودگی تولید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه یک موتورسیکلت یورو 2 نو در هر کیلومتر، 7 گرم آلایندگی دارد، اظهارکرد: یک موتورسیکلت یورو2 صفر به اندازه 3 خودروی صفر آلودگی دارد، موتورهایی که در حال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند به طور میانگین حدود 15 گرم و دو برابر حد نرمال خود تولید آلودگی دارند.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه تولید خودرو یورو2 از سال 83 جایگزین خودروی کاربراتوری شد، اظهار کرد: تغییر خوروهای کاربراتوری به انژکتوری باعث کاهش بخش بسیاری از آلودگی شد، همچنین بخشی از آلودگی‌ها نیز به وسیله ابزارهای کنترل آلایندگی چون کاتالیست‌کانورتر کنترل می‌شود. این قطعه گازهای خطرناک را به گازهای کم‌خطر تبدیل می‌کند مثلا مونوکسیدکربن را به دی‌اکسیدکربن تبدیل می‌کند، گرچه دی‌اکسیدکربن هم گاز است، اما آلاینده شهری محسوب نمی‌شود و مسموم‌کننده نیست.

وی با بیان اینکه قطعه کاتالیست کانورتر خودروها بسته به نوع سوخت، رانندگی و نوع نگهداری می‌تواند میزان آلودگی را کنترل کند و دارای عمر متفاوتی باشد، افزود: حداکثر عمر این قطعه 120 هزار کیلومتر است، بنابراین خودرویی که در سال 83 تولید شده، تا به حال حداقل 200 هزار کیلومتر پیمایش داشته و عمر آن به پایان رسیده است و خودروهای در حال تردد در سطح شهر خودروی یورو 2 نیستند، بنابراین مشکل اصلی آلودگی کنونی، ناشی از عدم تعویض قطعه کاتالیست‌کانورتر است که صاحبان خودرو باید به تعویض به موقع این قطعه اقدام کنند.

به گفته رستگاری، در سال 93 در سطح کل کشور 260 هزار خودرو از رده خارج شده که قطعا بخشی از آن در تهران هم بوده است و این امردر کاهش آلاینده‌ها تاثیرگذار بوده، چون میزان انتشار آلودگی خودروی فرسوده چندین برابر یک خودروی نو است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد میزان آلاینده‌های تولیدی منابع متحرک و ثابت کشور گفت: آخرین مطالعات جامع در این مورد به سال 79 بر می‌گردد که آژانس بین المللی جایکای ژاپن با همکاری شهرداری تهران و محیط زیست استان تهران این مطالعه را انجام داده‌اند که مشخص شد بین 70 تا 80 درصد آلودگی به منابع متحرک و 20 درصد آن به منابع ساکن مرتبط است.

وی با اشاره به اینکه شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران، با همراهی اداره محیط زیست و کمک جایکا دنبال به‌روز‌رسانی این مطالعات است، افزود: این یک پروژه سه ساله است که سهم خودروها و موتورسیکلت‌ها و سایر منابع آلاینده در آلودگی تهران را مشخص می‌کند.

منبع ایسنا


نظرات