1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تعیین محدودیت سرعت برای حمل و نقل عمومی

تعیین محدودیت سرعت برای حمل و نقل عمومی

8 تیر 1394
  • 0

عباس آخوندی در نشست شصت و یکم کمیسیون ایمنی راه‌ها به موضوع تجدیدنظر در زمان‌بندی معاینه فنی حمل و نقل عمومی که یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه امروز کمیسیون ایمنی راه‌ها بود، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر براساس مصوبه دولت انواع خودروهای شخصی و عمومی صفر کیلومتر تا ۵ سال نخست از دریافت معاینه فنی معاف هستند که این میزان باید برای وسایل نقلیه عمومی تجدید نظر شود تا قواعد مکمل برای این مصوبه تدوین شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کارگروه ناوگان کمیسیون ایمنی راه‌ها موضوع تجدید نظر در زمان‌بندی معاینه فنی انواع خودروهای حمل و نقل عمومی را بررسی کند و پیشنهادهای خود را در جلسه آینده کمیسیون ارائه دهد، گفت: به عنوان مثل می‌توانیم دریافت معاینه فنی برای وسایل نقلیه سنگین را از ۵ سال به ۲ سال کاهش دهیم، ضمن آنکه بعد از اتمام این مدت فواصل زمانی کوتاه ۴ تا ۶ ماهه برای دریافت معاینه فنی مجدد می‌توان در نظر گرفت که البته همه این موارد با در نظر گرفتن پارامتر زمان‌بندی و همچنین پارامتر کیلومتر باید در کارگروه یادشده بررسی و پیشنهادهای مربوطه در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی ادامه داد: این مقررات نه تنها برای وسایل نقلیه سنگین بلکه می‌تواند مشمول سایر ناوگان حمل و نقل عمومی مانند سرویس ادارات٬ مدارس و حتی سرویس جابه‌جایی نیروهای نظامی شود.

لزوم یکپارچگی اطلاعات معاینه فنی بین وزارت راه و پلیس راهور

یکپارچگی داده‌های سیستم‌های معاینه فنی بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در کمیسیون ایمنی راه‌ها بود که در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر برخط شدن اطلاعات برای دسترسی هر دو دستگاه گفت: این موضوع نیز در ۲ ماه آینده مورد بررسی قرار گیرد و در جلسات آینده کمیسیون گزارش کاملی از آن ارائه شود.

آخوندی در ادامه جلسه درباره ضرورت آموزش حرفه‌ای به رانندگان حمل و نقل عمومی گفت: این بحث بسیار مهمی است؛ در بخش آموزش حرفه‌ای حوزه‌های مختلف حمل و نقل در حال حاضر کامل‌ترین دوره آموزشی را در حرفه خلبانی کشور داریم که یک خلبان تنها به صرف داشتن گواهینامه نمی‌تواند فعالیت کند، بلکه باید دوره انواع آموزش‌های ایمنی٬ اجتماعی و غیره را طی کند. این سیستم در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید مدنظر باشد.

تهیه گزارشی برای شیوه آموزش به رانندگان حمل و نقل عمومی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور در راستای آموزش حرفه‌ای به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و بار، در سه ماه آینده گزارشی را تهیه کند که قطعا این دوره های آموزشی نباید به یک یا دو روز ختم شود بلکه باید انواع آموزش‌های رانندگی٬ مقررات٬ حقوقی و غیره به رانندگان داده شود تا یک برنامه بنیادی در بحث تغییر رفتار رانندگان تهیه کنیم.

وی یادآور شد: البته در این آموزش‌ها می‌تواند برحسب نوع ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و رانندگان در دوره های مربوط به خود شرکت کنند تا هر راننده به طور تخصصی با ناوگان مربوطه آشنایی داشته باشد همانطور که در حمل و نقل هوایی یک خلبان آموزش متناسب با نوع هواپیمای خاص را می‌بیند.

در ادامه این جلسه موضوع بازرسی اتوبوس‌ها و ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شد، وزیر راه و شهرسازی در این خصوص، گفت: در این باره گزارشی از طرف کمیسیون ایمنی راه‌ها آماده شود تا این موضوع را از طریق وزیر کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه پیگری کنم تا از محل مواد ۱۰ و ۱۲ قانون پیگیری از بحران برای این بخش تامین سرمایه کنیم. این بخش نیازمند حدود ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار است.

بررسی پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای حمل و نقل عمومی برون شهری

وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهادی از سوی نماینده وزارت کشور مبنی بر تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حمل و نقل عمومی تا سقف ۱۰۰ یا ۱۰۵ کیلومتر بر ساعت برای تردد برون‌شهری، گفت: برای این بخش کارگروه ناوگان کمیسیون نیز گزارشی را تهیه کند و در آن ضمن بررسی وضعیت محدودیت سرعت در سایر کشورها٬ آثار آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی افزود: گزارش کارگروه یادشده درباره تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حمل و نقل برون شهری متناسب با وضعیت جغرافیایی کشور تهیه شود تا در جلسات بعدی کمیسیون ایمنی راه‌ها مورد بحث و تصمیم‌گیری قرار گیرد.

وی درباره رعایت ماده ۲۲ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که قانون آن در سال ۸۹ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: این موضوع نباید به منزله افزایش قیمت تلقی شود در این خصوص کمیسیون ایمنی راه‌ها با همکاری پلیس، وزارت دادگستری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گزارشی را تهیه کند تا این گزارش به رئیس جمهور یا معاون اول دولت ارائه شود البته این گزارش باید با استدلال‌های ایمنی باشد.

تهیه دستوالعمل ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها

وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راه‌ها گفت: در این خصوص دبیرخانه کمیسیون برای ضمانت اجرایی مصوبات به منظور پایش آنها دستورالعملی تهیه کند تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشد.

نشست شصت و یکم کمیسیون ایمنی راه‌ها امروز یکشنبه ۷ تیرماه برگزار شد که تجدید نظر در زمان معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی، تعیین شیوه‌های آموزش حرفه‌ای به رانندگان حمل و نقل عمومی و پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای حمل و نقل عمومی برون شهری از موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

در بخشی از این نشست به برنامه ریزی برای دور دوم سفرهای تابستانی تاکید شد تا دستگاه‌های مربوط به ویژه صدا و سیما همکاری و اطلاع‌رسانی‌های لازم را در این خصوص انجام دهند. همچنین لزوم نظارت بیشتر بر ناوگان حمل و نقل عمومی اعم از معاینه فنی٬ صدور صورت وضعیت آنلاین و آموزش رانندگان مورد تاکید قرار گرفت.



نظرات