1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. رایزنی برای شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا

رایزنی برای شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا

6 آذر 1395
  • 0

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو از مذاکره با پلیس راهنمایی و رانندگی برای آغاز شماره‌گذاری خودروهای وارد شده از آمریکا خبر داد.

کوروش مرشد سلوک اظهار کرد: همچنان شماره‌گذاری خودروهای تولید شده در آمریکا که وارد ایران شده از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی متوقف است. وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مقطعی صراحتا فرمودند کالاهای مصرفی تولیدی آمریکا وارد ایران نشود، خاطرنشان کرد: با این حال متاسفانه با تفسیرهای اشتباه، محدوده کالاهای مصرفی جا به جا شد و به خودروهای غیر آمریکایی تولیدی در این کشور هم رسید.

نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: این در حالی است که مقام معظم رهبری فرمودند خودروهای آمریکایی که حتی خود آمریکایی‌ها به دلایلی همچون پر مصرف بودن از آن‌ها استفاده نمی‌کنند، وارد ایران نشود.

وی افزود: بنابراین منظور از خودروی آمریکایی خودروهایی است که با برند آمریکا در این کشور تولید شده و در بازار خود آمریکا نیز متقاضی چندانی برای آن‌ها وجود ندارد و برندهای غیر آمریکایی همچون هوندا، تویوتا و بی‌ام‌و مشمول این ممنوعیت نمی‌شوند.

مرشد سلوک با بیان اینکه متاسفانه در این رابطه تفسیرهای اشتباهی صورت گرفته که به واسطه آن خودمان را از تکنولوژی روز محروم می‌کنیم، تصریح کرد: به عنوان مثال در حال حاضر که درگیر آلودگی هوا هستیم، به دلیل توقف شماره‌گذاری، خودمان را از خودرویی مانند تویوتا کمری هیبرید محروم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که حجم بالایی از خودروهای هیبرید وارد چرخه حمل و نقل عمومی شود. خودروهای هیبریدی که مجوز واردات دارند محدودند؛ با این حال شماره‌گذاری آن متوقف است.

نایب رییس انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بنابراین در این شرایط در حالی رایزنی با پلیس برای آغاز شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی ساخته شده در آمریکا هستیم اما هنوز جواب مثبتی نداده‌اند. با این حال امیدواریم مسوولان وارد عمل شوند و تفسیر اشتباه صورت گرفته را اصلاح کنند و نگذارند جامعه از تکنولوژی خودروهایی همچون هیبرید محروم شود.

وی خاطرنشان کرد: خودروهایی همچون هوندا و تویوتا ژاپنی و بی‌ام‌و آلمانی هستند و حتی اگر در آمریکا تولید شده باشند نمی‌توان این خودروها را آمریکایی دانست.

حدود یک ماه پیش ایسنا براساس برخی اسناد به دست آمده اعلام کرد که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا با برندهای هوندا، تویوتا، ولوو و بی‌ام‌و وارد ایران شده است.

به دنبال آن پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده و برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به خصومت آمریکا با ایران واردات خودرو از این کشور را به صلاح ندانسته و خواستار توضیح وزارت صنعت در این رابطه شدند.

در این رابطه منتقدان اظهار کردند که واردات خودرو از آمریکا به معنای خروج ارز از ایران در جهت ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است که با توجه به سیاست‌های خصمانه این کشور در قبال ایران در حدود نیم قرن گذشته، این کار برخلاف منطق و مصالح ملی است. با این حال این وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون از شفاف‌سازی در این رابطه خودداری کرده است. این وضعیت در حالی است که شنیده می‌شود پلیس راهنمایی و رانندگی نیز شماره‌گذاری خودروهای واردات شده از آمریکا را به اعلام رسمی نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه موکول کرده است

منبع:ایسنا



نظرات