1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. مجازات حبس برای دستکاری عمدی پلاک خودرو

مجازات حبس برای دستکاری عمدی پلاک خودرو

7 آذر 1394
  • 0

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، با بیان این مطلب که ناخوانا بودن پلاک ناشی از دستکاری اعداد و ارقام جرم محسوب می‌شود، از توقیف ۲۷ هزار و ۶۱۶ خودرو با پلاک مخدوش در ۸ ماهه امسال خبر داد.

سرهنگ مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در مورد پلاک خودروهایی که مخدوش، کثیف و ناخوانا هستند اظهار داشت: در واقع یکی از دغدغه‌های اصلی پلیس همین موضوع است و پلیس در رابطه با این اینگونه تخلفات به طور جدی برخورد خواهد کرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: اگر چنانچه پلاک خودرویی ناخوانا باشد راننده آن ۴۰ هزار تومان جریمه خواهد شد.

وی گفت: اگر ناخوانا بودن پلاک ناشی از دستکاری اعداد و ارقام پلاک باشد این عمل تعمدی محسوب شده و طبق قانون جرم است.

سرهنگ مرادی ادامه داد: مطابق با ماده ۷۲۰ قانون جزای اسلامی هر کس در اعداد، ارقام و مشخصات پلاک وسیله نقلیه تغییراتی ایجاد و آن را از وضعیت اصلی خود خارج کند به حبس ۶ ماه تا یک سال محکوم خواهد شد، اهمیتی که قانونگذار برای پلاک خودرو قائل شده پلاک را جزو یکی از ارکان اصالت خودرو دانسته است.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: اگر فردی در اعداد و ارقام پلاک خودرو تغییری ایجاد کند به دلیل آنکه هویت و اصالت خودرو را دچار اشکال کرده، طبق قانون جرم انجام داده که با آن برخورد می‌شود.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد: مأموران راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ به محض مشاهده وسایل نقلیه با پلاک مخدوش مراتب را صورت جلسه و مستند کرده، وسیله نقلیه را توقیف و راننده را به مرجع قضایی معرفی خواهند کرد.

سرهنگ مرادی ادامه داد: پلیس با استفاده از تجهیزات هوشمند و دوربین‌های نظارتی نیز همواره نسبت به شناسایی و رصد اینگونه تخلفات به صورت جدی اقدام می‌کند.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ به اقدامات پلیس در هشت ماهه سال جاری در این حوزه پرداخت و تصریح کرد: در ۸ ماهه سال ۹۴، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان توقیف خودروها با پلاک مخدوش، ۱۲۸ درصد افزایش داشته است.

این مقام ارشد راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد: در این بازه زمانی تعداد ۲۷ هزار و ۶۱۶ خودرو با پلاک مخدوش توقیف شدند که این آمار و عملکرد حکایت از برخورد جدی و فعال پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در برخورد با این تخلف است.

سرهنگ مرادی بیان داشت: پوشاندن پلاک و دستکاری پلاک با هر عنوان و ابزار در قانون جرم تلقی شده و مجازت حبس ۶ ماهه تا یک ساله را در بر دارد چرا که دستکاری پلاک هویت خودرو را دچار اخلال می‌کند.



نظرات