1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

18 اسفند 1394
  • 0

هیات‌وزیران در پی ابطال مصوبه افزایش نرخ جرائم رانندگی از سوی دیوان عدالت اداری با تعدیل این نرخ‌ها، جدول جدید جرائم رانندگی را تصویب کرد.

هیات‌وزیران در جلسه شانزدهم اسفندماه سال‌جاری به پیشنهاد وزارتخانه‌های دادگستری، کشور، راه و شهرسازی و نیروی انتظامی و به استناد مواد 21 و 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی بخشی از کدهای جرائم رانندگی را اصلاح کرد.

براساس این مصوبه نرخ 41 عنوان جریمه اصلاح شده و سقف جرائم رانندگی به 400 هزار تومان افزایش یافته که هیات‌دولت مصوبه مورد نظر را از تاریخ 25 اسفندماه سال‌جاری لازم‌الاجرا کرده است.

بر این اساس نرخ جرائمی همچون عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز در راه‌های دوطرفه و تجاوز از سرعت‌مجاز (بیش از 30 کیلومتر بر ساعت) در کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌ها و جاده‌های بین شهری و مناطق‌آزاد تجاری و صنعتی به 200 هزار تومان افزایش یافت.

همچنین نرخ ارتکاب‌جرائمی همچون انجام حرکات‌نمایشی مانند دور زدن در جا و یا حرکت موتورسیکلت روی یک‌چرخ، حرکات مارپیچ، حرکت با دنده عقب در آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به 150 هزار تومان، استفاده از تلفن‌همراه و یا وسایل‌ارتباطی مشابه در حین رانندگی و عدم رعایت مقررات حمل‌بار به 100 هزار تومان، عبور از محل‌ممنوع به 90 هزار تومان و عبور وسایل‌نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه به 80 هزار تومان افزایش یافته است.

براساس مصوبه دولت، رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان‌گردان و افیونی 400 هزار تومان جریمه دارد و کنار این امر، مواردی همچون تجاوز به چپ از محور راست، دور زدن در محل ممنوع، نقص‌فنی موثر و یا نقص در سامانه‌ روشنایی در شب، حمل تیرآهن، ورق‌های فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوط، نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله‌نقلیه عمومی و سبقت از سمت راست وسیله‌نقلیه دیگر در راه‌هایی که هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد و یا با استفاده از شانه‌راه به 75 هزار تومان افزایش یافته است.

از سوی دیگر براساس مصوبه یاد شده جریمه عدم بارگیری صحیح و مهار ایمن محمولات 67 هزار و 500 تومان و عبور وسائل‌نقلیه از پیاده‌رو نیز مبلغ 65 هزار تومان جریمه به همراه دارد.

درخصوص ارتکاب تخلفاتی مانند رانندگی وسائل‌نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز، عدم رعایت محدودیت‌های زمانی یا مکانی و یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک و یا تجهیزات خاص، عدم توجه به فرمان ایست و یا پرچم مراقبین عبور و مرور؛ محصلین و یا پلیس مدرسه، عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله‌نقلیه جلویی و جانبی و تصادف ناشی از عدم توجه به جلو، توقف در ابتدا و انتهای پیچ‌ها، روی پل، داخل تونل، داخل یا حریم تقاطع‌های راه‌آهن، نداشتن پلاک جلو یا عقب و یا ناخوانا بودن آن، تجاوز از سرعت مجاز تا(30کیلومتر در ساعت)، عدم استفاده از کلاه‌ایمنی توسط راننده و سرنشین موتورسیکلت در حین رانندگی و عدم استفاده از کمبرند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله‌نقلیه در حال حرکت در آزادراه‌ها، بزرگ‌راه‌ها و جاده ‌ها به 60 هزار تومان رسید.

براساس مصوبه جدید دولت، ارتکاب تخلفاتی همچون عدم رعایت حق‌تقدم عبور، حرکت نکردن وسائل‌نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خط‌کشی شده و نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسیله‌نقلیه مبلغ 50 هزار تومان جریمه به همراه دارد.

همچنین جریمه قصور در به کار بردن علائم ایمنی هشدار دهنده حسب مورد در جلو، کنار و عقب وسیله‌نقلیه متوقف در سطح راه‌ها برابر ضوابط مربوطه، توقف وسائل‌نقلیه در حاشیه راه‌ها برای فروش‌کالا، نداشتن عاج مناسب در سطح اتکای لاستیک یا استفاده از لاستیک‌های فرسوده، رانندگی با وسیله‌نقلیه دودزا، نداشتن بارنامه یا صورت‌وضعیت مسافری در وسائل‌نقلیه عمومی و مغایرت مشخصات مسافر یا محموله با صورت وضعیت یا بارنامه صادر شده یا استفاده مکرر از یک بارنامه یا صورت وضعیت مبلغ 45 هزار تومان و عدم پرداخت عوارض مقرر در آزادراهها 30 هزار تومان جریمه دارد.

جدول جدید نرخ جریمه‌های رانندگی به این شرح است:

 نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

 نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

 نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

 نرخ جدید جرائم رانندگی اعلام شد

منبع ایلنا


نظرات