1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. بررسی بازار داغ اجاره خودروهای لوکس

بررسی بازار داغ اجاره خودروهای لوکس

6 آبان 1395
  • 0

در شرایط اقتصادی امروز شاهد اتفاقاتی هستیم که شاید برای همه ما عجیب به نظر برسد. ولی در دنیای جوانان این اتفاق‌ها نه تنها عجیب نیست بلکه به‌عنوان یک ضرورت عنوان می‌شود.

وقتی در شرایط اقتصادی امروز خودرو آنقدر گران می‌شود که قدرت خرید مردم دیگر حریف آن نیست، بازاری به نام «خودروهای اجاره‌ای» رونق می‌گیرد. به گفته متصدیان اجاره خودرو، این روزها اجاره خودرو برای مردم بسیار مقرون‌ به‌صرفه‌تر از خرید آن است. از وقتی خودرو گران شد استقبال مردم از خودروهای اجاره‌ای هم بیشتر شده است. اجاره خودرو چیز عجیب و غریب یا تازه‌ای نیست. تا پیش از این نیز هر روزنامه‌ای را باز می‌کردی در بخش اجاره آن، اجاره انواع خودروی خارجی به چشم می‌خورد که هرکس به دلیلی به اجاره آن اقدام می‌کرد.

برخی مسافرانی بودند که در مدت اقامتشان در ایران یا تهران خودرو اجاره می‌کردند یا زوج‌های جوان با هدف تزئین برای ماشین عروس یا مراسم‌های خاص از این خودروها استفاده می‌کردند. اما با تغییر شرایط جوانان امروزی از روی چشم و هم‌چشمی و برای اینکه در دور دور کردن‌های خیابان‌های بالاشهر بتوانند از دوستانشان که البته در این مورد رقیب به شمار می‌آیند، سبقت بگیرند این خودروها را اجاره می‌کنند.

نگاه 1:
مردم از مراکزی اتومبیل تهیه کنند که دارای کد باشد

قاسم قربانی‌خواه ، رئیس اتحادیه موسسات توریستی و اتومبیل کرایه
مردم باید در این مورد ما را کمک کنند و از مراکزی اتومبیل تهیه کنند که دارای کد باشد زیرا در آن صورت ما می‌توانیم بر کار آنها نظارت داشته باشیم و به شکایات رسیدگی کنیم.

در اتحادیه یک تیم 8 نفره برای اخذ و رسیدگی شکایات مردمی داریم. معمولا شکایاتی که به ما می‌شود درباره قیمت است. ما پول اخذ شده اضافی را به مشتری عودت می‌دهیم و در صورتی که موسسه‌ای دوبار این تخلف را تکرار کند صاحب امتیاز موسسه را به اتحادیه دعوت می‌کنیم و به او اخطار کتبی می‌دهیم البته برخی موارد هم بوده که پرونده را به تعزیرات ارجاع دادیم.

شرکت‌های اینترنتی مانند تاپسی یا اسنپ یا مراکز اجاره خودرو نیز بدون مجوز از این اتحادیه فعالیت می‌کنند و همین امر سبب می‌شود که هیچ گونه نظارتی از سوی اتحادیه بر این موسسات نباشد و آنها هر قیمتی که بخواهند از مشتری بگیرند و ما نمی‌توانیم به شکایات مردم در این موضوع رسیدگی کنیم در صورت وقوع هر اتفاق این اتحادیه هیچ مسئولیتی را قبول نخواهد کرد.

ما از سال 1392 تا به امروز هیچ گونه تغییری در نرخ کرایه آژانس‌ها نداشته‌ایم و تمام قیمت‌ها مصوب سال‌های قبل است. ما آنالیز قیمت‌های جدید را به اتاق اصناف ارائه دادیم و آنها نیز به سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام کرده‌اند اما هنوز هیچ تغییر قیمتی نداشته‌ایم.

نگاه2:
قیمت اجاره ماهانه بنز s500 ، 30 میلیون تومان است

مبین ایزدی ، مدیرعامل شرکت اجاره اتومبیل در غرب تهران

این روزها بازار خودروهای اجاره‌ای گرم است و مشتریان خاص خود را دارد. به‌عنوان مثال جوانان که برای رقابت باهم، ملاکشان ماشین‌های آنچنانی و لوکس امروزی است به ما مراجعه می‌کنند و متقاضی اجاره ماشین‌های لوکس هستند. البته بیشتر این افراد برای چند روز این ماشین‌ها را اجاره می‌کنند ولی مشتریانی نیز داریم که تقاضای اجاره یک ماهه و حتی یک ساله این خوروها را دارند.

خودرو بنز 500 S از خودروهایی است که بیشترین رقم اجاره را در بازار پایتخت به خود اختصاص داده است. اگر بخواهیم به‌طور متوسط بگوییم، قیمت اجاره روزانه این خودرو یک میلیون و200 تا یک میلیون و250 هزار تومان است. این مبلغ همچنین برای اجاره ماهانه این خودرو لوکس برای یک ماه 30میلیون تومان می‌شود.

درباره اجاره روزانه خودرو لوکس پورشه باکستر نیز قیمتی معادل یک میلیون تومان مشخص شده است. این در حالیست که برای اجاره یک ماه این خودرو نیز مبلغ 20 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. بنز 200 C نیز روزانه حدود 650 هزار تومان و ماهانه 11 میلیون تومان اجاره داده می‌شود.

نکته‌ای که باید اینجا متذکر شد این است که بازار خودروهای اجاره‌ای تنها ویژه خودروهای لوکس نیست. در این بازار خودروهای وارداتی با سطح قیمتی متوسط و حتی خودروهای داخلی نیز عرضه می‌شود. اجاره روزانه خودروهایی چون جنسیس، پرادو، اسپورتیج و اپتیما به‌طور میانگین 350 تا 400 هزار تومان است.

این خودروها به صورت ماهانه نیز به قیمتی حدود 8 میلیون تومان اجاره داده می‌شوند. همچنین توجه شود که در خودروهای داخلی قیمت اجاره خودروها به‌طور میانگین روزانه 120 هزار تومان است. به عنوان مثال خودروهایی چون 206، پژو پارس و سمند روزانه به قیمت حدود 120 هزار تومان اجاره داده می‌شوند. قیمت یک ماه اجاره این خودروها نیز حدود 3 میلیون تومان است.

البته به غیر از شرکت‌های خصوصی از قبیل شرکت ما، بنگاه‌‌های فروش خودرو نیز اخیرا اقدام به انجام این کار کرده‌اند. بنگاه‌های اجاره‌دهنده خودرو به‌عنوان ودیعه از مشتریان خود یک چک به مبلغ خودروی اجاره داده شده طلب می‌کنند. همچنین به‌غیر از چک ودیعه، مبلغی نیز به صورت نقدی از مشتریان دریافت می‌شود که بسته به تعداد روزهای اجاره و به ویژه قیمت خودرو، مقدار آن متفاوت است.

نگاه3:
قبح تجمل گرایی در جامعه شکسته است

دکتر مجید ابهری ، مدرس دانشگاه

ساده زیستی یا اشرافی‌گری یا همان گرایش به تجمل گرایی ارتباط مستقیمی با شیوه زندگی افراد و طرز تفکر آنها دارد. این روزها دیده می‌شود که میل به اشرافی‌گری و داشتن زندگی اشرافی هر روز بیشتر می‌شود. اشراف زدگی رفتاری است که غیر از تحمیل هزینه سنگین بر فرد، جامعه را نیز در مسیر وابستگی اقتصادی و فرهنگی قرار می‌دهد. خرید خانه‌های آنچنانی و ماشین‌های گرانقیمت، مسافرت‌ها، خرید لوازم لوکس خانه و... نمودهای دیگری از تجمل‌گرایی هستند و باید اذعان کرد که قبح تجمل‌گرایی در جامعه شکسته است.

منبع:کسب و کار



نظرات