1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. همه چیز در مورد پلاک معلولین

همه چیز در مورد پلاک معلولین

2 شهریور 1395
  • 5

علامت روی پلاک که نشان می‌داد خودرو ویژه معلولان است باعث شده بود یک ساعتی صبر کنند و دندان روی جگر بگذارند تا مالک برگردد و خودرویی را که راه را بند آورده بود جابه‌جا کند اما بعد از یک ساعت صبوری، وقتی مردم جوان سالمی را دیدند که بی‌اعتنا به دردسری که درست کرده بود، سوار خودرو شد و رفت؛ خون همه به جوش آمد!

همه ما شاهد سوءاستفاده از پلاک ویژه معلولان و بکارگیری این خودروها از سوی افرادی که نیازی به آنها ندارند، بوده‌ایم؛ به گفته مسئولان، در حال حاضر برخی از این پلاک‌ها به افرادی داده شده که در آسایشگاه بستری هستند و خودرو آنها به‌وسیله افراد خانواده استفاده می‌شود. برخی معلولان نیز خودروهای خود را اجاره داده یا فروخته‌اند. بنابراین شاهد تردد افراد سالم با این خودروها هستیم و گاه این افراد تخلفاتی را انجام می‌دهند که حتی موجب تذکر پلیس هم می‌شود. این سوءاستفاده‌ها مسئله‌ای است که کارشناسان ریشه آن را به واگذاری نادرست و بدون اولویت این پلاک‌ها به افراد معلول نسبت می‌دهند.

فراهم نبودن بستر استفاده از حمل‌ونقل عمومی برای افرادی که دارای معلولیت در اندام‌های تحتانی یا دارای ضایعات نخاعی هستند، موجب شد برخی انجمن‌های فعال در زمینه معلولیت، از اواسط دهه ۸۰ طرحی را برای واگذاری پلاک‌های ویژه به افراد دارای معلولیت متوسط و بالاتر دنبال کنند. این تلاش‌ها سرانجام در سال ۸۷ به نتیجه رسید و پلیس راهور با واگذاری چنین پلاک‌هایی موافقت کرد. صدور این پلاک‌ها از دو سال پیش‌تر برای جانبازان بالای ۷۰ درصد نیز تصویب شده بود.

مزایا و شرایط دریافت پلاک معلولان

ورود به محدوده طرح ترافیک در تهران و سایر شهرهای دارای محدوده ترافیکی از مهم‌ترین مزایای داشتن پلاک ویژه معلولان است. همچنین دارندگان این پلاک‌ها امکان استفاده از پارکینگ‌های حاشیه‌ای معابر و پارکینگ‌های ویژه معلولان را دارند.

آنطور که در سایت پلیس راهور درباره شرایط اختصاص پلاک ویژه به معلولان آمده است، این پلاک‌ها به معلولان ذهنی اختصاص داده نمی‌شود بلکه با معرفینامه بهزیستی، این پلاک به پدر یا مادر این افراد تعلق می‌گیرد. سایر افراد معلول دارای شرایط، برای دریافت این پلاک کارت معلولیت کامپیوتری برای اثبات معلولیت متوسط، شدید و بسیار شدید دارند. از سوی دیگر بر اساس قانون، تنها معلولی می‌تواند اقدام به دریافت پلاک ویژه کند که دارای گواهینامه راهنمایی و رانندگی باشد و خودرو نیز باید به نام او باشد.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران معتقد است نادیده گرفته شدن شرایط ابتدایی صدور پلاک ویژه معلولان و اختصاص نامناسب این پلاک‌ها به افرادی که نیاز شدید به این پلاک ندارند، مسائلی است که این طرح را از اهداف اولیه خود دور کرده است.

محمود کاری در گفت‌وگو با صمت توضیح می‌دهد: متاسفانه به نظر می‌رسد در روند اجرای طرح واگذاری پلاک ویژه به معلولان، از سوی سازمان بهزیستی دقت لازم نشده و این پلاک‌ها به همه معلولان تسری و حتی به ناشنوایان یا معلولان دارای عقب‌ماندگی ذهنی نیز این پلاک داده شده است.

به گفته کاری، در حالی که هدف اصلی این طرح، اختصاص پلاک به معلولانی بوده که دارای معلولیت‌های جسمی حرکتی و ناتوان از تردد هستند و با توجه به اشتغال در جامعه، نیاز به تردد روزانه دارند و نمی‌توانند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند اما اکنون مشاهده می‌شود که این پلاک‌ها حتی به طیف گسترده‌ای از انواع معلولیت، حتی افراد دارای عقب‌ماندگی ذهنی یا ناشنوایان نیز اختصاص داده شده است.

از سوی دیگر به گفته کاری، قرار بود این پلاک‌ها موجب آگاهی دادن به سایر رانندگان شود تا مراعات حال رانندگان این خودروها را بکنند اما تسری دادن این پلاک‌ها به تعداد زیادی از افراد، مردم را نسبت به این پلاک‌ها بدبین و حتی دید منفی ایجاد کرده است.

وی معتقد است دستگاه‌های دست‌اندرکار به‌ویژه سازمان بهزیستی باید دقت لازم را در زمینه واگذاری این پلاک‌ها داشته باشند. کاری اضافه می‌کند: بر اساس برنامه تعریف شده این پلاک باید به خودروهایی تعلق گیرد که مالکیت آن متعلق به فرد معلول باشد اما پلیس راهور با اعتمادی که به سازمان بهزیستی داشته کار شناسایی افراد را به این نهاد واگذار کرده و به کسانی که بهزیستی معرفی کند، پلاک می‌دهد بنابراین به نظر می‌رسد دقت لازم از سوی بهزیستی در معرفی افراد نشده است.

مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران معتقد است در واگذاری پلاک‌های ویژه معلولان باید دقت لازم به کار گرفته شود. وی معتقد است حتی اگر بخواهیم به شیوه دقیق‌تر این پلاک‌ها را واگذار کنیم در واگذاری پلاک به برخی افراد دارای معلولیت جسمی حرکتی که سن بالایی دارند و نیاز به تردد روزانه ندارند نیز باید بازنگری شود و می‌توان به روش‌های دیگر به این افراد کمک کرد.

22 هزار پلاک ویژه معلولان و جانبازان

بر اساس آماری که مدیرعامل انجمن ندای معلولین ایران به صمت می‌دهد، تاکنون حدود ۱۶ هزار پلاک ویژه معلولان در کل کشور صادر شده که تنها ۱۲هزار پلاک مربوط به تهران است. همچنین ۶ هزار پلاک ویژه جانبازان صادر شده است. کاری در این زمینه توضیح می‌دهد: حدود ۴۰ درصد جامعه ایران دارای معلولیت جسمی حرکتی هستند؛ از این میان بر اساس آمارهای داخلی و ثبت‌شده در بهزیستی، حدود ۴/۷میلیون نفر معلول در کشور داریم که ۴۰ درصد این افراد یعنی حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر آنها معلولان جسمی حرکتی هستند.

به گفته وی اگر حدود ۳۰۰ هزار نفر در تهران دارای معلولیت باشند، حدود ۴ درصد این جمعیت معلولان جسمی حرکتی هستند؛ یعنی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر نیازمند خدماتی مانند پلاک ویژه هستند. بنابراین نمی‌توان گفت ۱۲ هزار پلاک ویژه معلولان در تهران عدد بالایی است اما مسئله این است که این پلاک‌ها باید درست مدیریت و با ارزیابی‌های دقیق‌تر به کسانی که شاغل هستند داده شود.

برخورد پلیس با متخلفان

برابر ماده ۳ آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی، پلاک ویژه معلولان تنها به نام مالک صادر می‌شود و تنها دارنده پلاک مجاز به رانندگی با این خودرو است. از سوی دیگر با توجه به اینکه برخی معلولان قادر به رانندگی نیستند مالک پلاک، مجاز به انتخاب و معرفی همسر، فرزند، پدر، مادر، برادر یا خواهر خود به عنوان راننده است.

شاید همین شرایط باعث افزایش بی‌رویه تعداد این پلاک‌ها بوده و موجب شده این طرح جایگاه خود را از دست بدهد؛ تا جایی که دیگر معلولان استفاده‌کننده از این خودروها حرمت و کرامت ابتدایی را هم ندارند و حتی صدای پلیس هم از این تخلفات درآمده است.

آنطور که سردار تیمور حسینی، رییس پلیس راهور تهران بزرگ می‌گوید، بکارگیری خودروهای دارای پلاک معلولان از سوی افراد سالم، تخلف است مگر اینکه فرد به دلیل شدت معلولیت قادر به رانندگی نباشد که دراین صورت بستگان درجه یک او با حضور فرد معلول می‌توانند از این خودروها استفاده کنند. آنطور که حسینی می‌گوید، با سوءاستفاده‌کنندگان از این پلاک‌ها برخورد می‌شود و اگر تخلف مالکان این خودروها در دادن خودرو به افراد دیگر آشکار شود، خودرو توقیف می‌شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به انتقادهایی درباره خرید و فروش این پلاک‌ها توضیح می‌دهد: با توجه به شخص‌محور بودن پلاک‌ها، امکان خرید و فروش پلاک وجود ندارد. حسینی تاکید دارد که پلیس با سوءاستفاده‌کنندگان از این پلاک‌ها برخورد می‌کند و در برخی موارد حتی ممکن است خودرو فک‌پلاک شود.

منبع:صمت



نظرات

  • Dariush Dariush (14 بهمن 1398 ساعت 18:00)

    اینکه باید با دیدن این پلاک معلولین دیگران رعایت کنند که در ایران کاملا برعکس است تازه ایجاد مزاحمت هم می‌کنند انگار ما عامل مزاحمت برای آنها هستیم مثلاً اگر در همان موقعیت یک خودروی معمولی باشد اصراری بر سبقت گرفتن ندارند ولی وای از موقعی که ببینن خودروی معلولین است حتماً باید رد بشوند حتی اگر اون خودروی معلولین رو توی موقعیت خطرناک قرار بدهند هیچگونه امکان تبدیل و مناسب سازی خودرو هم وجود ندارد حتی از جانب بهزیستی جای پارک معلولین هم خیلی کم است و همونم توسط خودروهای دیگر همیشه اشغال شده آیا مسئولان پلیس راهور رسیدگی میکنند من که ندیدم تابحال تازه نارحتم هستند که چرا اینجوریه هیچ بستر مناسبی فراهم نکرده تز هم صادر می‌کنند البته این رویه در همه ی مملکت رواج دارد متاسفانه

  • مقدم مقدم (16 آذر 1397 ساعت 08:14)

    واقعا متاسفم که بعضی از دوستان از اعتماد نهادهای انتظامی به معلولین و جانبازان سو استفاده میکنند.????

  • مسعود مسعود (3 شهریور 1395 ساعت 09:43)

    خیلی به وضع معلولین رسیدگی میشه قانونم براشون وضع میکنند. شما مسِولین باید خودرو و دیگر امکانات هم در اختیار این نوع عزیزان بگذارید . متاسفم که هیچ رسیدگی مالی وجسمی به حال این نوع عزیزان نمیشه. داشتن مشکلات مالی ونگهداری برای خانواده این عزیزان مشکلت زیادی را در بر دارد.بروند مراکز نگهداری را ببینند که با چه برخورد و امکانات کمی رسیدگی میکنند.

  • h;fv h;fv (3 شهریور 1395 ساعت 09:31)

    با سلام خدمت مسئولین محترم راهنمایی و رانندگی
    خدمت شما عزیزان عارضم که با توجه به مشکل ناشنوایی و ایجاد ارتباط لازم با افراد شنوا برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و اینکه این قشر عموما بیکار هستند و یا عده خیلی کمی از این عزیزان داری شغل میباشند لذا محروم کردن این بندگان خدا که از معلولیت جسمانی و مشکلات عدیده زندگی اجتماعی در رنج هستند ندادن پلاک معلولین به این قشر از جامعه معلولین بی انصافی است.امیدوارم که عزیزان در راس امور به جای سنگ اندازی برای این عزیزان شرایط بهتری برای زندگی اجتماعی شان فراهم کنند.موفق و پاینده باشید.

  • محمد محمد (2 شهریور 1395 ساعت 18:05)

    من خودم معلول و دارای خودروی ‍پلاک ویژه هستم
    مناسفانه این پلاک در شهرستان ها به غیر از جلب توجه و ایجاد دردسر از سوی رانندگان دیگر کاربردی ندارد
    خیلی از افراد موقعی که در ترافیک هستند فکر میکنند که کل ترافیک تقصیر ماشین معلولین جلویی هست و به هر ترتیبی میخوان از چپ یا راست بیان جلوی ماشین معلول قرار بگیرن خوب اون معلول اگه رانندگی اش ضعیف باشه که معمولا به خاطر کنترل های دستی اینطوره باعث تصادف میشه و میندازن گردن معلول پلیس هم همیشه توی این مواقع با جبهه گیری علیه معلولین وارد قضیه میشه.
    کارکردش شبیه چراغ زرد راهنمایی یه که در تعریفش یعنی احتیاط کنید که داره چرا قرمز میشه هست ولی تو ایران یعنی عجله کنید که الانه قرمز بشه
    پارکینگ ها هم که همیشه پره . پارکینگ ها رو جاهایی گذاشتن که زیاد به درد بخور نیست . حتی اونش هم میبینی طرف مغازه داره از صبح ماشینش اونجاست بدون پلاک ویژه . بعضی پلیس ها رو هم دیدم که میگن این تابلو چون قرمز نیست جریمه نداره خوب اگه اینطوره برای چی گذاشتنش! البته ۴۰ هزار تومان جریمه اش هست.