1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. طرح LEZ از اول آبان ماه در سراسر تهران اجرایی می‌شود

طرح LEZ از اول آبان ماه در سراسر تهران اجرایی می‌شود

3 شهریور 1395
  • 1

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور گفت: از ابتدای مهرماه طرح LEZ به صورت رسمی آغاز خواهد شد.

پوریا محمدیان مدیرکل دفتر حمل و نقل و دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در نشست خبری با اعلام این مطلب گفت: بر اساس مصوبه شورای عالی ترافیک شهری کشور، طرح کاهش LEZ از نیمه شهریور به صورت ارشادی آغاز خواهد شد.

وی توضیح داد: در واقع دوربین‌ها خودروهایی را که فاقد معاینه فنی هستند، شناسایی و پیامک‌های ارشادی برای آنها ارسال می‌شود.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور افزود: اما از ابتدای مهرماه خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی که در محدوده طرح زوج و فرد تردد می‌کنند، توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد.

محمدیان تصریح کرد: محدوده اجرای این طرح، محدوده زوج و فرد شهر تهران است یعنی مسافتی در حدود ۸۰ کیلومتر مربع که مرکز تهران را دربر می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳۰۰ دوربین پردازش تصویر که قابلیت شناسایی پلاک خودروها را داشته باشند، پلاک خودروها را برداشت می‌کنند و به بانک‌ اطلاعاتی که به این منظور تعبیه شده، ارسال می‌کنند؛ این بانک اطلاعاتی، پلاک‌ها و معاینه فنی را مطابقت می‌دهد که در صورت فقدان معاینه فنی، صاحب خودرو اعمال قانون خواهد شد. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به میزان جریمه نیز گفت: میزان جریمه بر اساس کد تخلفات راهور ۵۰ هزار تومان خواهد بود و علت اجرای آن، نزدیک شدن به فصل پایداری جوی هوا (وارونگی هوا) در شهر تهران است.

محمدیان افزود: ما از نیمه آبان و به ویژه آذرماه با پدیده وارونگی یا پایداری هوا مواجه هستیم و حجم آلاینده‌های تولیدی از منابع متحرک می‌تواند سلامت شهروندان را با خطر مواجه کند؛ لذا این یک اقدام پیشگیرانه است تا بتوانیم بخشی از آلاینده‌ها را در آن بازه زمانی از طریق کنترل آلاینده‌های خودروهای متحرک به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: در معاینه فنی یکی از تست‌ها، کنترل حد مجاز آلایندگی خودروهاست که بر اساس اعلام سازمان محیط‌زیست تعیین شده است و در معاینه فنی به دقت کنترل می‌شود.

طرح LEZ از اول آبان ماه در سراسر تهران اجرایی می‌شود

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: طرح LEZ از اول آبان ماه برای تمام تهران اعمال خواهد شد.

وی با اشاره به فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح گفت: ما در این حوزه دو موضوع را به صورت جدی پیگیری کردیم؛ بحث اول سامانه یکپارچه معاینه فنی کشور بود که در واقع ۴۴۰ مرکز معاینه فنی در سطح کشور را از طریق یک سامانه یکپارچه با هم مرتبط کرده‌ایم، به این معنا که گواهی که در جنوبی‌ترین نقطه کشور صادر می‌شود، اطلاعات آن در تهران نیز موجود و قابل دسترس است.

مراکز معاینه فنی تهران دوشیفته می‌شود

محمدیان تاکید کرد: همچنین ما تلاش کردیم با هماهنگی‌های صورت گرفته، معاینه فنی را به دلیل میزان مراجعه خودروها برای اجرای این طرح دوشیفته کنیم. وی توضیح داد: این مراکز از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ بعدازظهر فعال هستند و با زیرساخت‌هایی که فراهم کردیم، متعهد شدند از شهریور ماه شیفت دومی را از ساعت ۱۶ تا ۲۴ ایجاد کنند.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور با اشاره به طرح اولیه و تغییرات طرح فعلی نسبت به آن طرح گفت: ما در طرح اولیه چهار رنگ آبی، سبز، زرد و قرمز را مشخص کرده بودیم، اما پس از جلساتی که در شورای عالی ترافیک با حضور وزیر کشور برگزار کردیم، به این نتیجه رسیدیم که برای اینکه طرح گام‌ به گام جا بیفتد و شهروندان با پروسه آن آشنا شوند، ما هم آمادگی برای اجرای نهایی آن را داشته باشیم، با این گام شروع کنیم.

محمدیان تصریح کرد: به عبارت دیگر امکان دارد برای سال بعد این تصمیم‌گیری بر اساس مبانی قانونی که داریم، اجرا شود اما در حال حاضر اجرای طرح فقط بر اساس دریافت کارت معاینه فنی است.

وی در خاتمه گفت: با هماهنگی‌هایی که با پلیس راهور صورت گرفته، آنها هم با اجرای شکل فعلی برای سال ۹۵ موافقت کردند.

منبع:



نظرات

  • محمد محمد (5 شهریور 1395 ساعت 23:58)

    معاینه فنی باید هدفمند و بروز باشد نه داشتن یک کاغذپاره، هر لحظه ممکن است یک خودرو مشکل فنی پیدا کند معاینه فنی برای خودروهایی که نقص فنی دارند و موجب آلودگی هوا می شوند باید اجباری و اعمال قانون شود نه خودروهایی که مشکل ندارند همه می دانند که امروز معاینه فنی یعنی پول مفتی را به عده ای از تعمیرگاههای فرصت طلب دادن است.این همه پلیس در خیابان ها هستند چرا نباید به وظیفه اصلی خود عمل کنند.