1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. وزارت صنعت ، واردات خودرو از آمریکا را بلامانع دانست

وزارت صنعت ، واردات خودرو از آمریکا را بلامانع دانست

3 آذر 1395
  • 1

رییس انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با وضعیت قانونی واردات خودروهای غیر آمریکایی تولیدی در آمریکا صورت گرفت این وزارتخانه واردات این خودروها را بلامانع دانست.

فرهاد احتشام‌زاد اظهار کرد: در رابطه با وضعیت پیش آمده مبنی بر توقف شماره‌گذاری خودروهای با برند غیر آمریکایی که در این کشور تولید شده‌اند، برای حل ابهام و روشن شدن موضوع مذاکراتی با مدیرکل دفتر نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در این مذاکرات این مقام مسوول سه حالت را در رابطه با واردات خودروهای آمریکایی و خودروهای تولیدی در این کشور بر شمرد، خاطرنشان کرد: براین اساس واردات خودروهای با برند آمریکایی تولیدی در آمریکا و خودروهای با برند آمریکایی تولیدی در کشور ثالث ممنوع بوده اما واردات خودروهای با برند غیر آمریکایی تولید شده در این کشور بلامانع و قانونی است.

رییس انجمن واردکنندگان خودرو ادامه داد: در این رابطه مدیرکل نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد که باز (فعال) بودن سیستم ثبت سفارش برای خودروهای غیر آمریکایی تولیدی در آمریکا بیانگر موضع این وزارتخانه مبنی بر نبود منع قانونی برای واردات این خودروهاست.

وی افزود: بنابراین با توجه به نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مجری کنترل واردات به کشور، پلیس به عنوان ضابط اجرای قانون باید از تفسیر قانون خودداری کرده و شماره‌گذاری خودروهای با برند غیر آمریکایی وارد شده از آمریکا را آغاز کند.

احتشام‌زاد با بیان اینکه به دلیل توقف شماره‌گذاری، بیش از ۵۰۰ شهروندی که این خودروها را خریداری کرده‌اند دچار مشکل شده و نمی‌توانند از خودروی خود استفاده کنند، تصریح کرد: امیدواریم نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مدنظر قرار گرفته و شماره‌گذاری این خودروها آغاز شود.

حدود یک ماه پیش ایسنا براساس برخی اسناد به دست آمده اعلام کرد که برخی خودروهای تولید شده در آمریکا با برندهای هوندا، تویوتا، ولوو و بی‌ام‌و وارد ایران شده است.

به دنبال آن پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی شماره‌گذاری این خودروها را متوقف کرده و برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به خصومت آمریکا با ایران واردات خودرو از این کشور را به صلاح ندانسته و خواستار توضیح وزارت صنعت در این رابطه شدند.

در این رابطه منتقدان اظهار کردند که واردات خودرو از آمریکا به معنای خروج ارز از ایران در جهت ایجاد اشتغال برای کارگران آمریکایی است که با توجه به سیاست‌های خصمانه این کشور در قبال ایران در حدود نیم قرن گذشته، این کار برخلاف منطق و مصالح ملی است.

با این حال این وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکنون از شفاف‌سازی در این رابطه خودداری کرده است. این وضعیت در حالی است که شنیده می‌شود پلیس راهنمایی و رانندگی نیز شماره‌گذاری خودروهای واردات شده از آمریکا را به اعلام رسمی نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این رابطه موکول کرده است.

در این شرایط برخی خبرها نیز حاکی از آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به پلیس شماره‌گذاری خودروهای غیر آمریکایی تولید شده در آمریکا را بلامانع دانسته و خواستار شماره‌گذاری این محصولات شده است.

منبع:ایسنا



نظرات

  • RASSOL RASSOL (3 آذر 1395 ساعت 13:17)

    واقعا" که . خودتون هم موندید چیکار کنید .