1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. راهنمای خرید هیوندای سانتافه DM در بازار ایران

راهنمای خرید هیوندای سانتافه DM در بازار ایران

7 آبان 1395
  • 1

عمده خودروهای روز دنیا با لیست بلند و بالایی از امکانات ریز و درشت فنی و رفاهی روانه بازار می‌شوند تا خریدار بتواند خودروی مد نظر خود را بسته به بودجه و نیازهای خود انتخاب و خریداری کند.

 راهنمای خرید سانتافه

در واقع هر خودروی جدید با یک سطح امکانات و برچسب قیمتی پایه برای عرضه به بازار معرفی می‌شود و با افزایش امکانات، قیمت آن تا حدی مشخص بالا می‌رود. اما با توجه به محدودیت‌های بازار کشور ما، شرایط به گونه‌ای دنبال می‌شود که وارد‌کننده یک یا چند سطح امکانات را برای محصول خود در نظر گرفته و خودروها را بر اساس چند الگوی مشخص به بازار وارد و عرضه می‌کند. اما در خلال خریداری یک خودروی وارداتی مدرن همچون محصولات هیوندای، کیا، تویوتا و...، ممکن است با اصطلاحاتی همچون سفارش امارات، سفارش عمان، سفارش آمریکا، فول، لو (Low-به معنای کم) آپشن، میدل (Middle-به معنای متوسط) آپشن و... مواجه شوید که مسلما هر یک از این عناوین تفاوت‌های قیمتی زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به سراغ بررسی آپشن‌های مختلف رفاهی و فنی یکی از پر‌فروش‌ترین خودروهای حال حاضر بازار، سانتافه DM خواهیم رفت که با امکانات و برچسب‌های قیمتی متفاوتی به بازار عرضه می‌شود.

معرفی سانتافه DM و تفاوت‌های ظاهری

 راهنمای خرید سانتافه

DM در واقع پسوندی است که هیوندای برای نسل سوم این کراس‌اوور بزرگ جثه موفق در نظر گرفته و این در حالی است که خودروی مذکور در بازار کشور ما اصولا تحت عنوان سانتافه جدید یا IX45 شناخته می‌شود. نسل جدید از طرحی هماهنگ با خط مشی جدید محصولات هیوندای بهره می‌برد و همانند نسل گذشته‌اش (CM) زیبا به نظر می‌رسد. در واقع ‌یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های هر دو نسل سانتافه‌‌ای که به بازار کشور ما عرضه شد نیز همین ظاهر اغواگر و مناسب در قیاس با دیگر رقبای همکلاس و هم‌قیمت است. سانتافه جدید از سال 2013 به بازار جهانی و از یک سال بعد به کشور ما عرضه شد و همانطور که در بالاتر اشاره شد، تیپ‌های متفاوت آن المان‌های ظاهری و امکانات رفاهی متفاوتی نیز دارد. برای مثال، سانتافه‌های لو آپشن از رینگ‌های 16 اینچی ساده بهره می‌برند و این در حالی است که در نسخه‌های فول آپشن از رینگ‌های 18 یا حتی 19 اینچ (در نسخه‌های فول فیس‌لیفت) بهره گرفته شده است. اما شرکت هیوندای محصول سانتافه را برای سال 2016 با ارائه تغییراتی دستخوش یک فیس‌لیفت مینور کرد که در نتیجه در نسخه‌های فیس‌لیفت شاهد سپرهای عضلانی‌تر، گرافیک چراغ جلو و خطر متفاوت، دی‌لایت‌‌‌های روی سپر و... هستیم. سانتافه DM با سه نوع سقف فلزی، سانروف و پانوراما در بازار حضور دارد که هر یک از آنها اختلاف قیمتی در حدود 5 میلیون تومان را به همراه دارند.

رنگ‌ها

متاسفانه سلیقه خریداران در انتخاب رنگ آنقدر محدود شده که وارد‌کنندگان نیز رغبت چندانی به عرضه محصولات خود در رنگ‌های مختلف ندارند. در واقع بسیاری از خریداران ایرانی دوست دارند که خودرویی با رنگ خاص سوار شوند و اصولا با توجه به بازار فروش ضعیف‌تر رنگ‌های به غیر از مشکی، نقره‌ای، سفید و نوک مدادی، به سراغ گزینه‌هایی همچون زرشکی، قهوه‌ای و... نمی‌روند. اما مسئله اینجاست که اگر تمامی خریداران به سلیقه خود و نه عواقب آن فکر کنند، خیابان‌های زیباتری خواهیم داشت و طبیعتا با رایج شدن رنگ‌های خاص، بازار این دسته از خودروها نیز بهتر خواهد شد. سانتافه DM عمدتا در رنگ سفید و مشکی به بازار عرضه شده است و این در حالی است که گزینه‌هایی همچون نقره‌ای، سربی، قهوه‌ای، زرشکی، سرمه‌ای و... نیز از این خودرو به چشم می‌خورد.

پیشرانه

هرچند که نسل گذشته سانتافه با دو نوع پیشرانه V6 و حجم‌های 2.7 و 3.5 لیتر به بازار عرضه شده بودند اما با توجه به اینکه چند ماه قبل از واردات نسل نوی این خودرو قانونی تحت عنوان ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور بالاتر از 2500 سی‌سی مصوب شد، سانتافه DM با یک گزینه اقتصادی یعنی موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری به بازار ایران راه پیدا کرد. البته گفته می‌شود که تعداد معدود و انگشت‌شماری سانتافه DM با پیشرانه لامبدا 3.3 لیتری نیز در بازار حضور دارد که عمدتا مربوط به سال 2014 هستند و بسیار کمیابند.

 راهنمای خرید سانتافه

هیوندای، سانتافه را با دو نوع پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری (سری تتا2) به بازار جهانی عرضه کرده است که به دو دسته MPI و GDI تقسیم می‌شود. پیشرانه‌های MPI با سیستم پاشش سوخت انژکتوری به داخل ریل سوخت (سیستم رایج) و تکنولوژی‌هایی مثل VVT-i، قادر به تولید 176 اسب بخار هستند و این در حالی است که نسخه‌های GDI که از فناوری پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر بهره می‌برد و با وجود مصرف سوخت پایین‌تر، قدرتی بالاتر یعنی در حدود 188 اسب بخار را به شما ارائه می‌کند. سانتافه DM در نخستین دوره و تا پیش از روی کار آمدن نسخه فیس‌لیفت با پیشرانه MPI به بازار ایران عرضه می‌شد و این در حالی است که پس از عرضه سورنتو نسل جدید با پیشرانه 2.4 لیتری GDI و عقب نماندن از گود رقابت، آسان موتور نسخه فیس‌لیفت این محصول پر‌طرفدار را با پیشرانه GDI وارد کرد. در حال حاضر سانتافه‌های 2016 با هر دو نوع پیشرانه MPI و GDI در بازار حضور دارند که این دو نسخه اختلاف قیمت 10 تا 15 میلیون تومانی را به همراه خواهند داشت.

 راهنمای خرید سانتافه

دو پا یا چهار پا!

سانتافه از معدود خودروهای وارداتی و لوکس است که در هر دو نسخه تک و دو‌دیفرانسیل در بازار یافت می‌شود. در واقع هرچند که نسخه‌های دو دیفرانسیل فول این خودرو قیمتی نزدیک به 240 میلیون تومان دارند اما شما می‌توانید یک نمونه سانتافه تک‌دیفرانسیل دست دوم 2014 لو آپشن را با برچسب قیمتی حتی 125 میلیون تومان نیز خریداری کنید! البته از سانتافه دو دیفرانسیل نباید توقع عملکردی در حد تویوتا پرادو و دیگر شاسی بلندهای ذاتا آفرودر داشته باشید و سیستم چهار چرخ متحرک هوشمند این خودرو صرفا برای بهتر شدن هندلینگ و در نهایت مسیرهای خاکی طراحی شده است. البته با توجه به اینکه برخی از نسخه‌های فول آپشن مشهور به سفارش عرب از کیت تنظیم ارتفاع بهره می‌برند، شاید عبور از پستی و بلندی‌های مسیرهای خارج از جاده‌ای توسط آنها آسان‌تر باشد.

بازی با کلمات به سبک آپشن!

اما جدای از بحث امکانات فنی و ظاهری، هیوندای سانتافه با سطوح مختلفی از امکانات رفاهی به بازار داخلی عرضه شده است که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

لو آپشن: پیش از اینکه آسان موتور سانتافه جدید را در سال 2015 به صورت رسمی به بازار داخلی عرضه کند، در سال 2014 شاهد واردات این خودرو توسط شرکت‌های بازرگانی مختلف و حتی اشخاص حقیقی به داخل کشور بودیم. بسیاری از سانتافه‌های غیر‌شرکتی 2014 از جمله نمونه‌های لو آپشن و ساده هستند که این روزها نمونه‌های دست دومشان قیمت‌های بسیار نازل و وسوسه‌انگیزی دارند. سانتافه‌های لو آپشن علاوه بر عدم بهره‌گیری از سیستم چهار چرخ متحرک، عمدتا سقف فلزی ساده (بدون پانوراما یا حتی سانروف ساده) دارند. همچنین در این خودروها سیستم استارت سوئیچ (به جای استارت دکمه‌ای)، سیستم صوتی ساده با پنل حاوی نمایشگر تک رنگ، صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی بدون گرمکن و سردکن، تنظیم دستی صندلی‌ها یا برقی تنها برای راننده و... به چشم می‌خورد. سانتافه‌های لو آپشن را می‌توان از رینگ‌های 16 اینچ و چراغ خطرهای لامپی شناخت.

میدل آپشن: چیزی که در ایران تحت عنوان میدل آپشن می‌شناسیم،سطحی بین فول و لو آپشن است که امکان دارد از موارد متفاوتی به عنوان امکانات رفاهی بهره ببرد. برای مثال در یک سانتافه میدل آپشن ممکن است از صفحه نمایش رنگی بهره گرفته شده باشد و این در حالی است که شاید در نمونه دیگر LCD جای خود را به گرمکن صندلی‌های جلو داده باشد. همچنین تقریبا هیچ یک از سانتافه‌های میدل آپشن از سیستم صوتی حرفه‌ای سفارشی Infinity مخصوص این خودرو بهره نمی‌برند و گرمکن صندلی‌های عقب نیز در این نسخه به چشم نمی‌خورد.

 راهنمای خرید سانتافه

فول وارداتی: تا چند سال پیش نسخه‌های وارداتی و غیر‌شرکتی از امکانات و قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های شرکتی بهره می‌بردند اما برخی از شرایط واردات موجب شده که این رویه کمی تغییر پیدا کند و این روزها اگر خواسته باشید بهترین و فول‌ترین سانتافه DM را خریداری کنید، می‌بایست گزینه‌های فول وارداتی (و نه شرکتی!!) را انتخاب کنید. سانتافه‌های فول وارداتی از پیشرانه GDI و سیستم دو دیفرانسیل هوشمند به همراه تمامی امکانات الکتریکی حرکتی قابل سفارش برای سانتافه بهره می‌برند و عمدتا در رنگ‌های سفید، مشکی و قهوه‌ای به بازار عرضه شده‌اند. همچنین این نسخه از 3‌ردیف صندلی (7 نفره) به همراه تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های ردیف اول و دوم و سرد‌کن ردیف اول، استارت دکمه‌ای به همراه سوئیچ هوشمند، سیستم صوتی کیفیتی حرفه‌ای Infinity به همراه نمایشگر لمسی 7 اینچی، سقف پانوراما، رینگ‌های 19 اینچی آلیاژی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه‌های مجزای عقب، گرمکن غربیلک، فرمان سه حالته، کروز کنترل، سنسور پارک، سنسور چراغ و باران، دوربین دنده عقب و... بهره می‌برد. البته ‌روی برخی‌ سانتافه‌های فول وارداتی 2015 و 2016 سیستم پارک اتوماتیک هیوندای نیز نصب شده ‌که آپشن به‌مراتب خاص و پر‌کاربردی است.

سفارش عرب: سانتافه‌های سفارش عرب اصولا از تمامی آیتم‌های فوق بهره می‌برند با این تفاوت که عمدتا سفید رنگ با تودوزی کرمی هستند و همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، تنظیم ارتفاع نیز دارند.

سفارش اروپا: سانتافه/IX45 سفارش اروپا تقریبا فول‌ترین نسخه این خودرو هستند که البته جالب اینجاست از تنظیم ارتفاع بهره نمی برند! با این حال در این خودروها از رادار هشدار جانبی، نوربالا اتوماتیک، سنسور آلارم کمربند شاگرد و دوربین 360 درجه بهره گرفته شده است. همچنین چراغ خطرهای نمونه‌های فول آپشن 2016 سفارش اروپا تیره بوده و از گرافیک جدید در نظر گرفته شده برای این خودرو بهره می‌برند.

فول شرکتی: شرکت آسان موتور به عنوان نماینده و وارد‌کننده انحصاری محصولات هیوندای در بازار ایران، بیش از 2 سال است که این خودرو را به کشور عرضه کرده که نمونه‌های 2015 از سطح امکانات قابل قبولی بهره می‌برند. اما نسخه‌های 2016 که اخیرا توسط این شرکت به بازار عرضه شده، در قیاس با فول وارداتی از برخی امکانات همچون مانیتور بزرگ (که به صورت سفارشی و با پرداخت مبلغی مازاد ‌روی خودرو نصب می‌شود؛ آن هم در محل نمایندگی!)، گرمکن صندلی‌های عقب (البته در برخی موارد به چشم می‌خورد)، رینگ‌های 19 اینچی، رادار جانبی، دوربین 360 درجه و... بهره نمی‌برد. همچنین 95 درصد نمونه‌های فول شرکتی تودوزی چرم مشکی دارند.

منبع:عصر خودرو



نظرات

  • mohsen mohsen (7 آبان 1395 ساعت 15:38)

    محسن شاهی سوق میخره حالا نگاه کنید.اگر نخرید اسمش رو میزاره مهسا