1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند? صنایع خودروسازی و سرگرمی رونق می گیرد

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند? صنایع خودروسازی و سرگرمی رونق می گیرد

31 اردیبهشت 1393
  • 1

در سال 2014 صنعت گردشگری در جهان حدود 5 درصد رشد کند که بیشترین رشد از سال 2010 تاکنون محسوب می‏شود که بخشی از این رشد به خاطر علاقه گردشگران چینی برای سفر به دیگران نقاط جهان است

توازن فرصت های سرمایه گذاری برای کسب و کارها در سال پیش رو به سوی اقتصادهای توسعه یافته سوق پیدا می‏کند چرا که بهبود شرایط اقتصادی در این کشورها باعث می‏شود که سرمایه گذاران بخشی از سرمایه خود را از اقتصادهای نوظهور به اقتصادهای توسعه یافته راهی کنند. اقتصاد جهان در سال آینده رشدی 3.6 درصدی را تجربه خواهد کرد و رشد ارزش دلاری تجاری جهانی نیز 5.2 درصد خواهد بود. فاصله رشد اقتصادی کشورهای ثروتمند سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اقتصادهای نوظهور بریکس (BRICS) کاهش می‏یابد که این پدیده نه به خاطر افزایش قابل توجه رشد در جهان توسعه یافته بلکه به خاطر کند شدن رشد در اقتصادهای نوظهور رخ خواهد داد. صنایع مختلف جهان نیز همچون اقتصادهای مختلف، در سال آینده عملکرد متفاوتی خواهند داشت. برخی از صنایع مانند صنعت خودروسازی و سرگرمی روزهای بهتری را سپری خواهند کرد و در مقابل صنایعی مانند صنایع دفاعی و صنایع بخش انرژی رونق چندانی را به چشم نخواهند دید.

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند

صنایع خودروسازی

وضعیت در سال پیش رو: خوب

بازار اروپای غربی به اصلی ترین مانع بر سر راه صنایع خودروسازی تبدیل شده است. خودروسازان در منطقه اروپای غربی در سال پیش رو برای نخستین بار طی چهار سال اخیر رشد در فروش را تجربه خواهند کرد اما چنین رشد فروشی نیز باعث تغییر در دورنمای بلند مدت نه چندان جالب صنعت خودروسازی در اروپای غربی نخواهد شد به خصوص که مازاد ظرفیتی 20 درصدی در بازار خودرو در غرب اروپا مشاهده می‏شود که در نتیجه شاهد تعطیلی های بیشتر در مراکز تولیدی خودروسازان در این منطقه خواهیم بود. بر خلاف پیشرفت اندک در اروپای غربی، میزان فروش خودروی جدید در جهان طی سال 2014 رشدی 6 درصدی را تجربه خواهد کرد. حدود 100 میلیون دستگاه خودروی سواری در آمریکا نسبتا فرسوده شده اند و باید با خودروهای جدید جایگزین شوند که این فرآیند رشد 9 درصدی فروش خودروی جدید در آمریکا را به همراه خواهد داشت. بازار خودرو در چین نیز که بزرگتر از بازار آمریکا است در سال جدید رشدی 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. بازار خودرو در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، کلمبیا، اندونزی و هند نیز امیدوار کننده خواهند بود. بازار اصلی خودروهای کوچک و ارزان که کمتر از شش هزار دلار قیمت دارند نیز همچون سال های گذشته کشور هند خواهد بود.

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند

صنایع دفاعی

وضعیت در سال پیش رو: بسیار بد

حضور آمریکا به عنوان اصلی ترین منبع رونق صنایع نظامی جهان در سال آینده در بازار صنایع دفاعی کاهش می‏یابد چرا که از سویی خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از آمریکا در سال 2014 از هزینه های نظامی آمریکا می‏کاهد و از سوی دیگر نیز تلاش برای کاهش هزینه های دولتی بر هزینه های نظامی آمریکا تاثیر می‏گذارد. برآورد می‏شود که هزینه های نظامی آمریکا در سال پیش رو به میزان 10 درصد کاهش یابد و سهم آن در تولید ناخالص داخلی آمریکا از حدود 5 درصد در سال 2011 به حدود 3 درصد برسد. انتظار می‏رود مخارج مربوط به صنایع نظامی در سطح جهان در سال 2014 بین 5 تا 10 درصد کاهش یابد. البته افزایش قدرت گرفتن چین در آسیای شرقی و تنش های میان این کشور و همسایگانش احتمالا به رونق صنایع دفاعی در منطقه منجر خواهد شد.

صنایع انرژی

وضعیت در سال پیش رو: بد

سرعت رشد عرضه در بازار انرژی به گونه ای است که رشد تقاضا را جبران کرده و از افزایش قیمت جلوگیری می‏کند. شیوه های نوین تولید انرژی در آمریکا و کانادا روندی را آغاز کرده که ساختار ژئوپلتیک جهان را تغییر می‏دهد. تولید نفت آمریکا در سال 2014 به 11 میلیون بشکه در روز می‏رسد که بنابراین تولید نفت آمریکا از عربستان و روسیه پیشی خواهد گرفت.

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند

صنایع سرگرمی

وضعیت در سال پیش رو: خوب

هالیوود به عنوان یکی از اصلی ترین بازیگران صنعت سرگرمی در سال آینده حضور رقبایی از اقتصادهای نوظهور را احساس خواهد کرد. رشد صنعت سرگرمی در بازارهای نوظهور در سال آینده 6 درصد خواهد بود و این در شرایطی است که در اقتصادهای توسعه یافته بازار تبلت ها و محصولات مربوط به آن ها به نقطه اشباع نزدیک می‏شود. ساختار صنعت سرگرمی نیز رو به تحول است. برای مثال میزان ویدئوهای منتقل شده از طریق اینترنت در سال آینده در اروپای غربی 43 درصد و در آمریکا 20 درصد رشد می‏کنند. تحول ساختار صنایع سرگرمی باعث خواهد شد که برخی از شرکت های حاضر در این صنعت جایگاه خود را به شرکت هایی بدهند که در مقابل تکنولوژی های جدید انعطاف پذیری بیشتری نشان داده اند.

صنایع کشاورزی

وضعیت در سال پیش رو: متوسط

روند فعلی صنایع کشاورزی نشان داد که بهترین راهکار برای مقابله با قیمت بالا، قیمت بالا است. آب و هوای بد در آغاز دهه فعلی باعث آسیب دیدن محصولات کشاورزی و کاهش عرضه شده بود در نتیجه بهای محصولات کشاورزی در جهان افزایش یافت و کشاورزان تشویق شدند که محصول بیشتری تولید کنند. اثرات این افزایش عرضه در سال 2014 خود را نشان خواهد داد و انتظار می‏رود که شاخص بهای مواد خوراکی کاهشی 6.6 درصدی را تجربه کند. بهای غلات در سال آینده کاهشی 14 درصدی خواهد داشت به خصوص که ساختار تغذیه نان در جهان در حال توسعه بیشتری به سبک غربی شبیه می‏شود و این روند بر رشد تقاضا تاثیر منفی دارد و در همین حال عرضه غلات نیز رو به افزایش است.

صنایع سخت افزار رایانه ای

وضعیت در سال پیش رو: متوسط

در سال 2014 بیش از 1 هزار میلیارد دلار در بازار سخت افزارهای رایانه ای خرج خواهد شد. در بازار سخت افزار رایانه ای، تبلت ها مشغول به حاشیه راندن رایانه های شخصی هستند و انتظار می‏رود که فروش تبلت ها در سال پیش رو رشدی 40 درصدی را تجربه کند. انتظار می‏رود جمعیت افرادی که از تبلت استفاده می‏کنند به نیم میلیارد نفر برسد که البته راحتی استفاده از تبلت ها تنها یکی از عوامل اقبال مصرف کنندگان به آن است و بهای نسبتا پایین آن ها به خصوص در بازارهای نوظهور به رشد فروش تبلت ها کمک کرده است. متوسط بهای تبلت در سال 2014 معادل 350 دلار خواهد بود که نسبت به سه سال پیش، 30 درصد ارزانتر است. سهم استفاده از تبلت در کسب و کارها نیز رو به افزایش است به طوری که اکنون 14 درصد تبلت های جهان به کسب و کارها تعلق دارد در حالی که در سال 2010 تنها حدود 7 درصد تبلت های جهان به کسب و کارها تعلق داشت. به رغم رشد فروش و استفاده از تبلت ها، هنوز 1 میلیارد نفر در جهان برای امور رایانه ای از کامپیوترهای شخصی بهره می‏برند.

صنایع معدنی

وضعیت در سال پیش رو: خوب

ساختار تقاضا در بخش معدنی در حال تغییر است چرا که کند شدن رشد اقتصاد چین از میزان تقاضای این کشور برای مواد معدنی می‏کاهد و در همین حال رشد تقاضا در نقاط دیگر جهان از کاهش کل تقاضا در جهان جلوگیری می‏کند. تغییر ساختار تقاضای صنایع معدنی در جهان بر اقتصاد کشورهای مختلف تاثیرگذار است. برای مثال شرکت هایی که در بخش صادرات سنگ آهن از استرالیا به چین فعال هستند در سال پیش رو به اندازه سال های گذشته رشد فعالیت را تجربه نخواهند کرد. البته انتظار می‏رود که تغییر سیاست های پولی فدرال باعث شود که بهای طلا در سال آینده کاهش یابد. برآوردها از کاهش 6 درصدی بهای طلا در سال 2014 حکایت دارند. اما در مجموع بهای مواد معدنی فلزی در سال آینده رشدی 4.7 درصدی را تجربه خواهد کرد.

صنایع ورزشی

وضعیت در سال پیش رو: بسیار خوب

میلیاردها نفر در سال پیش رو به تماشای رخدادهای ورزشی خواهند نشست رقابت های المپیک زمستانی در روسیه که پرهزینه ترین المپیک زمستانی تاریخ لقب گرفته و رقابت های جام جهانی فوتبال مهم ترین آن ها هستند و به همین خاطر صنایع ورزشی در سال 2014 رشدی دو رقمی را تجربه خواهد کرد. ارزش حقوق مربوط به حق پخش بازی ها، قراردادهای حامیان مالی، خرده فروشی ها و درآمد بلیط فروشی در سال پیش رو نزدیک به 150 میلیارد دلار خواهد بود. رشد صنایع ورزشی در روسیه در سال آینده 189 درصد و در برزیل 32 درصد خواهد بود. باشگاه های بزرگ فوتبال مانند رئال مادرید، بارسلونا و منچستریونایتد نیز همچنان به لطف هوادارانشان در دیگر کشورها درآمدزایی خواهند کرد. برای مثال باشگاه منچستریونایتد اعلام کرده که نیمی از هوادار این باشگاه در آسیای شرقی حضور دارند.

صنایع مخابراتی

وضعیت در سال پیش رو: متوسط

خطوط تلفن ثابت همان راهی را می‏روند که تلگراف طی کرد و در همین حال سرمایه گذاری بر روی موبایل ها و باندهای اینترنتی رو به افزایش است. تعداد مشترکین پهنای باند در سال 2014 به میزان 9 درصد رشد خواهد کرد و همچنین منطقه تحت پوشش سیم کارت های نسل چهارم (4G) نیز در نقاط مختلف جهان مانند آمریکا و اروپا رو به افزایش است. البته سرعت رشد صنایع مخابراتی در آمریکا نسبت به اروپا بیشتر خواهد بود چرا که سیاست های ریاضتی دولت های اروپایی طی سال های اخیر به توسعه زیرساخت های مخابراتی منطقه آسیب رسانده است. مصرف کنندگان در اقتصادهای نوظهور اقبال گسترده ای به تکنولوژی های جدید نشان می‏دهند و انتظار می‏رود که تعداد مشترکان تلفن همراه در چین و هند حدود 8 درصد رشد کند.

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند

صنایع گردشگری و مسافرتی

وضعیت در سال پیش رو: متوسط

در سال 2014 صنعت گردشگری در جهان حدود 5 درصد رشد کند که بیشترین رشد از سال 2010 تاکنون محسوب می‏ شود که بخشی از این رشد به خاطر علاقه گردشگران چینی برای سفر به دیگران نقاط جهان است. در نیمه نخست سال 2013 گردشگران چینی 31 درصد بیشتر از زمان مشابه در سال پیش از آن خرج کرده اند. همچنین برآورد می‏شود که در سال آینده رشد صنعت گردشگری در شرق آسیا معادل 7.9 درصد باشد. شرکت های هواپیمایی که پروازهایی ارزان قیمت را ارایه می‏دهند نیز همچنان در سال آینده شرکت های بزرگ را به چالش خواهند کشید. هرچند که کیفیت خدمات ارایه شده توسط این شرکت ها با شرکت های بزرگ قابل مقایسه نیست اما بسیاری از مسافران به خصوص برای مسیرهای نزدیک ترجیح می‏دهند که از خدماتی ارزان قیمت تر و البته با کیفیتی پایین تر بهره ببرند. مسافران زیادی راهی برزیل خواهند شد و تلاش ها برای افزایش ظرفیت مسافری این کشور همچنان ادامه دارد و انتظار می‏رود که تا زمان آغاز جام جهانی 370 هتل و 60 هزار اتاق به زیرساخت های گردشگری برزیل افزوده شود.

کدام صنایع جهان بیشترین میزان سود را به همراه دارند



نظرات

  • تنبور تنبور (13 مهر 1393 ساعت 12:52)

    در ایران که خودرو سازی سود خوبی داره