1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. چرا ورود خودروهای لوکس از گمرک امکان‌پذیر نیست؟

چرا ورود خودروهای لوکس از گمرک امکان‌پذیر نیست؟

1 شهریور 1395
  • 0

در حالی که مسئولان مربوط به مناطق آزاد، گمرک ایران را در زمینه واردات خودرو به کشور ملزم به پاسخگویی می دانند، گمرک ایران با برشمردن دلایلی معتقد است که در زمینه واردات خودرو به کشور مقصر نیست.

 چرا ورود خودروهای لوکس از گمرک امکان‌پذیر نیست؟

در روزهای گذشته به دنبال مطرح شدن موضوعاتی درباره علل ورود خودروهای لوکس به ایران با وجود ممنوعیت واردات آنها، مسئولان گمرک ایران پاسخ داده بودند که واردات این خودروها به مناطق اصلی از طریق مناطق آزاد و به صورت سندسازی رخ می دهد.

این موضوعات واکنش اکبر ترکان - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی- را برانگیخت و وی در پاسخ به ایسنا، اظهار کرد که خودروهای مناطق آزاد نمی توانند به سرزمین اصلی راه یابند. این خودروها در مناطق آزاد شماره گذاری می شوند و اگر بخواهند به سرزمین اصلی بروند، نیروهای مامور در این زمینه باید نسبت به این اقدام جلوگیری کنند، بعید می دانم که ماموران گمرک یا نیروی انتظامی در این خصوص مرتکب تخلف شوند و بدون اینکه یک خودرو مسیر قانونی اش را طی کند، وارد سرزمین اصلی شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در پاسخ به اینکه مسئولان گمرک معتقدند که این خودروها از طریق سندسازی به سرزمین اصلی راه یافته اند، گفت: کسانی که این مسائل را مطرح می کنند باید در این خصوص پاسخگو باشند و باید از خودشان این سوال را پرسید.

ترکان همچنین در مورد اینکه خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد وارد می شوند، گفت: درست است که خودروهای لوکس از طریق مناطق آزاد به کشور وارد می شوند، اما این خودروها تنها در محدوده مناطق آزاد اجازه تردد دارند و اگر بخواهند از این مناطق به سرزمین اصلی راه یابند، هم نیروی انتظامی و هم مسئولان گمرک از این اتفاق جلوگیری می کنند.

پیگیری های ایسنا، از مسئولان گمرک ایران با این پاسخ مواجه بود که به طور کلی امکان قاچاق خودروی لوکس به کشور به گمرک مرتبط نیست، چون برای اینکه خودرویی وارد کشور شود باید آن خودرو مجاز بوده، یعنی حجم موتور آن زیر ۲۵۰۰ سی سی باشد و از سوی دیگر سال ساخت آن هم باید مشخص و ثبت سفارش شده باشد. علاوه بر این، ورود خودرو به کشور فقط توسط افرادی امکان پذیر است که یا خود نمایندگی داشته باشند یا با یک نمایندگی خودرو قرارداد داشته باشند.

مسئولان گمرک ایران همچنین با شمردن ضرورت اخذ مجوزهایی مانند بهینه سازی سوخت، استاندارد، پروانه و طی کردن پروسه های مربوط به راهنمایی و رانندگی برای گرفتن شماره، تأکید می کنند که امکان وارد شدن خودروی لوکس به کشور از طریقی به جز مناطق آزاد وجود ندارد.

مسئولان گمرک ایران همچنین تأکید دارند که با راه اندازی سامانه جامع گمرکی کشور، دیگر به راحتی امکان فعالیت های غیر مجاز وجود ندارد و از زمان راه اندازی این سامانه گمرک ایران توانسته است متخلفان زیادی را کشف کند که با اقداماتی از قبیل اجاره کردن کارت بازرگانی افراد، اقدام به واردات کالاهایی با ارزش های بالا می کنند.

منبع:ایسنا



نظرات