1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. کاهش ۴۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث از سال ۹۶

کاهش ۴۰ درصدی حق بیمه شخص ثالث از سال ۹۶

22 آذر 1395
  • 8

بیمه مرکزی از قوه قضائیه در خواست کرده تا مبنای تعیین دیه از ۱۰۰ نفر شتر به ۱۰ هزار درهم نقره تغییر کند.

بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه باید بتواند در هر زمان در بخش خسارت بدنی حداقل دیه یک فرد مسلمان و در بخش خسارت مالی ۲٫۵ درصد تعهدات بدنی را جبران کند، حداقل دیه فوت هر سال از سوی مرجع قانونی تعیین می شود و تغییر می کند؛ شرکت بیمه مکلف است با دریافت حق بیمه اعلام شده، با دارنده وسیله نقلیه قرارداد بیمه حداقل با این میزان تعهدات منعقد کند.

بیمه براساس فتوای مقام معظم رهبری در سال ۷۴ انواع سه گانه احشام؛ یعنی شتر، گاو و گوسفند به عنوان مبنای دیه تعیین شد و پس از آن به سبب ارزان تر بودن شتر، قیمت آن مبنای تعیین ارزش ریالی دیه مشخص شده است.

در حاضر قیمت شتر افزایش یافته است بطوریکه قیمت صد شتر در ماه های غیر حرام ۱۹۰ و در ماه های حرام ۲۵۴ میلیون تومان رسیده است که به تبع آن حق بیمه نیز افزایش یافته است؛ طبق گفته های رئیس کل بیمه مرکزی به سبب بالا بودن هزینه های بیمه حدود ۳۰ درصد از وسائل نقلیه از بیمه استفاده نمی کنند.

اگر روند افزایش قیمت بیمه ادامه دار باشد، خودروهای کمتری می توانند از بیمه برخوردار شوند که این امر می تواند مشکلات گسترده ای را در سطح جامعه ایجاد کند.
نداشتن بیمه نامه برای وسیله نقلیه خلاف قانون است.پرداخت تمام خسارت هاى جانى (دیه) و مالى بر عهده راننده مقصر بوده و برای خرید بیمه شخص ثالث جدید، باید علاوه برحق بیمه جدید، حق بیمه روزهایی را هم که وسیله نقلیه او بیمه نداشته است ( حداکثر یک سال) بپردازد.

براساس اعلام بیمه مرکزی نرخ بیمه اجباری شخص ثالث سال ۹۵ برای سواری های کمتر از چهار سیلندر ۶۹۱ هزار تومان، سایر چهار سیلندرها ۸۱۸ هزار تومان و برای خودروهای بیش از چهار سیلندر یک میلیون ۷۶ هزار و ۷۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

برهمین اساس عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی پیشنهاد جایگزینی ۱۰ هزار درهم نقره را به جای ۱۰۰ نفر شتر داده است؛ این تغییر سبب می شود تا بهای دیه از ۱۹۰ میلیون تومان به ۱۰۷ میلیون تومان کاهش یابد که به تبع نرخ حق بیمه بیش از ۴۰ درصد کاهش خواهد یافت، به عبارت دیگر حق بیمه برای یک خودروی معمولی نظیر پراید که ۹۰۰ هزار تومان است، حدود ۴۰۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

بر اساس این گزارش تغییر در نرخ بیمه شخص ثالث بستگی به تشخیص قوه قضاییه دارد؛ اما با توجه به اینکه نرخ تورم تک رقمی بوده، افزایش قیمت نیز بسیار جزئی خواهد بود، ضمن اینکه طبق قانون جدید بیمه نیاز به تهیه الحاقیه نیست،چراکه صندوق خسارت‌های بدنی مابه‌التفاوت خسارت‌های بیمه را پرداخت خواهد کرد.

منبع:باشگاه خبرنگاران



نظرات

  • امید امید (23 آذر 1395 ساعت 09:08)

    در جواب آقا رضا که میگه مخالفه. و ارزش انسان را از این چیزا بالاتر میبینه: منظورتون اینه که ارزش هر انسان صد شتره؟ مطمئن هستم که خود شما ناراحت خواهید شد . و حق دارید چون در آن زمان شتر وسیله حمل بار بود و طرف میتونست با کرایه دادن آنها خرج زندگیش را تامین کند. اما این چه مقایسه ایه. الان؟

  • ناج ناج (23 آذر 1395 ساعت 05:37)

    سلام
    کاملا مخالفم قیمت خون انسان باید بالاتر باشه،شرکت های بیمه هزینه های اضافی رو کم کنن،خودرو سازها خودرو ها رو امن کنن،وزارت راه جاده ها رو امن کنهو...
    اگر هم اجرا بشه حق بیمه کم نمیشه با مالیات و عوارض و ... همون پولو میگیرن فقط مبلغ پرداختی به خانواده قربانی اونقد کم میشه که کفاف کفن و دفنش رو هم نکنه

  • مهدی مهدی (22 آذر 1395 ساعت 18:52)

    خیلی عالی و خوبه

  • قاسم قاسم (22 آذر 1395 ساعت 18:42)

    ارزش انسان را نمی توان به مقداری پول محدود کرد

  • مهدی مهدی (22 آذر 1395 ساعت 15:36)

    فقر گرانی و بدبختی مردم از زمانی شروع شد که دیه از 35میلیون رسید به 250میلیون

  • رضا رضا (22 آذر 1395 ساعت 15:18)

    مخالفم جون انسان ارؤش اش باالاتراؤ این حرف هاست

    مهدی مهدی (22 آذر 1395 ساعت 15:43)

    از نظر شما ارزش انسان به پوله؟؟؟اگر هم به پول باشه یک انسان زنده تو ایران چقدر براش ارزش قاعلن که مردش 250 میلیو ن می ارزه

    بدشانس بدشانس (23 آذر 1395 ساعت 07:03)

    حاج رضا معلومه ماشین نداری.