1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تخفیف دولت به بیمه‌شوندگان ؛ حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه ثالث

تخفیف دولت به بیمه‌شوندگان ؛ حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه ثالث

5 فروردین 1396
  • 0

با اجرای قانون جدید بیمه شخص‌ثالث در دولت یازدهم و موافقت وزیر اقتصاد، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث منتفی خواهد شد

چند سالی است مشتریان بیمه مانند سایر مصرف‌کنندگان ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند. رقمی که به جز خدمات یا کالاهای خریداری‌شده به شرکت‌ها و صاحبان کالا ‌پرداخت و درنهایت به حساب اداره مالیات واریز می‌شد.

درواقع شرکت‌های بیمه‌گذار، مالیات بر ارزش افزوده را که امسال مبلغ آن ۹ درصد بود، از دست مشتریان می‌گرفتند و به اداره مالیات می‌دادند. با اجرای قانون جدید بیمه شخص‌ثالث در دولت یازدهم و موافقت وزیر اقتصاد، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده بیمه شخص ثالث منتفی خواهد شد و به‌زودی بیمه‌شدگان تنها ملزم به پرداخت حق‌بیمه خواهند بود.

تلاش بیمه برای جلب رضایت مشتریان

صنعت بیمه کشور با مجموعه حق بیمه‌ای که از بیمه‌گذاران دریافت می‌کند، خسارات مربوط به ۱۷هزار نفر کشته و حدود ۳۰۰ هزار نفر مصدوم تصادفات رانندگی را در سال پرداخت می‌کند.

علاوه‌بر خسارت‌هایی که به اموال و دارایی‌های افراد خسارت دیده تعلق می‌گیرد، صنعت بیمه بخشی از دریافت‌‌های حق‌بیمه خود را در قالب کمک به کاهش حوادث رانندگی و همین‌طور پرداخت خسارات درمانی مصدومان حوادث رانندگی به سازمان‌های دیگر ازجمله نیروی انتظامی و بخش بهداشت و درمان کشور پرداخت می‌کند.

به‌گفته مدیران ارشد صنعت بیمه، وضعیت کنونی بیمه کشور مطلوب است و مدیران قصد دارند با تغییر در قوانین بیمه میزان رضایت‌مندی مردم را افزایش دهند تا خاطره تلخ بیمه توسعه و بیمه دی به طور کلی فراموش شود.

حذف مالیات بر ارزش افزوده

در چند روز اخیر عضو هیات عامل و معاون طرح و توسعه بیمه‌مرکزی خبر از تغییرات جدید در قوانین بیمه کشور داد که در دست بررسی است. یکی از این موارد حذف مالیات بر ارزش افزوده بود که تصویب آن قطعی شده است.

رحیم مصدق گفته بود: «در حال حاضر خرید بیمه‌نامه‌های بازرگانی ازجمله بیمه شخص‌ثالث مشمول معافیت مالیاتی می‌شود و خریداران بیمه شخص ثالث مکلف هستند علاوه بر حق بیمه، ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند.

حال بنابر درخواست بیمه‌مرکزی از وزارت اقتصاد، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی با معافیت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده موافقت کرده و لایحه‌ای در این‌باره در دست تهیه و گردآوری است که در صورت ارائه این لایحه به مجلس و تصویب آن، دیگر خریداران بیمه شخص ثالث از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف خواهند شد.

کاهش ۹ درصدی قیمت بیمه شخص ثالث

صدور هر بیمه همراه با عوارض گوناگونی مانند عوارض سلامت و مالیات بر ارزش افزوده است. نمایندگان بیمه همیشه مبلغ بیمه را با احتساب ارزش افزوده از مشتریان دریافت می‌کنند.

علیرضا حسینی، فعال حوزه بیمه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای خودرو» گفت: « معافیت بیمه‌شدگان از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده منجر به کاهش قیمت بیمه می‌شود؛ زیرا بیمه‌شدگان نسبت به سال‌های قبل، ۹درصد هزینه کمتری پرداخت خواهند کرد.

به‌عنوان مثال بیمه شخص ثالث خودروی پراید بدون تخفیف ۹۷۴ هزار تومان است که از این مبلغ، ۹درصد آن یعنی حدود ۸۷ هزار تومان مربوط به مالیات بر ارزش افزوده است که از سال آینده با حذف این مالیات، مبلغ مورد نظر کسر خواهد شد.»

نفع مالی برای بیمه‌شدگان

حسینی، درباره لزوم حذف مالیات بر ارزش افزوده عنوان کرد: «شرکت‌های بیمه جزو نهادهای خدماتی هستند و بر اساس قانون نهادهای خدماتی باید معاف از پرداخت مالیات برارزش افزوده باشند.

متاسفانه شرکت‌های بیمه چند سالی مالیات بر ارزش افزوده را از مردم اخذ و به اداره مالیات پرداخت می‌کردند که البته این امر تفاوتی در حال آن‌ها ایجاد نمی‌کرد و با حذف آن نیز تغییری در حال بیمه‌گران ایجاد نخواهد شد و تنها مردم هستند که از این معافیت، نفع مالی خواهند برد.»

منبع:دنیای خودرو



نظرات