1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. خودروهای لوکس قاچاق تا آذرماه فرصت صادرات دارند

خودروهای لوکس قاچاق تا آذرماه فرصت صادرات دارند

13 شهریور 1395
  • 0

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه صادرات خودروهای قاچاق بعید به نظر می‌رسد، گفت: صادرات این خودروها نیازمند اسناد و اطلاعاتی است که تهیه آنها امکان‌پذیر نیست و به احتمال زیاد این خودروها امحا می‌شوند.

میثم رضایی اظهار داشت: در سال 94 و 5 ماهه امسال حدود 90 دستگاه خودرو قاچاق به کشور وارد شده که احکام مربوط به برخی از آنها صادر شده است.

وی ادامه داد: اکثر خودروهای قاچاق به دلیل اینکه حجم موتور بالای 2500 سی‌سی دارند نمی‌توانند از طریق مبادی رسمی به کشور وارد شوند، به همین دلیل قاچاق صورت گرفته است.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با بیان اینکه در گذشته کالاهای متروکه در سازمان فروش اموال تملیکی از طریق مزایده واگذار می‌شدند، افزود: اکثر خودروهای قاچاق، خودروهای کارکرده و یا ری‌پک شده (صفر شده) هستند که واردکننده در مزایده شرکت کرده و این خودروها را خریداری می‌کرد و در بازار به فروش می‌رساند.

رضایی با بیان اینکه خودروهای قاچاق فاقد اسناد مربوط به منشأ تولید و عرضه این خودروها هستند، گفت: طبق قانون، 4 ماه فرصت برای صادرات این نوع کالاها وجود دارد و فردی که بخواهد نسبت به صادرات آنها اقدام کند، باید اطلاعاتی در مورد این خودروها داشته باشد که به دلیل قاچاق بودن آنها، تهیه این اسناد و اطلاعات امکان‌پذیر نیست.

وی با اشاره به فرصت موجود برای صادرات خودروهای قاچاق تا آذرماه امسال، افزود: این فرصت چهار ماهه از زمانی که رأی اولیه برای امحای خودروها قاچاق در شیراز صادر شد، آغاز شده است.

وی تصریح کرد: فردی که قصد صادرات این خودروها را دارد باید 2 تا 10 برابر ارزش خودرو را به عنوان وثیقه ارائه دهد و پس از صادرات، اسناد صادرات مجدد را به سازمان اموال تملیکی ارائه کند تا وثایقش آزاد شود.

رئیس انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: با توجه به این مسائل، بعید به نظر می‌رسد که این خودروها صادر شوند و همه مسئولان دولتی معتقدند که پس از گذشت 4 ماه و در صورت صادر نشدن این خودروها، باید کار امحای آنها صورت گیرد.

وی اظهار داشت: حتی اگر امکان صادرات خودروهای قاچاق نیز فراهم شود، زمان طولانی برای این اقدام نیازمند است و به این ترتیب، مدل خودروهای صادراتی قدیمی می‌شود و خریداری برای این خودروها وجود نخواهد داشت.

به گفته وی، حجم موتور اکثر خودروهای قاچاق، بالای 2500 سی‌سی است و امکان پلاک شدن آنها وجود ندارد.

منبع:ایران جیب



نظرات