1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردکنندگان خودرویی که احتمال لغو مجوز فعالیتشان وجود دارد

واردکنندگان خودرویی که احتمال لغو مجوز فعالیتشان وجود دارد

21 آذر 1395
  • 0

متقاضیان خرید خودروهای خارجی توجه داشته باشند که مجوز فعالیت واردکنندگان با برندهای اوپل، هوندا، اشکودا، ب.ام.و، سئات، داف، کوماتسو، آئودی، شورولت، TAZZARI ،KTM و HBM NOBA ممکن است به زودی باطل شود.

در سال‌های گذشته به دلیل شرایط تحریم، برخی شرکت‌های داخلی مجوز نمایندگی واردات، کالاهای گروه خودرویی (اعم از خودروهای سبک، سنگین و ماشین‌آلات) را نه از تولیدکننده خارجی صاحب برند بلکه از شرکت‌های واسطه اخذ کردند.

 احتمال لغو مجوز برخی وارد کنندگان

با این حال سال گذشته با اجرایی شدن برجام، وزارت صنعت، معدن و تجارت از این شرکت‌ها خواست هر چه زودتر نسبت به مذاکره با شرکت تولیدکننده خارجی صاحب برند و کسب نمایندگی مستقیم اقدام کنند و در غیر این صورت مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد.

به دنبال آن ۱۶ آبان ماه امسال رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران (از زیرمجموعه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت) در نامه‌ای به دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت؛ نام شرکت‌هایی که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی واردات محصولات گروه خودرویی کرده‌اند را اعلام و ابلاغ کرد که از ۱۸ آذر ماه گواهی فعالیت صادره برای این شرکت‌ها ابطال خواهد شد.

طبق این لیست شرکت‌های توان خودرو جی (واردکننده محصولات OPEL)، فامیلی موتور (HONDA)، ایده برنا گروه موتور (SKODA)، پرشیا خودرو (BMW)، کیهان موتور آرین (SEAT و HONDA)، داتیس فرا دیزل آریا (DAF)، ره‌آوران جاده تجارت گامبرون (KOMATSU)، شرکت تولیدی و صنعتی جهان‌رو (TAZZARI)، یکتاز سیکلت کویر (KTM)، آریان یسان ماهان (HBM NOBAS)، فن‌آوری پاسارگاد منطقه آزاد انزلی (AUDI) و سهام پژوهان مهر (CHEVROLET) مجوز نمایندگی خود را از شرکت‌های واسطه اخذ کرده‌اند.

در این زمینه در بخشی از این ابلاغیه با اعلام نام شرکت‌های نامبرده در بالا آمده است: " به استناد ماده ۱۵ دستورالعمل صدور گواهی فعالیت نمایندگان، توزیع کنندگان، شعب و دفاتر شرکت‌های خارجی عرضه‌کننده کالاهای سرمایه‌ای در ایران مصوب ۱۸/۰۶/۱۳۹۵، شرکت‌های مذکور (شرکت‌های نامبرده در بالا) صرفا تا تاریخ ۱۸/۰۹/۱۳۹۵ فرصت دارند تا نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت اصلی خارجی (مالک برند) یا شرکتی که اختیار اعطای نمایندگی یا تعیین توزیع‌کننده به آن تفویض شده باشد اقدام کنند، در غیر این صورت گواهی (فعالیت) آنان از اعتبار ساقط می‌گردد".

در این شرایط خبر می‌رسد که با وجود فرا رسیدن موعد مقرر در این ابلاغیه، فعلا این شرکت‌ها تا اطلاع ثانوی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند تا تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود.

در این رابطه رییس مرکز اصناف و بازرگانان ایران به ایسنا گفت:" شرکت‌هایی که در گذشته در زمان تحریم نمایندگی خود را از طریق شرکت‌های واسطه دریافت کرده‌اند اگر اقدام به دریافت نمایندگی مستقیم نکنند مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد".

یدالله صادقی ادامه داد: " در این زمینه مقرر شد با شرکت‌های خارجی صاحب برند مکاتبه‌ و مشخص شود که آیا شرکت‌های واردکننده داخلی که به صورت غیر مستقیم نمایندگی خود را اخذ کرده‌اند، اقدامات لازم برای کسب نمایندگی مستقیم از شرکت صاحب برند را انجام داده‌اند و علاوه بر آن آیا شرکت‌ صاحب برند خارجی تمایلی به اعطای نمایندگی مستقیم به شرکت‌های یاد شده را دارد یا خیر".

وی با بیان اینکه بنابراین فعلا تا زمان مشخص شدن نتیجه این مکاتبات، شرکت‌های نمایندگی غیر مستقیم می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، خاطرنشان کرد: " نمایندگی رسمی خودروساز خارجی در ایران به شرکتی گفته می‌شود که قرارداد خود را با شرکت خودروساز صاحب برند، یا دفاتر منطقه‌ای آن و یا شرکتی که دارای اختیار از شرکت اصلی برای واگذاری نمایندگی باشد، منعقد کرده باشد که در حال حاضر برخی از شرکت‌های فعال در واردات این محصولات فاقد این شرایط هستند و اگر موفق به اخذ نمایندگی مستقیم به عنوان نماینده رسمی نشوند، مجوز فعالیت آنها باطل خواهد شد. "

منبع:ایسنا



نظرات