1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. چگونه هنگام خرید خودرو فریب نخوریم؟

چگونه هنگام خرید خودرو فریب نخوریم؟

11 مرداد 1393
  • 0

خرید اتومبیل تصمیم بزرگی است. بنابراین قبل از اینکه به سراغ نمایشگاه‌ها و نمایندگی‌های فروش اتومبیل بروید، باید به‌خوبی درباره آنچه آنجا انتظارتان را می‌کشد آماده باشید. این نکته را درباره هر فروشنده‌ای همواره به یاد داشته باشید. آنها می‌خواهند چیزی به شما بفروشند. پس درباره همه گفته‌هایشان با احتیاط برخورد کنید. در ادامه چند نکته در این‌باره متذکر می‌شویم:

آماده باشید

حتما قبل از اینکه وارد فروشگاه یا نمایندگی شوید، اطلاعات کامل و جامعی درباره اتومبیل موردنظر و مشخصه‌ها و ویژگی‌های آن به دست آورید. قرار نیست شما در فروشگاه تصمیم بگیرید، چه نوع اتومبیلی قرار است، بخرید. این تصمیمی است که باید قبل از اینکه پایتان را به نمایشگاه بگذارید، گرفته باشید. آیا دنبال اتومبیل نو یا دست دوم هستید. اگر می‌خواهید اتومبیل دست‌دوم بخرید، حتما باید فردی آشنا با مکانیک اتومبیل را با خودتان ببرید. حتی می‌توانید از یک مکانیک بخواهید که با شما بیاید. 50 یا 100 هزار تومان در قبال خرید یک ماشین، پول بسیار ناچیزی است.

مکانیک همراه شما می‌تواند اطلاعات فروشنده را تایید کند. اگر متاهل هستید، حتما همسرتان را با خود ببرید و اگر مجرد هستید، حتما با چند نفر از دوستانتان به نمایشگاه بروید. وقتی فردی تنها است، راحت‌تر تحت‌تاثیر القائات فروشنده قرار می‌گیرد. به همراه بردن چند نفر، اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‌دهد. به‌هیچ‌عنوان در معاینه اتومبیل تعارف نکنید. تا آنجا که امکان دارد از همه جزئیات و نقص و قوت‌های اتومبیل بیشتر اطلاعات جمع کنید. همان جلسه‌ای که اتومبیل را می‌بینید تصمیم به خرید آن نگیرید. چند روز یا چند ساعت وقت بگیرید، مشورت کنید و سپس تصمیمتان را بگیرید.

اطلاعات شخصی‌تان را دراختیار فروشنده قرار ندهید

یکی از ابزار متعارف فروشندگان این است که سعی می‌کنند اطلاعات شخصی مشتری‌شان را به دست بیاورند تا راحت‌تر بتوانند با استفاده از تکنیک‌های معینی جنس خود را به او بفروشند. پس تا آنجا که ممکن است درباره خود و وضعیت مالی و شغلی خود، اطلاعات کمتری به فروشنده بدهید. به آنها نگویید که امروز قصد خرید دارید، یا ندارید. نگذارید آنها تصمیم شما را حدس بزنند. فقط کافی است آنها بدانند شما فورا به یک اتومبیل نیاز دارید، آنگاه کار شما سخت خواهد بود.

انگیزه‌های فروشنده را حدس بزنید

هنگامی‌که در نمایشگاه هستید، وظیفه فروشنده‌ این است که شمارا با اتومبیل به منزل برساند. نه‌تنها آنها می‌کوشند شمارا قانع به خرید اتومبیلشان کنند، بلکه می‌کوشند با تغییر تصمیم شما، باعث شوند شما اتومبیل گران‌تری بخرید. به‌هیچ‌عنوان در رودربایستی فروشنده قرار نگیرید. این پولی است که شما برایش زحمت‌کشیده و هزینه داده‌اید. پس با رودربایستی آن را هدر ندهید.

کسی که سریع حرف بزند، باخته است

بسیار مهم است که شما هنگام خرید، آرامش خود را حفظ کنید تا تصمیم عجولانه‌ای نگیرید. هنگامی‌که فروشنده شمارا با اطلاعات تازه‌ای درباره ویژگی‌ها و اختصاصات اتومبیل آشنا می‌کند، با دقت گوش دهید.

مکث کنید و شروع به فکر کردن درباره آن کنید. وقتی‌که آنها سخن می‌گویند اگر به‌جای سخن گفتن، مکث و تامل‌کنید، فروشنده مجبور است اطلاعات بیشتری ارائه کند تا توجه شمارا جلب کند. آنها می‌خواهند شمارا وادار به تصمیم‌گیری عجولانه کنند. حتی اگر پاسخ شما، نه است، اجازه بدهید که او اطلاعات و توضیحات بیشتری درباره اتومبیل ارائه کند. پاسخ منفی سریع، فقط باعث می‌شود که فروشنده تکنیک‌های دیگر خود را بیازماید.

تا آنجا که امکان دارد خوش‌برخورد باشید

هر خریدی نوعی مذاکره است. به نفع شما است که فضای مذاکره، آرام و مودبانه باشد. اگر مودبانه و محترمانه برخورد کنید، واکنش مشابهی خواهید دید. البته محترمانه رفتار کردن با تعارف کردن، فاصله‌ای از زمین تا آسمان دارد.

اشتیاق نشان ندهید

اگر اشتیاق نشان دهید، مطمئن باشید که قافیه را به فروشنده باخته‌اید. ممکن است، اتومبیلی پیدا کنید که کاملا مطابق یا خواست‌ها و انتظارات شما باشد. از خودتان هیجان نشان ندهید. اصرار بی‌مورد هم می‌تواند قصد شمارا برای فروشنده آشکار کند. پس حتی اگر تصمیمتان را گرفتید، مکث کرده و اتومبیل‌های دیگر را هم ببینید.

شما دست بالا را دارید

همواره یادتان باشد که شما قرار است، پول دهید و دست بالا از آن شما است. هزاران هزار فرصت و امکان خرید در اختیار شما است و فروشنده به شما نیاز دارد نه شما به فروشنده. بنابراین مدیریت خرید را خودتان برعهده داشته باشد. اجازه ندهید فروشنده شمارا بفریبد که شما باید حتما و سریعا این اتومبیل را بخرید.



نظرات