1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. خودروهای پلاک اروند و شعاع تردد

خودروهای پلاک اروند و شعاع تردد

30 شهریور 1393
  • 12

حکایت خودروهای پلاک منطقه آزاد اروند و شعاع تردد آن‌ها، مصوبه های متناقض پی در پی درباره تردد آنها و سردرگمی مردم، حکایت مصوبه های متناقضی شده است که دولت احمدی نژاد در زمینه واردات و صادرات صادر می‌کرد. اوایل دولت یازدهم و همزمان با سفر حسن روحانی به خوزستان شعاع تردد این خودروها به ۱۲۰ کیلومتر افزایش یافت.

اسفند ماه سال گذشته عبدالله کعبی قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند در این ارتباط گفت : خودروهای خارجی دارای پلاک اروند در ابتدای راه اندازی این طرح، فقط امکان تردد در آبادان و خرمشهر را داشتند و برای خروج از محدوده این دو شهر ضروری بود اقدام به گرفتن مرخصی کنند ولی از این پس خودروهای شخصی دارای پلاک اروند می‌توانند به سایر شهرهای استان تا شعاع ۱۲۰ کیلومتر تردد کنند. اهواز، ماهشهر و شادگان شامل این شعاع تردد می‌شدند.

چند ماه بعد از اظهار نظر قائم مقام سازمان منطقه آزاد اروند، مقتدایی استاندار خوزستان با خبر خوش برای مردم خوزستان هفته دولت را شروع کرد، خبر خوشی که خوشی‌اش بیست و چند روز بیشتر طول نکشید، استاندار خوزستان در این باره گفت: به مناسبت هفته دولت تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای استان خوزستان از سوی دولت آزاد شد.

وی افزود : دولت قصد داشت در این هفته یک هدیه ارزشمند به کل مردم استان خوزستان اهدا کند که در این راستا از امروز تردد خودروهای پلاک اروند در کل شهرهای استان خوزستان آزاد اعلام شد. چند ماه قبل امکان تردد این خودروها تا شعاع ۱۲۰ کیلومتری از شهرهای آبادان و خرمشهر یا همان منطقه آزاد اروند مهیا شد و شهرهایی مثل اهواز، شادگان و ماهشهر امکان استفاده و توقف نامحدود خودروهای پلاک اروند را به دست آوردند.

به این ترتیب و با ابلاغ استاندار خوزستان همه خوزستانی‌ها توانستند از این امکانات استفاده کنند. این تصمیمات باعث شد که فقط در شش ماهه اول امسال، واردات خودروهای پلاک اروند رشد ۵۴۹ درصدی را نشان دهد و بسیاری از ساکنین سایر شهرهای خوزستان این خودروها را خریداری و از آن‌ها استفاده کنند. .

ابوطالب گرایلو معاون اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ۲۳۲۴ دستگاه خودرو به بندر خرمشهر وارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۴۹ درصدی را نشان می‌دهد. وی افزایش شعاع تردد خودروهای پلاک اروند به کل استان را مهم‌ترین علت افزایش واردات خودرو به بندر خرمشهر دانست.

با انتقاد استاندار خوزستان از نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت زمزمه های اختلاف بین دولت‌مردان بر سر خودروهای پلاک اروند شنیده شد، چند روز از اعلام خبر خوش دولت توسط مقتدایی نگذشته بود که وی در چندین جا از فشارهای عده ای از بالا برای لغو این مصوبه گلایه کرد تا آنجا که گفت من در پدر صنعت بودن آقای نعمت زاده شک کرده‌ام.

بیست و شش شهریور ماه سال جاری، اسحاق جهانگیری آب پاکی را روی دست استاندار و مردم خوزستان ریخت و با صدور مصوبه جدید دولت در مورد واردات خودرو، دو مصوبه های قبلی را رد کرد و مردم خوزستان را در بلاتکلیفی بزرگی گذاشت. مردمی که حال نمی‌دانند این خودروها و ترددشان چه سرنوشتی پیدا کرده است.

بر اساس مصوبه دولت، تردد خودروهای با پلاک مناطق آزاد صرفاً در محدود این مناطق مجاز است. محمدباقر نوبخت نیز با اشاره به اینکه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به کشور به طور کامل ممنوع شد، افزود: پیش از این امکان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی برای افراد خاص و ساکنین برخی از جزایر وجود داشت که با مصوبه دولت این واردات هم ممنوع شد.

نوبخت تأکید کرد: این ممنوعیت برای مناطق آزاد که قرار است به صورت عبور موقت باشند در ارتباط با مقررات گمرکی صورت می‌گیرد و وارد شدن این خودروها از مناطق آزاد به داخل کشور ممنوع شد.

با این بخشنامه خبر خوش دولت تدبیر و امید برای خوزستانی‌ها بیست روز بیشتر طول نکشید، استاندار خوزستان نیز که با آب و تاب فراوانی خبر خوشش را اعلام کرده حال در سکوتی عمیق فرو رفته است. نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهار نظری نکرده‌اند، در این میان تنها کسانی که متضرر شده‌اند مردم خوزستان هستند.

مردمی که اعتقاد دارند شرایط آب و هوایی خاص استان خوزستان ایجاب می‌کند برای تشویق سرمایه گذاری در خوزستان و همچنین جلوگیری از سیل مهاجرت متخصصان از استان تسهیلاتی این‌چنینی برای خوزستان فراگیر و مورد حمایت مسئولان استان و کشور قرار گیرد.

حالا باید دید با ممنوع شدن تردد این خودروها در سایر شهرهای خوزستان و خارج از قلمرو منطقه آزاد اروند تکلیف خبر استاندار خریداران این خودروها چه می‌شود؟ بلاتکلیفی مردم خوزستان، سکوت استاندار و نماینده های این استان تا چه زمانی ادامه می‌یابد؟ کاش همان‌طور که در اعلام خبر خوش از همدیگر سبقت می‌گرفتند حالا مردم را تنها نمی‌گذاشتند.

منبع alef.ir


نظرات

  • کیوان سوپر وایزر کیوان سوپر وایزر (16 مهر 1393 ساعت 23:47)

    فرقی نداره
    بازم گرونن و قشر متوسط نمیتونه بخره به فرض خریدی
    بعدش یه چراغش پولش دو میلیونه ! داری بدی ؟ اگه بشکنه ؟
    تازه بعد از 5 سال عوارض و هزارتا دردسر داره
    یه جور بازیه با مردم

    رضوان علی رضوان علی (25 مهر 1393 ساعت 12:43)

    پ ن په جنس خوب ارزونه. معلومه که جنس خوب گرونه. گرون ترشم دارن یکنن گمرکیا.

    کیوان سوپر وایزر کیوان سوپر وایزر (29 مهر 1393 ساعت 10:40)

    آقای رضوان علی متین باش !

    رضوان علی رضوان علی (1 آبان 1393 ساعت 00:21)

    من رضوان هستم نه متین... خخخخخ

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 01:08)

    تصحیح می کنم :اینکه شعاع تردد این خودروها به ۱۲۰ کیلومتر افزایش یافته بوده جای شکرش باقی بوده...

  • عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 01:03)

    اینکه شعاع تردد این خودروها به ۱۲۰ کیلومتر افزایش یافته جای شکرش باقیه..

  • محمود میتسوبیشی محمود میتسوبیشی (9 مهر 1393 ساعت 19:20)

    سلام این خبر دروغ بود و استانداری تکذیب کرد ریس پلیس راهنمایی هم اعلام کرد تردد در کل خوزستان مشکل نداره...
    خیلی خوب شده دستشون درد نکنه اهواز پرشده از ماشینهای لوکس

  • ای بی اس ای بی اس (5 مهر 1393 ساعت 08:54)

    استاندار محترم دکتر مقتدایی تکذیب کرد

  • بهشی بهشی (30 شهریور 1393 ساعت 23:08)

    کاش واسه کل کشور ازاد میکردن تا مردم نرن ماشینای اشغال چینی بخرن

  • نادرتیونینگ نادرتیونینگ (30 شهریور 1393 ساعت 13:42)

    منطقه آزاد خیلی خوبه :(

    نادرتیونینگ نادرتیونینگ (30 شهریور 1393 ساعت 21:23)

    الان چرا منفی دادین؟ خب منطقه آزاد بده؟

    عبدالرضا رضا عبدالرضا رضا (13 مهر 1393 ساعت 01:07)

    دوست من . کسایی که منفی داده اند کسایی هستند که باعث پسرفت ایران میشوند. همچین موجوداتی را نباید انسان نامید...