1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تیونینگ فابریک محصولات ایران‌ خودرو در خط تولید

تیونینگ فابریک محصولات ایران‌ خودرو در خط تولید

2 تیر 1396
  • 0

شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌ خودرو، آپکو با هدف ارائه خدمات باکیفیت تاسیس شده است و قصد دارد با یک برنامه پنج‌ساله، به بزرگ‌ترین مرکز آپشن و تیونینگ خودرو در خاورمیانه تبدیل شود.

تیونینگ خودروها و نصب و فروش آپشن‌های مختلف روی آن‌ها از جمله کارهایی است که شرکت‌های خودروساز به منظور کسب درآمد انجام می‌دهند. خدمات پس از فروش از سوی خودروسازان برتر جهانی به‌صورت رایگان انجام می‌شود و این شرکت‌ها از طریق فروش آپشن یا تیونینگ‌کردن خودرو، سود و درآمدی را به دست می‌آورند. اطمینان استفاده از قطعات باکیفیت، استاندارد و همچنین مزایای مربوط به استفاده از گارانتی از ویژگی‌های اصلی مراکز آپشنال‌کردن شرکت‌های خودروسازی است. در این راستا شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌ خودرو، آپکو با هدف ارائه خدمات باکیفیت تاسیس شده است و قصد دارد با یک برنامه پنج‌ساله، به بزرگ‌ترین مرکز آپشن و تیونینگ خودرو در خاورمیانه تبدیل شود. در همین زمینه با کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌ خودرو(آپکو) به گفت‌و‌گو پرداختیم. وزیری به روزنامه «دنیای خودرو» می‌گوید: «مشتریان ایران‌ خودرو باید از مراجعه به مراکز متفرقه خودداری کنند چراکه ممکن است قیمت آپشن و تیونینگ‌کردن خودرو در این مراکز ارزان‌تر باشد اما هیچ اطمینانی در مورد قطعات استفاده‌شده در این مراکز وجود ندارد. ضمن اینکه با مراجعه به مراکز متفرقه، گارانتی خودرو نیز دچار مشکل خواهد شد.»

ابتدا در خصوص سابقه شرکت آپکو توضیح دهید.

شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌ خودرو (آپکو) یا همان آپشن کمپانی، به‌منظور طراحی، تامین، تولید، فروش و خدمات خودروهای سفارشی و تجهیزات جانبی تاسیس شده است. این شرکت وظیفه تامین و نصب آپشن‌ خودروهای گروه صنعتی ایران‌خودرو را برعهده دارد. شرکت تولید خودروهای سفارشی ایران‌خودرو در سال ۱۳۸۶ تاسیس شده است و در خصوص آپشنال‌کردن خودروها و محصولات ایران‌خودرو سابقه ۱۰ ساله دارد.

با توجه به اینکه سمت مدیرعاملی این مجموعه را عهده‌دار هستید، چه اهداف و برنامه‌هایی برای تقویت و فعال کردن این زیرمجموعه ایران‌خودرو در نظر گرفته‌اید؟

ما با توجه به رویکرد و فعالیت‌های جدیدی که مدنظر داریم، درصدد هستیم شرکت آپکو را در سه محور حرکت بدهیم. با توجه به پیشرفت تکنولوژی‌های برقی و مکانیکی، شرکت را به سمت دانش‌بنیان شدن پیش می‌بریم. در این زمینه قصد داریم اتاق‌های فکر و تحقیقاتی را در این مجموعه به وجود آوریم. همچنین تقویت ریشه‌های مهندسی در شرکت تولید خودروهای سفارشی برنامه دیگری است که قصد انجام آن را داریم. این‌ها اولین وظایفی است که به محض ورودم به این مجموعه و با توجه به تخصصم در این زمینه شرکت را به سمت انجام آن برده‌ام.

مجموعه آپکو چه برنامه و راهبردی برای کیفیت کاری که قرار است، ارائه شود، دارد و چگونه این کیفیت تضمین خواهد شد؟

ما در این خصوص از قطعات و آپشن‌هایی استفاده می‌کنیم که دارای شرایط و استانداردهای لازم باشد و بتواند از کیفیت محصولات ایران‌خودرو صیانت کرده و آن را خدشه‌دار نکند. یعنی قصد داریم این خدمات را به‌گونه‌ای ارائه دهیم که نه بازار را از دست بدهیم و نه با نارضایتی مشتری مواجه شویم. قطعات ارائه‌شده از سوی آپکو دارای شناسنامه کیفیت هستند که نشانه فرآیندهای طراحی و مهندسی است. آپکو قصد دارد با ارائه محصول باکیفیت، تفاوت بارز خود با واسطه‌گران نامعتبر را نشان دهد یعنی به‌عنوان گام دوم قصد داریم در انتخاب تامین‌کنندگان دقت بیشتری خرج کنیم و با شناسنامه کیفی و مهندسی کارهای شرکت‌ را پیش ببریم.

چگونه این خدمات ارائه خواهد شد؟ آیا در خطوط تولید نسبت به آپشنال‌کردن خودرو اقدام می‌شود؟

بله. سومین حرکتی که قصد انجام آن را داریم این است که می‌خواهیم به تولید آنلاین محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو ورود پیدا کنیم. یعنی ما به سه روش در نصب و تجهیز آپشن‌های خودرو اقدام می‌کنیم؛ یک روش این است که همزمان در خط تولید ایران‌خودرو آپشن‌ها را اضافه می‌کنیم. در روش دیگر، کنار خط تولید محصولات این کار انجام می‌شود و در روش سوم در نمایندگی‌های ایران‌خودرو کار نصب آپشن انجام می‌‌گیرد. ما با این سه استراتژی، برای نصب و فروش آپشن روی تمام محصولات ایران‌خودرو، وارد بازار خواهیم شد. این کار از خط تولید محصولات ایران‌خودرو گرفته تا تاسیس نمایندگی‌هایی برای آپکو، البته با صلاحیت و صلابت گروه صنعتی ایران‌خودرو انجام خواهد شد.

چه تعداد نمایندگی برای آپشنال کردن خودرو در نظر گرفته شده است؟

حدود ۴۰ نمایندگی در سراسر کشور برای این کار تاسیس خواهند شد. همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده علاوه بر خط تولید ایران‌خودرو، نصب ۵۷ قلم آپشن آپکو در کانکس‌های مستقر آپکو در پارکینگ‌های تحویل تهران و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در سراسر کشور نیز پیش‌بینی شده است.

در بازار آزاد شاهد وجود قطعات بی‌کیفیت و غیرمطمئن در زمینه آپشن و تیونینگ خودروها هستیم. آیا شرکت آپکو برنامه‌ای برای بهبود این وضعیت و ایجاد اطمینان برای مشتریان در این خصوص دارد؟

دقیقا شرکت آپکو در این خصوص برنامه‌هایی دارد. برای نصب قطعات آپشن که متاسفانه از کیفیت و استاندارد فاصله داشته و به‌وفور در بازار وجود دارند و برای آن تبلیغات فراوانی صورت می‌گیرد، برنامه‌هایی داریم. برنامه‌های ما به‌صورت آموزشی و فرهنگی از تمام رسانه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. می‌خواهیم به مردم بگوییم که قطعات آپشن، بسیار مهم هستند و روی خودرو نصب می‌شوند. مصرف‌کنندگان باید از فروشگاه‌هایی که قطعات غیراستاندارد عرضه می‌کنند، فاصله بگیرند. در برخی فروشگاه‌ها از قطعات غیراستانداردی استفاده می‌شود که آرم ایران‌خودرو را ندارند و این امر باعث می‌شود در استفاده از خدمات پس از فروش نیز دچار مشکل شوند. این اقدامی است که ما برای مشتریان‌مان انجام می‌دهیم و از وظایف بسیار مهمی محسوب می‌شود که در قبال مشتریان برعهده ماست.

آپشنال‌کردن خودرو توسط آپکو به لحاظ هزینه چه تفاوتی با مراکز متفرقه خواهد داشت؟

این تعهد را داریم که قطعات ما نباید با کیفیت محصولاتی که ایران‌خودرو به بازار عرضه می‌کند، فاصله داشته‌ باشد. معیار برای ما این است که کیفیت حفظ شود. آپشنال و تیونینگ‌کردن خودرو در مراکز متفرقه ضمن اینکه مورد تایید ایران‌خودرو نیست، قاعدتا خودرو را هم از خدمات پس از فروش دور می‌کند، هرچند ممکن است قیمت پایین‌تری داشته باشند.

آیا تیونینگ و آپشنال‌کردن خودروها فقط ظاهری است؟ به عنوان مثال اگر کسی درخواست موتور تقویت‌شده داشته باشد، آپکو این کار را انجام می‌دهد؟

بله. روی تیونینگ موتور و گیربکس‌ هم برنامه‌ریزی داریم که خدمات موردنیاز را ارائه کنیم.

هدف و برنامه اصلی شرکت آپکو برای حضور در بازار تیونینگ و آپشن کردن خودروها چیست؟

با توجه به ۷۰۰هزار دستگاه خودرویی که در سال توسط گروه خودروسازی ایران‌خودرو تولید می‌شود و همچنین شرایط رقابتی که در این زمینه وجود دارد، به سمتی حرکت می‌کنیم که بتوانیم تا ۵۰درصد بازار خودروهای ایران‌خودرو را تیونینگ و آپشنال کنیم.

فعالیت‌های شرکت‌ آپکو چه تاثیری بر فرآیند طراحی خودروها خواهد گذاشت؟

فعالیت‌های این شرکت قطعا در طراحی پلت‌فرم الکترونیک خودرو تاثیر مستقیمی خواهد داشت و در این زمینه نیز با مرکز تحقیقات ایرا‌ن‌ خودرو هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد.

آیا برای محصولات دیگر شرکت‌ها هم کار آپشنال را انجام می‌دهید؟

بله. یکی از اهداف ما در شرکت آپکو این است که روی محصولات دیگر هم موارد تیونینگ و آپشن را نصب کنیم. ما یک برنامه یک‌ساله، یک برنامه سه‌ساله و یک برنامه ۵ساله در این زمینه داریم. در برنامه یک‌ساله، شرکت آپکو، روی نصب و تجهیز خدمات مربوط به آپشن محصولات ایران‌ خودرو متمرکز خواهد شد و در برنامه سه‌ساله با برنامه‌ریزی‌ها و تحقیقاتی که در‌خصوص بازار داریم، روی آپشن‌های دیگر محصولات نیز کار خواهیم کرد. در برنامه پنج‌ساله شرکت آپکو، البته اگر بلندپروازانه نباشد، می‌خواهیم با حمایت و پشتیبانی گروه صنعتی ایران‌خودرو، بزرگ‌ترین تولیدکننده آپشن خودرو در سطح خاورمیانه باشیم.



نظرات