1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تخلف نگین خودرو در فروش رنو تالیسمان

تخلف نگین خودرو در فروش رنو تالیسمان

12 مهر 1395
  • 7

در حالیکه طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحویل خودروهای عرضه شده به روش تحویل فوری باید حداکثر ظرف ۳۰ روز (تقویمی) از زمان انعقاد قرارداد صورت گیرد، اما شرکت نگین خودرو (نماینده فروش رنو در ایران) اقدام به فروش نقدی با زمان تحویل ۵۰ روز کاری (بیش از ۶۰ روز تقویمی) کرده است.

براساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورت فروش محصولات خود به روش “تحویل فوری” مجاز به دریافت تمام مبلغ خودرو هنگام عقد قرارداد هستند و در آن صورت نیز باید خودروی فروخته شده را حداکثر ظرف ۳۰ روز تقویمی (نه کاری) تحویل خریدار دهند. در غیر این صورت اگر خودروسازان و واردکنندگان خودرو بخواهند محصول خود را در بازه زمانی بیشتر از یک ماه تحویل خریدار دهند باید آن‌را به روش پیش‌فروش عرضه کرده و در این صورت تنها مجاز به دریافت حداکثر ۵۰ درصد قیمت خودرو در زمان عقد قرارداد هستند و علاوه بر آن باید به پول واریزی مشتریان (ودیعه واریزی) نیز سود مشارکت از تاریخ دریافت ودیعه تا تاریخ تحویل خودرو، پرداخت کنند.

پیش فروش رنو تالیسمان

با این حال علی‌رغم این صراحت قانونی اما شرکت نگین خودرو در سایت رسمی خود خودروی رنو تلیسمان را به صورت فروش نقدی عرضه کرده و تمام مبلغ خودرو را نیز هنگام عقد قرارداد دریافت می‌کند، اما زمان تحویل خودرو را ۵۰ روز کاری (بیش از دو ماه تقویمی) ذکر کرده است، در حالیکه طبق الزامات قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو این شرکت موظف است در صورت دریافت تمام پول خودرو هنگام عقد قرارداد (روش فروش تحویل فوری)، خودرو را حداکثر ظرف ۳۰ روز تقویمی تحویل خریدار دهد.

به این ترتیب این شرکت صراحتا قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را نادیده گرفته و به دلیل تاخیر حدودا یک ماهه در تحویل خودروی تلیسمان (براساس این قانون زمان تحویل خودروهای عرضه شده به روش تحویل فوری – نقدی حداکثر یک ماه تقویمی است)، باید به خریداران جریمه تاخیر در تحویل را پرداخت کند.

این وضعیت در حالی است که قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو با هدف حفظ حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در ایران به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و آیین‌نامه اجرایی آن نیز با مصوبه هیات دولت به تمام خودروسازان و واردکنندگان خودرو در ایران ابلاغ شده است. طبق قانون، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز مسوولیت نظارت بر حسن اجرای این قانون از سوی عرضه‌کنندگان خودرو را بر عهده دارد.

تخلف شرکت نگین خودرو از قانون مصوب مجلس و هیات دولت در حالی است که پیش از این یک کارشناس صنعت خودرو از درآمد هنگفت برخی از نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی از ناحیه استفاده از پول پیش‌خریداران خودرو برای واردات این محصولات به ایران خبر داده بود.

فربد زاوه در این باره اظهار کرده بود که یکی از راهکارهای تامین منابع مالی برای واردات خودرو، پیش‌فروش خودرو و استفاده از پول مردم برای خرید و واردات خودرو است. این دقیقا همان راهی است که توسط اکثریت قریب به اتفاق واردکنندگان خودرو در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در واقع کسب و کار نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی در ایران نه از سرمایه خودشان بلکه از جیب مردم می‌چرخد، تصریح کرده بود هر وقت نمایندگی‌های واردکننده خودرو شرایط فروش خود را از پیش‌فروش به حالت فروش نقدی و تحویل روز تغییر دادند می‌توان گفت که سرمایه خود را وارد این کسب و کار کرده‌اند، اما هم‌اکنون این سرمایه مردم است که کسب و کار آنها را بسیار پر رونق کرده است.

منبع: دنیای خودرو



نظرات

  • ذبیحی ذبیحی (9 خرداد 1396 ساعت 04:49)

    خودرو، واردکننده خارجی مهم نفس عمل مجرمانه واردکننده ها در عدم عمل و التزام به تعهدات نگین خودرو میبینیم است،درحال حاضر نگین خودرو بدعهد و متخلف در عرضه محصولات و.عمل به تعهداتش هست،شکی نیست باید توسط مراجع قضایی بعنوان مدعی العموم پیگیری بشود،چون جنبه عام و تعدد شکات و تعدد عدم انحام تعهدات نگین خودرو ایجاب میکند دادستانی کل کشور وارد موضوع شوذ و از بعد فریب و کلاهبرداری حتما پیگیری گردد..

  • پرسشگر پرسشگر (1 آبان 1395 ساعت 00:52)

    آیین نامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان
    مصوبه جلسه ١٣٩٥/١/٢٢هیات وزیران
    ماده ١٣- ‎تبصره١ـ حداکثر مبلغ قابل دریافت در قراردادهـای پـیش فـروش معـادل پنجـاه درصـد قیمت فروش نقدی محصول مورد نظر در هنگام عقد قرارداد میباشد.
    نگین خودرو تمام پول را دریافت نموده و این تخلف است حتى اگر براى پول، سود داده شود.
    ماده٦ ـ عرضه کننده موظف است نسبت به عقـد قـرارداد فـروش بـا مصـرف کننـده اقدام نماید.
    در قرارداد فروش قید مشخصات خودرو مورد نظر از قبیل نشان تجـاری، نوع، تیپ، رنگ و شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تـاریخ تحویـل خودرو با تعیین ماه و هفته تحویل، خسارت تـأخیر در تحویـل، فهرسـت متعلقـات الزامـی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جـک، آچـار چـرخ، کـفپـوش متحـرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی و ارائه یک نسـخه از اصـل قـرارداد بـه مصـرف کننـده، الزامی است.
    نگین خودرو تاریخ تحویل را مشخص نکرده و رنگ خودرو را نیز تعیین ننموده است.
    سوال: مراجع مربوطه کجا تشریف دارند؟ چرا جلو تخلف به این روشنى را نمى گیرند؟

  • کیومرث کیومرث (14 مهر 1395 ساعت 00:28)

    در مورد نگین خودرو تازگی نداره این شرکت ید طولایی در آزار مشتریان دارد

  • کیوان کیوان (13 مهر 1395 ساعت 09:35)

    دقیقا درسته و شرکت بد نام و بد قول نگین خودرو با این کار یک********** بزرگ انجام داد ، این ماشین ساخت کره وقتی من رفتم واسه ثبت نام وقتی ماشینو دیدم اصلا از نظر من از کیفیت ساخت برخوردار نبود وبا نمونه فرانسویش خیلی از نظر کیفت فرق میکنه ، و کلا کنسلش کردم پشیمون شدم ،متاسفم که هیچکس تو ایران نمیتونه جلوی این **********شرکت نگین خودرو بگیره

  • REZA REZA (13 مهر 1395 ساعت 02:19)

    هه... ای دل غافل
    مگه 2خودروساز داخلی به ملت ایران رحم کردن که خودروسازان خارجی بکنند...

  • احمدرضا احمدرضا (12 مهر 1395 ساعت 20:38)

    اگر این قانون است، چرا با ایران خودرو وسایپا که در بعضی موارد تا دو ماه تاخیر دارند برخورد نمی شود. نمونه آن ماشین هایی که در ماه های فصل تابستان تحویل ندادند ، مهمترین زمان مسافرت که مشتری برنامه ریزی کرده بود، ماشینش را تحویل بگیرید برای مسافرت ? !!! ولی از خانواده خجالت کشید!

  • s s (12 مهر 1395 ساعت 18:25)

    یک سری به ایران خودرو بزنید فروش فوری دنا 60 روزه تخلف نیست یک بوم و دو هوا