1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. تهدید وزارت صنعت توسط واردکنندگان خودرو به ایران

تهدید وزارت صنعت توسط واردکنندگان خودرو به ایران

25 مرداد 1396
  • 6

در حالیکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حسب وظیفه قانونی خود برای ساماندهی واردات خودرو وارد عمل شده و ثبت سفارش جدید برای واردات این محصول را تا زمان اصلاح مقررات متوقف کرده است، واردکنندگان خودرو مدعی ضرر و زیان شده و این وزارتخانه را به شکایت به مراجع قضایی تهدید کردند.

 تهدید وزارت صنعت توسط واردکنندگان خودرو به ایران

در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت. رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت و اجرایی شدن آن، متوقف کند.

به دنبال این اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو به دلیل به خطر افتادن منافعشان به تکاپو افتاده و تلاش کردند به این وزارتخانه فشار بیاورند تا ثبت سفارش واردات خودرو را از سر بگیرد به همین دلیل در گفت‌وگوهایی عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو خواهد شد.

با شدت گرفتن جوسازی واردکنندگان خودرو اما مجتبی خسروتاج - قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور تجارت - شخصا وارد عمل شده و اعلام کرد که دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شده و به محض تصویب و ابلاغ این دستورالعمل و اصلاح شرایط واردات، ثبت سفارش جدید واردات خودرو مجددا برقرار خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد که در حال حاضر نیز با وجود متوقف شدن ثبت سفارش جدید برای واردات، واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد ضمن آنکه با توجه به افزایش قابل توجه واردات خودرو در سال جاری، قیمت خودروهای وارداتی نه افزایش بلکه باید کاهش یابد.

اگرچه انتظار می‌رفت شفاف‌سازی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تاکید بر ادامه داشتن واردات خودرو باعث شود واردکنندگان این محصول از التهاب‌آفرینی و ایجاد جو افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو دست بردارند اما عکس این موضوع اتفاق افتاده و این بار رییس انجمن واردکنندگان خودرو؛ در اظهاراتی جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت را تهدید کرد که به دلیل ساماندهی و توقف ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو، به قوه قضاییه شکایت و ادعای ضرر و زیان خواهند کرد.

در این زمینه فرهاد احتشام‌زاده با بیان اینکه خسارت واردکنندگان خودرو به دلیل متوقف شدن ثبت سفارش واردات خودرو را در مراجع قضایی حتما بررسی می‌کنیم، اظهار کرد: بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو غیرقانونی است و ما این موضوع را به‌صورت قانونی پیگیری قضایی خواهیم کرد. در این شرایط باید دید در آستانه انتخاب وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت نتیجه تهدید و شکایت واردکنندگان خودرو از این وزارتخانه که حسب وظایف ذاتی و قانونی خود نسبت به ساماندهی و شفاف‌سازی ضوابط واردات خودرو اقدام کرده است، چه خواهد بود و وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت دوازدهم چه برخوردی با این اقدام واردکنندگان خودرو خواهد کرد!؟.

منبع ایسنا


نظرات

  • خسرو خسرو (25 مرداد 1396 ساعت 17:01)

    تو این ماجرا دارین از دولت دفاع میکنند که وظیفه قانونی خودش رو انجام داده،
    تکلیف من و سایر خریداران که در نمایندگی رسمی ثبت نام کردیم چی میشه؟
    چه کسی باید برای مردم وظیفه قانونی خودش رو انجام بده؟ جواب ضرر ما رو کی میده؟ من که وارد کننده نیستم!!!!

  • مشتری عظیم خودرو مشتری عظیم خودرو (25 مرداد 1396 ساعت 16:10)

    از اواخر اسفند ماه سال 95 رافور 2017 ثبت نام کردیم ولی متاسفانه تا این لحظه خودرو را تحویل نگرفتیم

  • میثم میثم (25 مرداد 1396 ساعت 14:55)

    همه این بازیا برا توقف کامل واردات و فقط و فقط حمایت از فرغون سازاس یه قانون جدید دارن وضع میکنن که فقط خودرو سازی که تو ایران یه برندی رو تولید کنه فقط از همون برند تولیدی خودش رو میتونه حد اکثر تا ٥٠ درصد مبلغ صادرات محصول خودش اقدام به واردات کنه تا اون موقع کلا ثبت سفارش بستس
    حالا کیا تولید کننده هستن البته بهتره بگیم کیا میشن وارد کننده چی ؟ سایپا =سیتروئن و کیا /ایران خودرو =پژو /کرمان موتور =هیوندا /بهمن موتور =مزدا /شرکت جدید التاسیس رنو و ایدرو و نگین خودرو هم رنو بعلاوه همین چینی هایی که رو خط تولید هستن
    تکلیف بقیه برند ها هم مشخص کلا حذف میشن خلاص
    حالا اگر این انحصار و جانب داری کور کورانه از فرغون سازا نیست پس چیه ؟ ظلم آشکار در حق مردم بی گناه برا چاق تر شدن و نجومی بگیر تر شدن مدیرای چهار تا شرکت حروم خور که فقط اخر سال عشق میکنن بگن فلان قدر سود خالص بوده
    روزی رو میشه دید که وضع صنعت خودرو تو کشور از اینی که هست هر روز افتضاح تر بشه که دیگه خجالت بکشیم بگیم حتی مونتاژ کار چینیا هستیم

  • مشتری مشتری (25 مرداد 1396 ساعت 14:30)

    همه اینها بهانه ای برای افزایش قیمت هست بالاخره با هزینه بوجه 96 تامین بشه

  • کیومرث کیومرث (25 مرداد 1396 ساعت 14:03)

    توقف ثبت سفارش هیچگونه ارتباطی با اصلاح قوانین ندارد و اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت حقیقتا قصد ساماندهی مقررات را دارد نیازی به توقف واردات نیست . نکته جالب این است که در همین حال شرکت هایی مثل کرمان موتور به راحتی در حال واردات محصولات هیوندای هستند و از سوی دیگر به دلیل قطع واردات، قیمت ها در حال افزایش است.

  • ا ق مشتری داتیس خودرو ا ق مشتری داتیس خودرو (25 مرداد 1396 ساعت 12:53)

    شتباه کردیم در شرکت داتیس خودرو آذر 95 توسان ثبت نام کردیم اسفند ماه تکمیل وجه کردیم تا عید خودرو تحویل بگیریم تا امروز هیچ خبری از تحویل نیست (اسناد و مدارک موجود است ) با ای شرایط باز شرکت داتیس خودرو volvo ثبت نام میکند!ما که 9 ماهه سر کار هستیم یک عده دیگر هم مثل ما بیچاره میشوند.