1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. یادداشت وزیر در مورد لزوم سخت گیری در صدور گواهینامه های رانندگی

یادداشت وزیر در مورد لزوم سخت گیری در صدور گواهینامه های رانندگی

29 شهریور 1395
  • 0

فرآیند صدور گواهینامه برای رانندگی در جاده‌ها در حال سخت‌تر شدن است اما در ایران نه تنها سخت نیست بلکه هیچ اقدامی نسبت به سختگیری نیز نمی‌شود زیرا بر اساس شواهد بیشتر افرادی که در جاده‌ها رانندگی می‌کنند بدون مهارت‌های لازم هستند و تنها یک گواهینامه با حداقل آموزش دارند.

قوانین رانندگی در بسیاری از کشورها به گونه‌ای است که دریافت بیش از 12 امتیاز منفی از سوی راننده باعث تعلیق گواهینامه به مدت 2 سال و سلب اجازه رانندگی از وی می‌شود اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد و این مسئله باید در دستور کار قرار گیرد.

معضل رانندگی پرخطر در جاده‌ها با جرایم 200 هزار تومانی برطرف نمی‌شود. بنابراین علاوه بر سخت‌تر شدن صدور گواهینامه و مهارت‌ها به سلب مجوز رانندگی نیز نیاز است. لازم است موضوع صدور انواع گواهینامه رانندگی و نحوه اعمال تخلفات در پیشینه اشخاص و تاثیرگذاری آن بر وضعیت گواهینامه و همچنین انواع آموزش‌های موردنیاز برای ارتقای کیفیت آموزش رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی موردبررسی و پیگیری قرار گیرد و پیشنهادهای مشخص برای اصلاح آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی ارائه شود.

زمانی در تهران یک میلیون و 200 هزار خودرو وجود داشت اما اکنون به 18 میلیون دستگاه افزایش یافته است و به طور مرتب در حال اضافه شدن است. به همین خاطر بحث صلاحیت روانی کار بسیار سختی است اما بررسی صلاحیت داشتن در مهارت‌های رانندگی قابل اجراست و باید در این زمینه به‌ویژه در رسانه‌ها بحث و گفت‌وگو کرد.

اگرچه اقدامات انتظامی در کنترل ایمنی بسیار مهم است اما آموزش در سنین پایین‌تر پایه‌ای‌ترین بحث در ایمنی راه‌ها به شمار می‌رود و امیدواریم در آموزش ایمنی به کودکان، اقدامات موثرتری انجام شود.

بر اساس تحلیل پلیس، سن رانندگان و ساعت تصادفات در شب علل اصلی تصادفات ناوگان حمل‌ونقل عمومی به شمار می‌روند که پیشنهادهای اصلاحی کاهش سقف سن رانندگان از 69 سال و ساعت کارکرد در شب برای مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است.

عباس آخوندی - وزیر راه و شهرسازی

منبع:ایران جیب



نظرات