1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. داخلی‌سازی قطعات خودرو به چه قیمتی؟!

داخلی‌سازی قطعات خودرو به چه قیمتی؟!

24 مهر 1395
  • 1

در حالی به موازات امضای قرارداد با خودروسازان خارجی تاکید زیادی بر داخلی‌سازی خودروهای جدید تولیدی در ایران می‌شود که یک کارشناس معتقد است داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.

حسن کریمی سنجری اظهار کرد: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید موجب کاهش کیفیت و افزایش قیمت آن‌ها در ایران شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه پیشنهاد می‌شود خودروسازان داخلی در مذاکره با خودروسازان جهانی به جای پافشاری بر داخلی‌سازی قطعات، بر صادرات خودروهای تولیدی در ایران تاکید کنند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ‌یکی از شروط وزارت صنعت، معدن و تجارت در قراردادهای جدید خودرویی، صادرات ۳۰ درصد خودروهای تولیدی در ایران است. برای صادرات نیز خودروساز خارجی به طور طبیعی ملزم به تولید خودرو با قیمت پایین و رقابتی و کیفیت بالا در ایران خواهد بود.

وی افزود: در آن صورت خودروسازان خارجی در ایران تلاش می‌کنند از یک سو با انتقال دانش فنی به قطعه‌سازان ایرانی کیفیت خودروها را حفظ کرده و از سوی دیگر با داخلی‌سازی اصولی در ایران، هزینه‌های حمل و نقل قطعات از خارج به ایران را کاهش داده و قیمت تمام شده تولید خود را کنترل کنند.

کریمی سنجری با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح کرد: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.

منبع:ایسنا



نظرات

  • بنده خدا بنده خدا (24 مهر 1395 ساعت 20:49)

    این کارشناس عزیز خیلی بیخود کرده همچین نظری داده