1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. ایران و فرانسه در زمینه تست و بازرسی خودرو تفاهم نامه امضا کردند

ایران و فرانسه در زمینه تست و بازرسی خودرو تفاهم نامه امضا کردند

23 شهریور 1395
  • 0

سه شرکت «بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه های خودرو ایران (ITRAC) و یوتاک سرام فرانسه (UTAC CERAM)» امروز(یکشنبه) برای همکاری در تست و بازرسی کیفی و ایمنی خودروها، تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به دنبال همکاری های خودرویی شرکت های سایپا و ایران خودرو با رنو و پژو فرانسه، موسسه های فعال در زمینه بازرسی و نظارت بر اجرای استانداردهای خودرویی دو کشور نیز با یکدیگر قرارداد همکاری امضا کردند.

«اشکان گلپایگانی» مدیرعامل شرکت های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران امروز(یکشنبه) در آیین امضای این قرارداد، ارتقای استانداردهای تست و آزمایش های فنی، زیست محیطی و آلایندگی را از جمله اهداف این همکاری بیان کرد و گفت: تدوین استانداردهای جدید در حوزه تست و بازرسی برای اجرا در داخل کشور، تشکیل کنسرسیوم قابل اعتماد در راستای توسعه روابط تجاری با کمپانی های رنو و پژو، افزایش توان در حوزه تست و بازرسی خودرو در سطوح داخلی و بین المللی و همچنین انتقال دانش روز تست و بازرسی به داخل کشور از دیگر از اهدافی است که در این همکاری دنبال می شود.

وی ادامه داد: براساس این قرارداد، متخصصان داخلی با استفاده از دانش متخصصان طرف خارجی آموزش می بینند و الزامات و استانداردهای تست و بازرسی، مطابق با استانداردهای اروپایی به روز می شود؛ در این همکاری همچنین گسترش حوزه بازرسی های جدید، سرمایه گذاری مشترک در حوزه های تست و بازرسی و اعتبار بخشی به مراکز تست و آزمایشگاه های داخلی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

گلپایگانی در ارتباط با دامنه همکاری این قرارداد مشترک گفت: انجام فعالیت های تست و بازرسی همچون تایید نوع برای خودروهای داخلی و وارداتی، انجام فعالیت های تطابق تولید در شرکت های خودروساز ایرانی، همکاری در زمینه تایید و تصویب فنی همه برندهای خودرو در ایران و صدور گواهینامه ای.مارک (E_MARK) در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت های بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، افزود: سه شرکت در زمینه توسعه ایمنی خودرو، توسعه مراکز و تجهیزات تست و بازرسی خودرو، آموزش، توسعه بازار تست و بازرسی در کشور همکاری خواهند کرد.

تست و بازرسی خودرو، حلقه مفقوده همکاری های خودرویی ایران و فرانسه

«احمد قلعه بانی» مشاور رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در این نشست به همکاری های خودرویی ایران و فرانسه اشاره کرد و گفت: در سال های گذشته بیشترین قراردادها و واردات خودرو از فرانسه بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین تنوع قراردادها با دو شرکت پژو و رنو فرانسه بوده است، گفت: بعضی قطعه سازان فرانسوی با قطعه سازان داخلی شرکت های مشترک تشکیل داده اند.

قلعه بانی به نارضایتی مصرف کنندگان خودرو در ایران اشاره کرد و گفت: موضوع تست و بازرسی خودرو یک حلقه مفقوده میان همکاری های خودرویی ایران و فرانسه بود که امیدوارم این قرارداد در آستانه تولیدات مشترک جدید، موانع موجود را برطرف کند.

جبران خلا موجود در ارزیابی کیفی

«امیرحسین قناتی» مدیرکل صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: توسعه مراکز تست و آزمون یکی از مباحث مورد توجه سند اهداف سیاست های خودرو است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه از یک طرف بسیاری از پلت فرم های ما ریشه فرانسوی دارد و از طرفی فرانسوی ها در بخش ارزیابی کیفی سابقه خوبی دارند، قرارداد سه جانبه امروز در زمینه تست و بازرسی کیفی و ایمنی خودروها به امضا رسید.

قناتی گفت: با توجه به اینکه تکنولوژی های خودرو بطور مداوم جدید می شود، نیاز است روش های آزمون نیز به روز شود؛ امیدواریم با این قرارداد که امروز به امضا رسید، خلا موجود در ارزیابی کیفی جبران و درارزیابی خودرو، از به روزترین دستاوردها از در بخش نرم افزاری و سخت افزاری استفاده شود.

به گزارش ایرنا، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) نهادی غیردولتی است که وظیفه بازرسی و نظارت بر اجرای استانداردها به منظور ارتقای کیفیت محصولات تولیدی، مهندسی فرآیند، نصب و راه اندازی واحدهای تولیدی، صنعتی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی، و ایجاد ارتباط و همکاری با موسسه ها و سازمان های ذیربط را باهدف تدوین استانداردهای مورد نیاز به عهده دارد.

شرکت آزمایش و تحقیقات قطعات و مجموعه خودرو (ایتراک) نیز براساس تفکر راهبردی ستاد سیاستگذاری صنعت خودرو درسال ۱۳۷۶ با مشارکت ۸۰ شرکت طراحی و مهندسی و سازنده قطعات ومجموعه های خودرو به عنوان مرکز ملی جامع آزمایشگاهی در صنعت خودرو، فعالیت خود را آغاز و اکنون با ۱۸ آزمایشگاه فعال و بیش از یک هزار عنوان آزمون فعالیت می کند.

براساس این گزارش، شرکت یوتاک سرام فرانسه (UTAC CERAM) با حدود ۷۰ سال سابقه، در حوزه تست، تایید نوع خودرو، صدور گواهینامه، آموزش و مشاوره فعالیت می کند. این شرکت، دارای بزرگترین مرکز آزمون کشور فرانسه و مجهز به دو سایت آزمون جاده ای است؛ این شرکت اکنون در کشورهای روسیه و چین دفتر دارد و به عنوان همکار بسیاری از برندهای خودروساز جهان، در ۴۰ کشور دنیا فعالیت می کند.

براساس گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، پارسال ۹۷۶ هزار و ۸۳۶ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شد که از این میان بیش از ۸۹۲ هزار و ۶۰۰ دستگاه، از نوع سواری بود.

پارسال همچنین خودروسازان کشور ۹ هزار و ۸۴۲ دستگاه کامیون، ۷۳ هزار و ۱۸۷ دستگاه وانت، ۵۱۱ دستگاه مینی بوس و ۶۹۶ دستگاه اتوبوس تولید کردند. براساس برنامه ریزی های انجام شده و با توجه به سیاست های وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو کشور در سال ۱۴۰۴ باید به سه میلیون دستگاه در سال افزایش یابد و یک سوم آن صادر شود.

منبع:ایرنا



نظرات