1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. واردات غیرقانونی 57 دستگاه سوناتا هیبریدی

واردات غیرقانونی 57 دستگاه سوناتا هیبریدی

18 مهر 1396
  • 0

صبح امروز 57 دستگاه خودرو سوناتا هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 که مورد تایید سازمان استاندارد ایران نیست، در مرکز پلاک میثم جاده مخصوص وارد و اقدامات شماره گذاری آنها انجام شد.

واردات غیرقانونی 57 دستگاه سوناتا هیبریدی

با وجود آنکه وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید کرده بود که واردات خودروهای بدون خدمات پس از فروش به ایران ممنوع است و تنها کسانی می توانند خودرو وارد کنند که نمایندگی شرکت تولید کننده خودرو را داشته و خدمات پس از فروش مناسب ارائه دهند، اما در یک اقدام سوال برانگیز 57 دستگاه خودرو سوناتا هیبریدی وارد ایران شد و برای شماره گذاری به واحد پلاک میثم در جاده مخصوص برده شد.

این خودروهای سوناتا هیبریدی با کاراکتر هشتم شاسی 3 حق ورود به ایران را ندارند زیرا هنوز سازمان استاندارد صلاحیت این نوع خودرو را برای ورود به ایران تایید نکرده و هر خودرویی که مورد تایید باشد نام و مشخصات آن بر روی سایت "ثبتارش" منعکس می شود که این اتفاق نیفتاده است.

جالب‌تر اینکه بازرسانی از سازمان استاندارد در گمرکات کشور حضور دارند که می بایست صلاحیت ورود خودرو را تایید کنند، اما مشخص نیست این خودروها که تعدادشان هم اندک نیست، چگونه توانسته اند از زیر ذره بین بازرسان استاندارد عبور کنند.

در این رابطه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه لازم است در خصوص واردات 57 دستگاه سوناتا هیبریدی بررسی جامعی صورت گیرد گفت: واردات خودرو قوانین و آیین نامه های خاص خود را دارد که وزارت صنایع دستورالعمل آن را تهیه و ابلاغ کرده است.

سعید باستانی با اعلام اینکه واردات خودرو به مجوز نیاز دارد، گفت: این مجوزها بر اساس آنچه از سوی وزارت صنعت،معدن و تجارت تعیین شده، صادر می شود و هیچ کس حق ندارد خارج از این چهارچوب واردات انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه باید مدارک واردات این 67 دستگاه سوناتای هیبریدی مورد بررسی قرار گیرد گفت: از آنجا که هنوز مدارک واردات این خودروها را ندیده‌ایم، نمی توانیم در مورد آنها اظهار نظر کنیم. اما اگر واردات این خودروها ایرادی داشته باشد، وزیر صنعت را به مجلس دعوت می کنیم و از ایشان توضیح می خواهیم که چگونه این اتفاق رخ داده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه چگونه این خودروها از گمرک عبور کرده است گفت: بازرسان استاندارد در گمرک حضور دارند و کیفیت کالاها را مورد بررسی قرار می دهند. حتی تاکید شده که گمرک آزمایشگاههای سیاری داشته باشد و به گمرکها منتقل کند تا کالاهایی که نیاز به بررسی در آزمایشگاه دارد، مورد بررسی قرار گیرد.

باستانی با تاکید بر اینکه مجاز یا غیرمجاز بودن واردات خودرو به سادگی قابل بررسی است گفت: این مهم نیز باید بررسی شود که چگونه این خودروها از بازرسی استاندارد مستقر درگمرک عبور کرده است؟

منبع ایلنا


نظرات