1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. اطلاعیه
  4. بازار سیاه فروش مجوز ثبت سفارش خودرو!

بازار سیاه فروش مجوز ثبت سفارش خودرو!

6 شهریور 1396
  • 1

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو از شکل‌گیری بازار سیاه خرید و فروش مجوز ثبت سفارش خودرو در شرایطی که ثبت سفارش متوقف است و خرید و فروش این مجوز با قیمت‌ 15 میلیون تومان به بالا خبرداد.

 بازار سیاه فروش مجوز ثبت سفارش خودرو!

میثم رضایی اظهار داشت: برخی دلالان در شرایطی که ثبت سفارش واردات خودرو متوقف است، به واردکنندگان خودرو پیشنهاد خرید مجوز ثبت سفارش می‌دهند و بابت ثبت سفارش هر دستگاه خودرو 15، 20 و یا 30 میلیون تومان مطالبه می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پیشنهادات از سوی برخی افراد با ادعای ارتباط با سازمان توسعه تجارت مطرح می‌شود، گفت: برای ثبت سفارش 3 تا 4 هزار دستگاه خودرو، مجوز فروخته شده که بیشتر این واردات نیز از طریق بندر بوشهر صورت می‌گیرد.

به گفته وی، رقم مطالبه شده برای مجوز واردات خودروها بر مبنای ارزش خودرو تعیین می‌شود که از 15 میلیون تومان به بالا است.

رضایی با بیان اینکه سال گذشته شایعات مطرح شده در مورد بسته شدن سایت ثبت سفارش واردات خودرو باعث شد که حجم بالایی ثبت سفارش برای واردات انجام شود، گفت: این در حالی است که هر کالایی که ثبت سفارش می‌شود، لزوماً وارد نمی‌شود بلکه متناسب با وضعیت بازار، واردات صورت می‌گیرد.

کارمزد پایین ثبت سفارش واردات

وی توضیح داد: رقم پرداختی برای ثبت سفارش واردات خودرو بسیار ناچیز است به طوری که برای ثبت سفارش هزار دستگاه خودرو حدود یک میلیون تومان کارمزد پرداخت می‌شود، به همین دلیل تمام خودروهای ثبت سفارش‌ شده الزاماً وارد نمی‌شوند و واردکنندگان بر اساس وضعیت تقاضا و کشش بازار نسبت به واردات اقدام می‌کنند.

وی تصریح کرد: در این شرایط، گزارشی به معاون اول رئیس‌جمهور داده شد مبنی بر اینکه قرار است 150 هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود و در نهایت، ثبت سفارش واردات خودرو متوقف شد. این در حالی بود که سال گذشته از 300 هزار مورد ثبت سفارش انجام شده برای واردات خودرو فقط 67 هزار دستگاه خودرو وارد شد.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو اظهار داشت: پس از این مسئله، طبق ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور قرار شد واردات خودرو از طریق نمایندگی‌های رسمی صورت گیرد، هر چند شورای رقابت، این مسئله را دلیلی برای ایجاد انحصار در بازار خودروهای وارداتی اعلام کرد.

وی با بیان اینکه بهمن سال گذشته مهلت 6 ماهه برای ثبت سفارش واردات خودرو تعیین شد، گفت: از آن زمان به بعد، 6 ماه مهلت برای واردات خودرو وجود داشت و به این ترتیب از مرداد امسال نباید ثبت سفارشی صورت می‌گرفت، این در حالی است که هم‌اکنون شاهد واردات خودرو به کشور هستیم که ثبت سفارش آنها مربوط به روزهای گذشته بوده است.

رضایی با بیان اینکه واردات خودرو و حمل آن از امارات تا بندرعباس در مدت زمان 48 ساعت امکان‌پذیر است، گفت: امکان ثبت سفارش واردات خودرو و ورود آن به کشور در مدت 2 تا 3 روز وجود دارد و خودروهایی که به کشور وارد می‌شوند در مدت کوتاهی قبل از واردات، ثبت سفارش می‌شوند.

رضایی تأکید کرد: از برندهای مختلف، واردات خودرو طی روزهای گذشته انجام شده است.

ثبت سفارش واردات تویوتا در زمان توقف واردات

وی همچنین با اشاره به انجام ثبت سفارش واردات محصولات تویوتا در زمان توقف ثبت سفارش واردات خودرو، گفت: در حال حاضر ثبت سفارش واردات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی بسته است، در این شرایط نورچشمی‌ها می‌توانند خودرو وارد کنند.

وی یکی از دلایل اتفاقات اخیر در زمینه واردات خودرو را سیاست دولت برای حمایت از شرکت‌های خودروساز عنوان کرد و گفت: دولت و وزارت صنعت به دنبال نجات خودروسازان از ورشکستگی بودند و در این راستا سعی کردند واردات خودرو را محدود کنند. در مقابل، خودروسازان نیز بیش از پیش در زمینه واردات خودرو فعال شدند که نمونه آن را در واردات پژو 2008، پژو 301 و کپچر مشاهده می‌کنیم.

رئیس انجمن صنفی واردکنندگان خودرو با بیان اینکه این سیاست در نهایت به ضرر مشتریان بازار خودرو است، گفت: حمایت دولت از خودروسازان، آنها را به واردکننده خودرو تبدیل کرده و در عین حال، این موضوع باعث فساد در جامعه شده است.

منبع فارس


نظرات

  • ا ق مشتری داتیس خودرو ا ق مشتری داتیس خودرو (6 شهریور 1396 ساعت 11:51)

    چگونه با توجه به این مسایل شرکت داتیس خودرو پیش فروش volvo را انجام میدهد در حالیکه قرار بوده شب عید خودروی توسان را تحویل بدهد تا امروز جوابی برای گفتن ندارد و هر دفعه بهانه گمرک و گارانتی و…. را بیان میکند؟ تکمیل وجه ۱۴ اسفند وزمان ثبت نام ۱۴ آذر ۹۵ که قرداد 75 روز تحویل میباشد.که بنا به گفته کارمند شرکت مزبور ثبت سفارش خودروی ثبت نامی من 1 هفته بعد ثبت نام میباشد .(کلیه اسناد موجود است ). وقتی تعهد 9 ماه پیش خود را عملی نکرده است چگونه با این شرایط باز پیش فروش خودرو انجام میدهد؟