1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

25 بهمن 1395
  • 1

هرچند اکثر ما به طور روزمره سوار بر خودروهایی می‌شویم که زیر 200 اسب بخار قدرت و زیر 200 کیلومتر بر ساعت سرعت دارند، اما در این میان، خودروسازان پیشرو همواره به دنبال ساخت نسخه‌هایی شگفت‌انگیز برای نمایش اوج قدرت و توانایی خودروها هستند و البته همین خودروهای ممتاز، نقشی مهم در جریان سازی دنیای خودرو و آینده خودروها ایفا می‌کنند.

مدتی است که هایپرکارها، تبدیل به نمایشگاه‌های تکنولوژی شده‌اند. بوگاتی ویرون به یک موتور 16 سیلندر که سیلندرهای آن به شکل W چیده شده بودند و با استفاده از چهار توربوشارژر عظیم، یک نمونه چشمگیر در این زمینه محسوب می‌شود. اکنون سایر رقبای بوگاتی در حال تلاش برای درهم شکستن شتاب و سرعت این ابر خودرو هستند. خود ویرون نیز از امسال با نسخه شیرون جایگزین می‌شود که حداکثر سرعت آن به 460 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید.

متأسفانه مالکیت یک هایپرکار برای همگان میسر نیست. از طرفی این خودروها قیمتی بسیار گزاف و چند میلیون دلاری دارند و از طرفی تعداد تولید آن‌ها بسیار محدود است.

در سال‌های اخیر، پورشه 918 اسپایدر، فراری لافراری و مک لارن P1 سه گانه هایپرکارها را شکل می‌دادند. خودروهایی که به نوعی هیبریدی نیز محسوب می‌شوند و شتاب آن‌ها در بازه 2 ثانیه قرار دارد. اما برای اطلاق عنوان هایپرکار تنها شتاب رعدآسا و سرعت بالا کافی نیست. به عنوان مثال تسلا مدل اس P100 D اخیراً توانسته به شتاب صفر تا صد 2.2 ثانیه‌ای دست یافته و رکورد جهانی خودروهای تولیدی را از آن خود نماید. این خودروی الکتریکی، یک سدان لوکس سنگین وزن است اما توانایی‌های دینامیکی فوق‌العاده و قیمت مناسبی دارد. از طرف دیگر ونوم GT نیز توانسته در چند آزمایش رکورد سرعت را از آن خود نماید اما همه این‌ها برای هایپرکار نامیدن ونوم و تسلا کفایت نمی‌کند.

هایپرکارهای نوین، مجهز به فناوری‌های مخصوص و نوآورانه و البته جدیدید هستند. آن‌ها از شاسی‌های فیبر کربنی سود می‌برند. فرمی اسپرت دارند و تولیدشان نه آن‌قدر زیاد است که بتوان در هر نمایندگی یکی از آن‌ها را خرید و نه آن‌قدر کم که به انگشتان یک دست هم نرسد. با این حال هنوز هم برای ارائه یک تعریف واحد از هایپرکار محدودیت‌هایی وجود دارد. به زودی و طی سال‌های آینده شاهد ورود هایپرکارهای جذابی خواهیم بود. در اینجا به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

آستون مارتین-ردبول AM-RB 001

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

آستون مارتین در پروژه‌ای مشترک با ردبول به دنبال خلق یک هایپرکار متفاوت است. این خودرو که معادل امروزی خودروی افسانه‌ای مک لارن F1 قلمداد می‌شود حدود هزار اسب بخار قدرت داشته و سرعتی 400 کیلومتر بر ساعتی دارد. موتور این خودرو یک 12 سیلندر کلاسیک با تنفس طبیعی است و آستون مارتین بیشتر بر روی آئرودینامیک و نیروی چسبندگی یا داون فورس آن متمرکز شده است. این خودرو تنها به 10 ثانیه برای رسیدن به سرعت 322 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون نیاز دارد. قرار است تنها 175 دستگاه از هایپرکار آستون مارتین تولید شود.

مرسدس AMG پروژه 1

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

مرسدس بعد از قهرمانی‌های پیاپی در مسابقات فرمول یک، اکنون به دنبال پروژه‌ای جاه‌طلبانه رفته است. Project One نام هایپرکار آینده مرسدس است که از یک موتور شش سیلندر با تکنولوژی فرمول یک سود می‌برد. این موتور 1.6 لیتری، قدرتی حدود 1000 اسب بخار خواهد داشت که شگفت‌انگیز است. البته یک پیشرانه الکتریکی هم چرخ‌های جلو را به حرکت وا می‌دارد. این خودرو قرار است بسیاری از تصورات ذهنی از خودروهای سوپراسپرت و هایپرکار را برهم بزند.

بوگاتی شیرون

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

بوگاتی شیرون (Chiron) نشان داده که جانشینی شایسته برای ویرون افسانه‌ای است. این ابر خودرو از همان موتور 16 سیلندر ویرون سود می‌برد که با 50 درصد قدرت بیشتر، اکنون 1500 اسب بخار نیرو تولید می‌کند. هنوز رکوردگیری‌های این خودرو آغاز نشده اما همگان منتظر شکسته شدن رکورد سرعت توسط این خودروی هنری و خارق‌العاده هستند.

هایپرکار چینی EP9

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

چینی‌ها هم برای اینکه از قافله عقب نمانند، و برای به رخ کشیدن تکنولوژی خود مخصوصاً در بخش الکترونیکی، یک هایپرکار الکتریکی را معرفی کرده‌اند. خودروی NEO EP9 می‌تواند به شتاب صفر تا صد 2.7 ثانیه‌ای و بیشینه سرعت 312 کیلومتر بر ساعتی دست یابد. این خودرو 1341 اسب بخار قدرت و 1480 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. EP9 ظاهراً و به گفته شرکت NEXTEV توانسته رکورد پیست نوربرگ رینگ را برای خودروهای الکتریکی از آن خود نماید.

ریماک

مهم‌ترین هایپرکارهای آینده دنیا

ریماک (Rimac) پیش از این خودروهای الکتریکی کانسپتی را معرفی کرده که توانایی‌های خارق‌العاده‌ای داشتند. گفته می‌شود این خودرو به زودی و با موتور الکتریکی 1088 اسب بخاری خود با گشتاور 1600 نیوتن متر با چهار موتور الکتریکی به تولید خواهد رسید. در این صورت باید یک چالش بزرگ را بین این خودرو و هیولاهای بنزینی شاهد باشیم.



نظرات

  • زکریا زکریا (26 بهمن 1395 ساعت 19:22)

    چرا هیچی از فینکس (اولین سوپر اسپرت ایرانی ) نمی گین؟