1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. سیستم زمان ‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در خودرو چیست؟

سیستم زمان ‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در خودرو چیست؟

25 شهریور 1396
  • 0

در کاتالوگ بعضی از خودروها و گاهی روی بدنه آن‌ها عبارتی مانند VVT (یا در کاتالوگ با عنوان سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) دیده می‌شود. این سیستم همان‌گونه که از نام آن پیدا است می‌تواند باعث زمان‌بندی متغیر باز و بسته شدن سوپاپ‌ها (سوپاپ‌های دود و هوا) شود و از این طریق و با مدیریت درست آن‌ها در دورهای موتور مختلف باعث افزایش توان موتور و کاهش مصرف سوخت می‌شود.

 سیستم زمان ‌بندی متغیر سوپاپ‌ها در خودرو چیست؟

در حالت عادی زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها وابسته به چرخش میل بادامک است و دقیقاً به ترتیب و با فاصله زمانی مشخص برحسب دور موتور انجام می‌شود. چنین ساختاری سال‌ها است بر روی خودروها نصب می‌شود و کارکرد مطلوبی هم دارد، اما در سال‌های اخیر به‌مرور محدودیت‌های چنین سیستمی آشکار شده است. در این سیستم نمی‌توان زمان باز و بسته شدن سوپاپ دود و هوا را به‌طور مستقل تغییر داد و این مسأله دست طراحان را برای اعمال مدیریت دقیق بر موتور می‌بندد. به‌عنوان نمونه در دورهای موتور بالا و در مرحله مکش، پس از رسیدن پیستون به پایین‌ترین نقطه سوپاپ هوا بسته می‌شود و به این ترتیب نمی‌توان هوا و سوخت بیشتری را به موتور تزریق کرد.

در این شرایط با توجه به سرعت بالای حرکت پیستون، هوا و سوخت زمان کافی برای ورود به محفظه احتراق را ندارند و در حقیقت پیش از آنکه حجم مناسبی از هوا و سوخت وارد محفظه احتراق شود سوپاپ بسته شده است. برای رفع این مشکل، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها به کار می‌آید و این امکان را می‌دهد که سوپاپ هوا بدون توجه به موقعیت قرارگیری پیستون زمان بیشتری را باز بماند.

برای این منظور ساختار میل‌سوپاپ خودرو اندکی متفاوت است و به موتور امکان می‌دهد سوپاپ هوا و دود را به شکل مستقل مدیریت کند. البته این سیستم به‌طور تخصصی‌تر از سوی خودروسازان مختلف توسعه پیدا کرده است و امروزه اشکال مختلفی از آن را بر روی خودروهای برندهای گوناگون می‌بینیم، اما اصول کاری همه آن‌ها تقریباً به همین شکل است و در نهایت می‌تواند توان موتور را افزایش دهد.



نظرات