1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. آیا استفاده از شارژر فندکی خودرو به باتری آسیب می‌رساند؟

آیا استفاده از شارژر فندکی خودرو به باتری آسیب می‌رساند؟

23 مرداد 1396
  • 3

اینکه آیا شارژ کردن گوشی با یک شارژر فندکی می‌تواند به باتری گوشی و یا ماشین آسیب برساند یا نه موضوعی است که این روزها ذهن خیلی از کاربران این شارژر را به خود مشغول کرده است. اگر شما هم در استفاده از این شارژر نگران باتری گوشی و یا باتری ماشین خود هستید این مطلب می تواند پاسخی برای این سوال شما باشد.

 آیا استفاده از شارژر فندکی خودرو به باتری آسیب می‌رساند؟

ابتدا تاثیر شارژر فندکی را روی باتری اتومبیل بررسی می کنیم و در نهایت نکاتی را در استفاده از آن برای باتری گوشی می گوییم. استفاده از شارژر های یو اس بی که روی درگاه ۱۲ ولتی برق ماشین یا به اصطلاح جا فندکی وصل می شوند این روز ها رواج زیادی پیدا کرده است. در خیلی از خودرو ها، این درگاه ۱۲ ولتی، انتقال برق را هیچ وقت متوقف نمی کند. این یعنی حتی زمانی که خودرو خاموش است هم باتری آن در حال تخلیه شدن است. اما باتری تا چه حد خالی می شود؟

ما با استفاده از یک انبر سوسماری و مولتی متر میزان توان مصرفی شارژر یو اس بی را در حالت آماده به کار اندازه گرفته است، و تاثیر آن را روی باتری ماشین مورد بررسی قرار داده ایم. آیا جریان ۱۴٫۲ میلی آمپری دائمی مصرفی این شارژر ها آن قدر هست که رانندگان را نگران تخلیه باتری خودروی خود کند؟ احتمالا خیر.

یک باتری معمولی خودرو حدود ۴۰ آمپر بر ساعت ظرفیت دارد. در نرخ ۱۴٫۲ میلی آمپر، حدود ۲۸۱۷ ساعت یا ۱۱۷ روز طول می کشد تا باتری خودرو به صورت کامل تخلیه شود.

اگر به فرض هر روز از ماشین خود هم استفاده کنید، این مساله اصلا نگران کننده نیست. حتی اگر بخواهید یک یا دو هفته هم ماشین تان را در پارکینگ پارک کنید هم نیاز نیست مواظب باتری باشید. اما در صورتی که بخواهید زمان بیشتری را رانندگی کنید دیگر این ۱۴٫۲ میلی آمپر مشکل ساز می شود.

البته خود خودرو هم جریانی برای تامین توان مورد نیاز دزدگیر و دیگر سیستم ها در حالت آماده به کار مصرف می کند، بنابراین شارژر یو اس بی در مقایسه با آنها چیز خاصی نیست. برای یک راننده معمولی، به نظر می رسد که جریان آماده به کار مورد نیاز برای شارژر یو اس بی آنقدر نیست که نیاز باشد حتما هر روز آن را از جایش بیرون بیاورد و روز بعد سرجایش برگرداند.

در رابطه با اینکه آیا استفاده از از شارژر فندکی می تواند به باتری گوشی آسیب بزند یا نه مطالعه دقیقی هنوز صورت نگرفته است اما دو نکته ای که بهتر است در رابطه با استفاده از شارژر فندکی مورد توجه قرار دهید این است که :

1. حتما حواستان باشد زمانی که ماشین را استارت می زنید گوشی خود را از شارژر فندکی جدا کنید. چون نوسان برق می تواند به شارژر فندکی یا به گوشی شما آسیب وارد کند. البته احتمال وقوع این اتفاق خیلی کم است اما بهتر است این کار را انجام دهید.

2. نکته بعدی اینکه هر چند تا به حال گزارشی مبنی بر آسیب جدی گوشی از شارژر فندکی به گوش نرسیده است اما شارژ کردن گوشی با شارژری غیر از شارژر اصلی خودش کار معقولی نیست. بنابراین فقط زمانی که مجبور هستید و به بن بست رسیدید از شارژر فندکی استفاده کنید. چون شارژر اصلی شما مخصوص گوشی شما طراحی شده اما شارژر فندکی هر چند که استاندارد باشد برای همه گوشی ها تعبیه شده است.

منبع


نظرات

  • امیرعطا امیرعطا (23 مرداد 1396 ساعت 10:38)

    بنظرم این متنو نویسندش درست ننوشته
    خب وقتی شارژر به جایی وصل نیست ، برق مصرفی کجا میره؟ مگه منظورشون برق مصرفی( در واقع جریان اتلافی) تو خود مدار شارژر باشه....

    سالار سالار (24 مرداد 1396 ساعت 10:16)

    هر وسیله برقی حتی اگه خاموش هم باشه یخورده برق مصرف میکنه

  • فواد فواد (23 مرداد 1396 ساعت 10:35)

    مطلبی بود که در موردش چیزی نمی دونستم .ممنون بابت انتخاب موضوع جدید