1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

31 مرداد 1394
  • 0

این روزها تولید متنوع این رده از خودروها در بازار داخلی موجب شده است که خریداران برای خرید اتومبیل مورد نظر خود با طیف وسیعی روبرو باشند که ...

حداقل ده/دوازده سالی می شود که با توجه به اقبال عمومی مردم از اس‌یووی ها یا همان خودروهای چندمنظوره، اکثر خودروسازان دنیا تولید حداقل یک یا دو مدل از این رده خودروها را در دستور کار خود قرار داده اند و برخی از آنها حتی چندین مدل متنوع را در رده کامپکت، سایز متوسط و یا فول سایز عرضه می‌کنند.

این روزها تولید متنوع این رده از خودروها در بازار داخلی موجب شده است که خریداران برای خرید اتومبیل مورد نظر خود با طیف وسیعی روبرو باشند که البته قیمت قریب به اتفاق آنها بیش از 100 میلیون تومان است. اگر خودروهایی چون رونیز، موسو و پاجروی مونتاژی را به دلایل مختلفی چون سطح تجهیزات کمتر و یا قدیمی شدن بیش از حد اتاقشان و همچنین چینی های تازه به بازار آمده را به دلیل کیفیت پایین تر، قدرت کمتر و نوع سیستم انتقال نیرویشان کنار بگذاریم، حداقل هزینه پرداختی برای یک SUV توانمند آن هم از نوع دست دومش، بالغ بر 100 تا 120 میلیون تومان خواهد بود که البته رقم بسیار بالایی است. اولین خودروهایی هم که در این محدوده قیمتی به ذهنمان خواهد رسید نیسان مورانوی نسل قدیمی، تویوتا پرادو، پاجروی وارداتی و یا مدل دست دوم از نسل جدید کره ای هایی هستند که با قدوقوارهای کوچکتر خود در دسته کراس اوورهای کوچک قرارمی گیرند. با این حساب و در بازار دست دوم ها مجددا به سراغ دو مدل پرادو و مورانویی می رویم که باوجود چند سال کارکرد هنوز هم حرف هایی برای گفتن دارند :

تویوتا پرادو نسل قبلی تویوتا پرادو که از سال 2005 وارد کشور شد در دو تیپ 3 و 5 در و با دو نوع موتور4 سیلندر و ۶ سیلندر عرضه شد که نمونه های 4 سیلندر با کد GX و نسخه های 6 سیلندر با کد VX شناخته می شوند.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

ضمن اینکه سطح امکانات آن هم در نسخه های ارائه شده توسط شرکت با نمونه های وارداتی متفاوت است و نسخه هایی از آن با عنوان اسپشیال از سطح تجهیزات بیشتری برخوردار است. پرادو سمبل SUVها در نسل جدید از شاسی بلندهایی است که پایشان از سال 2005 به بعد به کشور باز شده است و یکی از پرفروش ترین ها هم به حساب می آید. ناگفته پیداست که بخش اعظمی از این موفقیت مرهون اعتبار تولیدکننده و بخش دیگری مدیون قابلیت هایی است که از آن برخوردار است. مدل 6 سیلندر آن از موتور ۴ لیتری بهره میبرد که می تواند ۲۴۰ اسب بخار قدرت را در دور 5200 تولید کند و به کمک گشتاور ۴۰۰ نیوتن متری خود یک آفرود تمام عیار به حساب بیاید. ضمن اینکه چهره خشک و خشن، ارتفاع بلند و گیربکس توانمند آن هم کمک بسیاری می کنند تا این برداشت تقویت گردد. موتور 4سیلندر آن نیز با 2.7لیتر حجم 160 کدام SUV دست دوم؟! اسب نیرو دارد که با کمک گشتاور 250 نیوتن متری گرچه ضعیف تر از نمونه VX است اما به خوبی از عهده وظایفش برمی آید تا جایی که بسیاری موتور 2.7 لیتری آن با مصرف سوخت کمتر را برای نسخه دو درب آن توصیه می‌کنند و موتور 6سیلندر را قویتر از حد انتظار می دانند. پرادو از سیستم های کمکی تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل سیستم چهارچرخ متحرک برخوردار است تا یک آفرود خوب با قابلیت های حرکتی مناسب در خارج از شهر به حساب بیاید.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

سواری آن در مسیرهای درون شهری نیز راحت و نرم است و به لطف ارتفاع زیاد، دید مناسب از اطراف و تعلیق نرم و راحت در عبور از دست اندازها، مناسب ترین دست دوم در بازار آشفته این روزها به شمار می آید و صرف نظر از مصرف سوخت بالای حدودا 15 لیتری - به ازای هر 100کیلومتر پیمایش- یکی از گزینه های مناسب خرید است. بیشتر خانم ها و جوانان طرفدار نمونه 3درب آن هستند و خریداران مدل 5درب نیز با توجه به جثه و ابعاد بزرگتر یا خانواده های پرجمعیت تر هستند و یا شرکت هایی که در مسیرهای خارج از شهر از آن استفاده میکنند.

گرچه کیفیت متریال در آن در حدی متوسط ارزیابی می شود اما هنوز هم پس از 6 تا 7سال کارکرد، رنگ وبوی خود را به غیر از مواردی چون کیفیت فرمان اتومبیل از دست نمی دهد. سطح تجهیزات همان طور که در ابتدا هم گفته شد بسته به نوع اتومبیل (وارداتی یا شرکتی) تفاوت می کند و در نمونه های فول –که اکثرا وارداتی هستند- شامل کروزکنترل، صندلی های گرمکن داربرقی، تهویه اتوماتیک دوگانه، آیینه های برقی، قطب نما، یخچال، سانروف، ایربگ راننده -سرنشین جلو- جانبی – پرده ای، ABS، تهویه اتوماتیک برای ردیف دوم و سوم صندلی ها، سنسور پارک، تنظیم ارتفاع، قفل دیفرانسیل، چراغهای هالوژنی با قابلیت تنظیم و بکسل بند میشود.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

نیسان مورانو مورانو در ابتدا توسط یک شرکت وارد کشورمان شد و پس از آن نیز نمونه های وارداتی عرضه شدند. بارها در خصوص این خودرو و این که دارای مشکلاتی چون زمان واردات، نحوه بازاریابی شرکت و ایراداتی از قبیل محل نصب پلاک بوده، نوشته ایم. خوب به خاطر داریم که شرکت پارس خودرو در یک اقدام تبلیغاتی پیش از عرضه اش به بازار آنرا در پیست آزادی و قبل از یک مسابقه مورد آزمایش قرارداد و اتفاقا بسیار هم مورد توجه قرار گرفت اما قیمت گذاری بالای آن (حدود 70میلیون تومان در آن دوران) و ورود نسل جدیدتر موجب شد تا فروش این خودرو علی رغم شایستگی هایش خیلی هم موفق از آب در نیاید. این موضوع البته از ارزش های مورانو نخواهد کاست چراکه به نظر می رسد اگر مسئولانی مطلع و آگاه از دنیای خودرو! به سراغ آن میرفتند، با کمی تامل در همان زمان می توانستند نسل جدیدش را وارد کشور کنند.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

صرف نظر از این موضوع طراحی بدنه نیسان بویژه در نسل های قبلی آن هیچ گاه عامه پسند نبوده و این نکته ای است که در مورانو هم به خوبی میتوان مشاهده کرد. فرم چراغ های جلو و ترکیب آن با جلوپنجره کرومی و همچنین طراحی چراغ های عقب جزئیاتی هستند که چهره این اتومبیل را بیش از آن‌که زیبا کند، خاص کرده است. این ویژگی اتفاقا در نسل جدید آن هم دیده میشود. نسل قدیمی مورانو را باید مدلی دانست که به خوبی نمایی از یک SUV سایز متوسط شهری را به نمایش می گذارد. بدنه آن علی رغم عضلانی بودن نه به خشنی پرادو است و نه با کوتاه تر بودن 165میلیمتری ارتفاع به پای پرادو می رسد. با این حال با بهره گرفتن از موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری که 234 اسب بخار قدرت و 318 نیوتن متر گشتاور -که از دور 3600 قابل دسترسی است- دارد و همچنین با کمک گیربکس CVT خود میتواند به میزان کافی انتظارات عبور از مسیرهای خارج از جاده را برآورده کند. ضمن این‌که ناگفته نماند شتاب حرکتی آن هم حدود 1 ثانیه (0.8) سریعتر از پرادوست. دیگر امتیاز برجسته آن نسبت به پرادو نیز استفاده از ابزارهای کمک رانندهای چونEBD و VDC است که کنترل آن را در مواقع ضروری راحت تر کرده است. کیفیت متریال درون کابین بهتر از پرادو بوده و طراحی آن امروزی تر و سطح تجهیزاتش نیز با در نظر گرفتن امکاناتی چون کیسه ایمنی راننده، سرنشین جلو و پرده ای(در کل شش عدد)، روشن شدن خودرو بدون کلید، رادیو کاست و پخش CD به همراه چنجر 6 خشابه، دو تیونر و ساب ووفر، کروز‌کنترل، دوربین، مانیتور، سیستم شستشوی چراغهای جلو، چراغ های LED عقب، صندلی برقی گرم‌کن دار با حافظه و..... اگر از پرادو بیشتر نباشد، مطمئنا کمتر هم نیست.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو

با تفاسیر فوق باید گفت چنانچه خواهان یک SUV مدرن تر متمایل به رفتارهای شهری هستید که چهره اش هم 3/2 سالی جوانتر از پرادو باشد، مورانوی 2008 با قیمتی در حدود 110 میلیون تومان گزینه مناسبی است و اگر هم خواستار یک SUV با قابلیت های آفرود بوده و با توجه به شرایط روز بازار به فکر ارزش ماندگاری و حفظ پولتان هستید با اضافه کردن 20 میلیون، میتوانید یک مدل 2007 پرادو را سوار شوید.

 مقایسه نیسان مورانو و تویوتا پرادو



نظرات