1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

14 دی 1393
  • 12

این روزها با وجود محدودیت‌های اعمال‌شده در شرایط واردات خودرو، حضور خودروهای اسپرت 6 سیلندر و 8 سیلندر صفرکیلومتر نیز در بازار داخلی کمرنگ‌تر شده است و در واقع اگر طالب یک اتومبیل کوپه یا کروک لوکس با مشخصات فنی قابل توجه و ویژگی‌های اسپرت باشید، راهی جز خرید مدل‌های دست دوم ‌یا مدل‌های کمیاب صفر کیلومتر با قیمت کاذب وجود ندارد! اما نگران نباشید، در میان مدل‌های زیر 2500 نیز گزینه‌هایی پیدا می‌شود که با قیمت و هزینه نگهداری کمتر بتوانند، هیجان و لذت رانندگی با یک اتومبیل اسپرت را برای شما فراهم کنند، به عنوان مثال، شما می‌توانید با قیمتی کمتر از 200 میلیون تومان، یک اتومبیل کوپه کم‌ استهلاک مانند تویوتا GT86 را خریداری کنید و یا حتی با قیمتی کمتر از 350 میلیون تومان، از ویژگی‌ها و قابلیت‌های یک رودستر اسپرت آلمانی یعنی ب‌ام‌و Z4 بهره‌مند شوید که در دو نوع 20i و28i در بازار داخلی عرضه می‌شود و البته در این نوشتار و به لحاظ مقایسه فنی با GT86، مدل 20i آن را در نظر می‌گیریم.

اصولا خیلی‌ها ب‌ام‌و Z4 را به خاطر فرم خاص کاپوت و طراحی قسمت جلوی آن دوست دارند که به قول معروف و با وجود چراغ‌های حلقوی رانندگی در روز، مانند یک کوسه خشن در خیابان‌ها به دنبال شکار می‌گردد. البته Z4 در نمای جانبی و عقب و در حالت بسته بودن سقف، جلوه‌ای نسبتا کلاسیک را نیز به نمایش می‌گذارد که تا حدودی یادآور مدل منحصربه‌فرد، Z8 است. همچنین حدود 99 درصد Z4های موجود در بازار داخلی از نوع M Sport Package هستند که با وجود رینگ و کیت بدنه اسپرت M، ظاهر جذاب‌تری را به نمایش می‌گذارد.

در مقابل، GT86 نیز با چهره‌ای جسور و جذاب، پا یه میدان گذاشته است که خصوصیات یک اتومبیل اسپرت ژاپنی را به خوبی به رخ می‌کشد و این طور می‌توان گفت که فعلا از لحاظ ظاهری، هیجان‌انگیز‌ترین مدل تویوتا است. GT86 نیز در دو نوع معمولی و یا اسپرت پکیج در بازار داخلی یافت می‌شود که مدل دوم، دارای سپرها و دیفیوزر اسپرت و همچنین یک بال بزرگ ‌روی صندوق عقب است و مشاهده آن در خیابان، شما را به یاد اتومبیل‌های تیونینگ شده در فیلم Fast and Furious می‌اندازد! البته بعضی‌ها ظاهر معمولی GT86 را با همان اسپویلر کوچک، بیشتر می‌پسندند. در کل، هر دو اتومبیل، طراحی ظاهری اسپرت و جذابی دارند که در این میان، Z4 نسبتا لوکس‌تر است و GT86، مسابقه‌ای‌تر به نظر می‌رسد!

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

کابین و امکانات رفاهی

ب‌ام‌و Z4 در نمای داخلی نیز تلفیقی از ویژگی‌های لوکس، اسپرت و کلاسیک را به نمایش می‌گذارد و از لحاظ چیدمان ادوات کنسول و پانل مرکزی و همچنین دسترسی به کنترلرهای مختلف، ارگونومی خوبی دارد. فرم اهرم تعویض دنده الکترونیکی ب‌ام‌و که شباهت زیادی به جوی استیک هواپیمای ایرباس دارد، در کنار غربیلک فرمان خوش‌دست و اسپرت، حس خوبی را به راننده القا می‌کند و کیفیت ادوات و پوشش‌ها نیز، خوب و قابل توجه است. اما در کابین GT86 خبری از تریم‌ها و تزئینات لوکس نیست و همه چیز، صرفا برای یک اتومبیل اسپرت طراحی شده است. به عنوان مثال، پدال‌ها از نوع اسپرت آلومینیومی هستند و فرم اهرم تعویض دنده، ترمزدستی، داشبورد و غربیلک فرمان به صورتی طراحی شده که گویی پشت فرمان یک خودرو مسابقه‌ای قرار گرفته‌اید.

اگرچه کیفیت پوشش‌های چرمی و پارچه‌ای در GT86 نسبتا خوب و رضایت‌بخش است اما نوع تریم تزئیناتی و قسمت‌های پلاستیکی پانل و کنسول مرکزی چندان دلچسب نیستند که البته در این محدوده قیمت، نمی‌توان انتظار بیشتری داشت، خصوصا اینکه هدف تویوتا از تولید این مدل، عرضه یک کوپه اسپرت نسبتا اقتصادی و ارزان‌قیمت به بازار بوده است. هر دو خودرو در حالت فول آپشن مجهز به تجهیزاتی مانند سیستم استارت و ورود بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، آینه‌های برقی و فتوکرومیک، مانیتور مرکزی، بلوتوث، سیستم صوتی با قابلیت اتصال USB و AUX، تودوزی چرم و سنسور پارک عقب هستند با این تفاوت که Z4 می‌تواند امکاناتی مانند تنظیم برقی صندلی سرنشین با حافظه، گرم‌کن غربیلک فرمان، TV دیجیتال، تهویه مطبوع اتوماتیک دو‌نقطه‌ای، سیستم اتصال به اینترنت، سیستم کمک پارک با سنسورهای جلو و عقب، چراغ‌های تطبیقی جلو، کروز کنترل و همچنین پکیج نور‌پردازی کابین و چراغ زیر دستگیره‌های بیرونی درب را نیز دارا باشد. در کل، فضای راننده و سرنشین در Z4 راحت‌تر و اندکی جادارتر است و البته برای GT86 یک ردیف صندلی نیز در قسمت عقب تعبیه شده است که فضای بسیار تنگ و محدودی دارد و چندان کاربردی نیست. ضمنا شما در Z4 می‌توانید با باز کردن سقف از جریان هوای آزاد لذت ببرید.

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i

سواری و مشخصات فنی

هر دو خودرو مجهز به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری هستند با این تفاوت که موتور Z4 20i، مجهز به سیستم توربوشارژ است. GT86 با قدرت 197 اسب بخار، دقیقا 13 اسب از Z4 20i قوی‌تر است اما در این میان نمی‌توان از گشتاور 270 نیوتن‌‌متری Z4 هم چشم‌پوشی کرد که تاثیر بسزایی در بهبود شتاب‌گیری آن داشته است. البته با وجود اختلاف وزن بسیار زیادی (230 کیلوگرم) که بین این دو خودرو وجود دارد باید گفت از نظر شتابگیری، تویوتا با وجود قدرت بیشتر و وزن کمتر نسبت به رقیب خودش ضعیف عمل کرده است.

جالب اینجاست که GT86 برخلاف ظاهر تهاجمی و جسورش، کوپه چندان سریع و چابکی نیست و به کمک گیربکس 6سرعته اتوماتیک، در مدت زمان 8.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند؛ یعنی 0.3 ثانیه دیرتر از مرسدس بنز E200 2014 و 1.3 ثانیه کندترتر از ب‌ام‌و Z4 20i که البته ب‌ام‌و این توانایی و بازدهی قابل توجه را با کمک سیستم توربوشارژ و همچنین عملکرد بسیار خوب گیربکس 7سرعته اتوماتیک دوکلاچه کسب کرده است. اما در بحث هندلینگ و فرمان‌پذیری، اوضاع کمی عوض می‌شود و اینجاست که ذات اسپرت GT86 با پایداری بسیار خوب و فرمان‌پذیری نسبتا دقیق آن نمایان می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند جلوی سیستم sDrive ب‌ام‌و Z4 آبرو‌داری کند! عملکرد سیستم تعلیق هر دو خودرو (خصوصا در GT86) سفت و اسپرت است و ضمنا Z4 از سیستم فرمان‌پذیری فعال نیز بهره می‌گیرد اما اگر خواهان سواری نرم‌تری باشید باید یک Z4 مجهز به سیستم تعلیق فعال و تنظیم‌شونده را خریداری کنید که دارای حالت‌های کامفورت، اسپرت و همچنین اسپرت پلاس است.

در کل GT86 نسبت به Z4 هزینه نگهداری کمتری دارد و اگر با شتاب‌گیری آن مشکلی نداشته باشید، در رنج قیمتی حدود 150 میلیون تومان، گزینه جالبی به نظر می‌رسد، در غیر این‌صورت باید با پرداخت حداقل 160 میلیون تومان بیشتر، به سراغ Z4 بروید که کشش و چابکی بیشتری را به همراه ادوات داخلی لوکس‌تر و با‌کیفیت‌تر در اختیار شما قرار می‌دهد، البته فراموش نکنید که حالا علاوه بر Z4 28i، مدل‌های 420i و 428i کوپه نیز به جمع خودروهای اسپرت زیر 2500 سی‌سی اضافه شده‌اند که قیمتی بیش از 370 میلیون تومان دارند.

 مقایسه Toyota GT86 و BMW Z4 20i



نظرات

  • آرش م آرش م (26 دی 1393 ساعت 23:42)

    عزیزم تفاوت شتاب این 2 ماشین 1.3 ثانیه هست! یه ذره فکر کن بعد نظر بده. از پستی که اول زدم کاملا مشخصه فهمیدم کی سبکتره (منظورم این بود که وقتی اختلاف وزن 230 کیلو هست و بازم تویوتا با 16 اسب بیشتر کم آورده پس نمیشه با گیربکس توجیهش کرد). اصلا گیربکس اتومات رو بیخیال! شتاب تویوتا با گیربکس 6 دنده دستی 7.6 ثانیه و شتاب Z4 20i با گیربکس 6 دنده دستی 6.9 ثانیه است! پس با گیربکس و کلاچ یکسان (هر دو 6 دنده دستی) بازم شتاب Z4 بهتره. در نتیجه مشکل از موتور تویوتاست. حتی اگه بدترین گیربکس هم روش بود بازم با 230 کیلو وزن کمتر باید بهتر عمل میکرد! دیگه بحثی ندارم و نیازی به لشگرکشی به صفحه فیس بوک کسی هم ندارم! موفق باشید.

  • آرش م آرش م (24 دی 1393 ساعت 14:12)

    شما بحثت این بود که شتاب بی ام و فقط به خاطر گیربکسه و موتور نقش چغندر رو بازی میکنه! که من به شما گفتم خیر اینطور نیست شتاب Z4 حتی با گیربکس 6 دنده بازم از GT86 بهتره. بعد شما تلاوت فرمودید که موتور فقط قدرت خروجیش مهمه! یعنی هر موتوری که فقط توان بیشتری داشته باشه بهتره! که من به شما گفتم همیشه اینطور نیست و توان اعلامی موتور یک عدده روی کاغذه و تست عملی نشون میده که آیا اون توان واقعا شتاب خوبی به ماشین میده یا نه (مثال MVM و پارس).

    البته غیر اون 3 عامل آیرودینامیک، اتلاف نیرو در سیستم انتقال قدرت، سایز تایرها و ... هم اهمیت ویژه ای دارند.
    حالا این وسط من نمی دونم بحث تایید از کجا آوردید؟
    در واقع من جواب شمارو دادم بعد شما جواب منو به منزله تایید حرفی که نزدید در نظر میگیرید!!
    شما اگه به تاثیر وزن تو شتاب ایمان داشتی نمی یومدی بگی شتاب Z4 فقط به خاطر گیربکسشه چون اون اختلاف وزن بیش از 200 کیلویی بین این ماشین خیلی به ضرر Z4 هست ولی باز هم از خجالت تویوتا در اومده!!

    شایان خیری شایان خیری (24 دی 1393 ساعت 20:22)

    پست ها حذف نشده این شما بودی که با لحن بد به من گفتید: فکر کردی فقط گیربکسه؟ اون اختلاف وزن 200 کیلویی بین این 2 تارو ندیدی؟
    درصورتی که شما حتی متوجه نشده بودید که کدوم ماشین 200 کیلو سبک تره. درضمن من نگفتم موتور ... گفتم اگر کلاچ و گیربکس تویوتا هم (به هم توجه داشته باش برادر) مثل بی ام و بود با توجه به وزن کمتر و قدرت بیشتر حتما بی ام و رو تو شتاب جا میگذاشت.
    دیگه علاقه ایی به ادامه بحث با شمارو ندارم چون خیلی علاقه دارید با لحن بد با افراد دیگه صحبت کنید. احتمالا دفعه بعد به صفحه فیسبوکم با دوستاتون حمله میکنید.

  • آرش م آرش م (23 دی 1393 ساعت 13:22)

    سلام
    وقتی میگم پروفسور هستی ناراحت میشی! خب هستی دیگه! حالا بگو چرا؟!




    این قاعده کلی روی کاغذ و تئوری درسته که موتور با خروجی بیشتر عملکرد بهتری داره ولی تئوری که مهم نیست! مهم اینکه در عمل فلان ماشین با فلان موتور چه عملکردی از خودش بروز میده. بله درسته روی کاغذ GT86 از Z4 شانزده اسب قویتره وزنشم کمتره! 200 اسب در برابر 184 اسب! (1265 کیلو در برابر 1495 کیلو!!) ولی اون 200 اسبی که در عمل شتاب بهتری به ارمغان نیاره به چه درد میخوره؟!




    مهم اینکه ماشین چقدر راه میره نه اینکه چقدر قدرت داره! حکایت ماشینهای چینیه! MVM میگه مدل 530 مثلا 140 اسب قدرت داره. پارس ELX هم 110 اسب قدرت داره!! 30 اسب اختلاف!! ولی جفتشونو ببر تست مقایسه شتاب بذار ببین MVM با اختلاف فاحشی از ELX کم میاره!




    قدرتی که فقط روی کاغذ باشه به درد لای جرزم نیمخوره! 184 اسب BMW اندازه 220 اسب Toyota در عمل بازدهی داره!

    شتاب 400 متر BMW M4 با 425 اسب با Dodge Challenger Hellcat که 707 اسب قدرت داره تقریبا یکیه! (12.0 ، 11.9) پس همه چی قدرت نیست!

    شایان خیری شایان خیری (23 دی 1393 ساعت 23:45)

    خوب عزیز دل انگیز شما به من بگو جز قدرت موتور چه عواملی ماثره؟
    اگه بگی وزن و گیربکس و کلاچ یعنی حرف منو تایید کردی. باید دلیل دیگه ایی بیاری.

  • آرش م آرش م (20 دی 1393 ساعت 15:01)

    جناب پروفسور! لازم نیست شما شرط ببندی! شتاب بی ام و به خاطر موتورش و بازدهی خیلی خوبشه! فکر کردی فقط گیربکسه؟ اون اختلاف وزن 200 کیلویی بین این 2 تارو ندیدی؟
    اگر فکر میکنی به خاطر گیربکس 8 دنده شتاب بی ام و بهتره خدمتت عرض کنم که شتاب Z4 حتی با گیربکس 6 دنده بازم 6.9 ثانیه هست. پس این تویوتاست که ضعیف عمل کرده ربطی به BMW نداره:





    http://www.bmw.com/com/en/newvehicles/z4/roadster/2013/showroom/technical_data/index.html

    شایان خیری شایان خیری (22 دی 1393 ساعت 21:31)

    عزیز علاقه مند به خودرو بد نیست بدونی موتوری عملکرد بهتر داره که توان خروجی بیشتری داره همینطور کلاچ وگیربکسی عملکرد بهتری داره که گشتاور بهتری رو به چرخ ها برسونه. اینو به اطلاعات عمومیت اضافه کن و سعی نکن کسی رو با عنوان های پروفسور یا چیزای دیگه مسخره کنی.

  • شایان خیری شایان خیری (19 دی 1393 ساعت 19:44)

    یک نکته خیلی قابل توجه هست اونم تاثیر گیربکس تو شتابه. من شرط میبندم اگه گیربکس و کلاچ تویوتا هم مشابه مدل بی ام و بود از نظر شتاب بی ام و به گرد پاشم نمیرسید ( صبر کنید منفی ندید) چون قطعا از نظر گشتاوری هم از بی ام و جلو میزد. 13 اسب بخار بیشتر و 230 کیلوگرم وزن کمتر هم بهش اضافه کنید. لوازم جانبی هم که پولشو میدی. درنهایت امیدوارم خودروسازای وطنی هم یاد بگیرنو یه دستی به گیربکس های 40 سال پیششون بکشن.

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (14 دی 1393 ساعت 15:04)

    معلومه که از Z4 که قیمت بیشتری داره باید چیزهایی از قبیل تکنلوِژی بالاتر و کیفیت بالاتر ببینیم

  • mj.king mj.king (14 دی 1393 ساعت 14:40)

    GT86 به عنوان یه کوپه اسپورت ارزون قیمت برای عاشقای کوپه های اسپورت ماشین خوبیه که بیشتر با جنسیس قابل مقایست و مزایا ومعایب زیادی هم داره و در کل ماشین تو دل بروییه...Z4 هم که معلومه چیه..بعد از باکستر بهترین رودستر دنیاست وسرسخت ترین رقیباش همین باکستر وSLK هستن

  • محمدماجد محمدماجد (14 دی 1393 ساعت 14:11)

    این دیگه چ وعضیه این دوتا کوجاشون بهم میخوره اخه

  • علی فلاحت علی فلاحت (14 دی 1393 ساعت 08:44)

    به قول جرمی کلارکسون تویوتا gt86 نه شتاب خوبی داره و نه سرعت خوبی ولی لذت رانندگی بالایی داره ولی هر چی هم خوب باشه جلو z4 خیلی نمی تونه قد علم کنه چون سلطان هندلینگ و پایداری بدون شک تو ماشین های دنیا BMW هست