1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. نبرد سوبارو و آئودی

نبرد سوبارو و آئودی

30 آذر 1393
  • 6

نبرد سدان های دو دیفرانسیل جدید از آئودی و سوبارو:

بازار سدان های اسپرت که در دهه 90 بسیار پر رونق بود جان تازه ای گرفته است. سوباروی افسانه ای با مدل WRX STi به این کلاس بازگشته است. این خودرو که از تکنولوژی رالی استفاده میکرد چند سالی بود که در نمایشگاه های بریتانیا حضور نداشت اکنون دوباره برگشته است و سوبارو قصد دارد دوران طلایی سابق را مجددا احیا کند. آئودی در سدان شیک خود یعنی S3 دیدگاه اندکی متفاوت نسبت به سوبارو داشته است و با صرفنظر کردن از گلگیرهای تهاجمی و طرح برآمده و ورم کرده سوبارو، به طرحی رام تر و نزدیکتر به سدانهای سگمنت Executive روی آورده است. ولی با این حال از موتور با قدرت یکسان با سوبارو (296 اسب) و سیستم دو دیفرانسیل فرهیخته بهره می برد. قیمت آئودی (در مدل پایه) 4250 پوند گرانتر از سوبارو است. آیا آئودی گزینه بهتری برای خرید نسبت به سوبارو است؟ آیا STi WRX جدید همان خودرویی است که طرفداران سوبارو انتظارش را می کشیدند؟

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

حروف WRX مخفف World Rally eXperimental هستند و اشاره به مدلهای تهاجمی ولی خیابانی از نمونه های رالی (آبی و طلایی) این خودروساز دارد که وجهه برند را دگرگون کردند و معنای هندلینگ و عملکرد را برای این خودروساز تثبیت کردند. ولی آخرین مدلهای رالی سوبارو در سال 2008 از مسابقات کناره گیری کردند و در سالهای اخیر ستاره WRX رو به افول بوده است. این خودرو هنوز طرفداران وفادار خود را دارد و اکنون به بریتانیا بازگشته است.

استایل این دو خودرو همانطور که گفته شد متفاوت است. در حالی که آئودی از یک جلو پنجره کوچک و آیینه های پلاتینی استفاده کرده، سوبارو از اسپویلر بزرگ عقب و دریچه روی کاپوت بهره برده که توجه زیادی را به خود جلب می کند. مسلما طرفداران سوبارو چیزی کمتر از این را نمی پسندیدند و حتی با پرداخت 960 پوند می توانید رینگهای طلایی برای آن سفارش دهید تا بیشتر شبیه مدل رالی 555 شود. ولی طرح آن تا حدودی نامحدود و استایل آئودی برای طیف بیشتری از سلیقه ها جذابیت دارد.

آئودی S3 از تنظیمات Drive آشنای آئودی برخوردار است که به مالکین اجازه تنظیم وضعیت پدال گاز، فرمان و کمک فنرها را می دهد. سیستم SI-Drive سوبارو به شما اجازه تنظیم واکنش پدال گاز را می دهد و یک کلید مجزا برای کنترل میزان تهاجمی بودن عملکرد دیفرانسیلی در نظر گرفته شده است.

صندوق بار سوبارو با 460 لیتر حجم، 70 لیتر جادارتر از آئودی است. کف صندوق سوبارو در حالتی که صندلیهای عقب سر جای خود باشند 100 سانتی متر و با در حالت تا شدن آنها به 176 سانتی متر می رسد که به ترتیب 6 و 4 سانتی متر از آئودی بیشتر است. ارتفاع گیری آن که 107 سانتی متر می باشد نیز 7 سانتی متر بیشتر از آئودی است.

سوبارو در دورهای زیر 3000 زیاد سریع احساس نمی شود و فقط هنگامی که از دور 3000 رد می شوید نهایت شتابگیری آن را تجربه می کنید. به لطف سیستم 4 چرخ محرک حتی هنگام خروج از پیچ های تند می توانید پایتان را تا انتها روی پدال گاز فشار دهید. هنگام عبور از پیچ هاست که سوبارو واقعا می درخشد. سیستم توزیع گشتاور بین چرخها و شاسی 140 درصد سفت تر نسبت به نمونه قبلی به این معناست که این خودرو در پیدا کردن یک مسیر مشخص برای عبور از پیچ ها فوق العاده است. سیستم فرمان هیدرولیک آن حس و سفتی بسیار خوبی دارد و به خوبی به شما می گوید که چقدر چسبندگی دارید.

ولی با اینکه هندلینگ آن بهتر از همیشه شده است کابین آن هنوز هم کیفیت قابل قبولی ندارد. داشبورد از جنس مواد نرم ساخته شده ولی تمام قسمتهای دیگر در مقایسه با Golf R ارزان قیمت به نظر می رسند. و مصرف سوخت آن نیز بالاست. سوبارو با افزایش 25 میلی متر فاصله بین دو محور نسبت به مدل قبلی فضای عقب بیشتری نسبت به گلف دارد.

در سریع بودن آئودی شکی نیست. 0 تا 60 مایل 5.4 ثانیه (که با گیربکس دابل کلاچ به 4.8 ثانیه می رسد) و نحوه چسبندگی ایجاد شده به لطف سیستم دو دیفرانسیل آن هنگام تخته کردن پدال گاز شگفت انگیز است. صدای اگزوزهای آن نیز فوق العاده هستند و هنگام تعویض دنده ها صدای غرش مانندی از آن بر می خیزد. قدرت بالا، چسبندگی حاصل از سیستم 4 چرخ محرک، ابعاد جمع و جور و سیستم تعلیق انعطاف پذیر از عواملی هستند که S3 را تبدیل به یک گزینه عالی برای جاده های پر پیچ و خم بریتانیا و آب و هوای غیر قابل پیش بینی آن می کنند. از این نظر خودروهای کمی پیدا می شوند که از آن سریعتر باشند. آئودی در کنار شتابگیری تهاجمی و خشن خود در عین می تواند نقش یک خودروی روزمره را بازی کند. با فشردن یک دکمه می توان آن را تبدیل به یک سدان راحت کرد. با تنظیم کمک ها در حالت کامفورت S3 ناهمواریها را به خوبی جذب می کند. وقتی صحبت از مسیر پر پیچ و خم باشد آئودی چسبندگی شگفت آوری از خود به نمایش می گذارد. حتی اگر وسط پیچ ها پدال گاز را تخته کنید، فرمان را ناگهان بچرخانید یا ترمز کنید S3 تعادلش را از دست نمی دهد. سریع راندن با S3 بسیار راحت است ولی از این نظر ظرافت خودرویی مانند بی ام و M235i را ندارد و فرمان آن نیز دقت بی ام و را ندارد. سیستم چهار چرخ محرک آئودی فضای صندوق بار آن را که در مدل معمولی 425 لیتر است به 390 لیتر کاهش داده است که 80 لیتر از CLA45 AMG کمتر است. موقعیت قرار گرفتن پشت فرمان آئودی عالی است و فضای زیادی برای قرار دادن اشیا در کابین آن تعبیه شده است. طراحی داخل کابین S3 کاملا به روز است و کیفیت کابین آن فوق العاده است.

نتیجه نهایی:

رتبه اول آئودی:

 نبرد سوبارو و آئودی

آئودی برنده قاطع این مقایسه است. با اینکه در ابتدا اندکی گران به نظر می رسد اما هزینه های نگهداری پایینتر و ارزش بیشتر هنگام فروش دست دوم این موضوع را جبران می کنند. آئودی نسبت به سوبارو سریعتر، پاکتر و راحتتر است و در عین حال هندلینگ مطمئن و موتور پر قدرت آن با کابین درجه یک، کیفیت عالی و ظاهر شیک آن هماهنگ هستند.

رتبه دوم سوبارو:

 نبرد سوبارو و آئودی

چیزهای دوست داشتنی زیادی در WRX جدید برای طرفداران سوبارو وجود دارد و میزان چسبندگی و همچنین صدای اگزوز منحصر به فرد آن را در بسیاری از خودروهای همرده پیدا نمی کنید. ولی با این حال موتور آن هرگز به اندازه موتور آئودی کم مصرف و انعطاف پذیر نیست و در عین حال کابین منسوخ، سواری سفت و استیل تهاجمی آن جزو ویژگیهایی هستند که در نگاه اول ممکن است از آنها خوشتان نیاید. با این وجود احتمالا طرفداران پر و پا قرص سوبارو تعداد اندک از این خودرو را که در بریتانیا فروخته می شود چپاول خواهند کرد.

در پایان توجه شما را به مشخصات فنی و نتایج تست این دو خودرو جلب می کنیم:

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

 نبرد سوبارو و آئودی

منبع Auto Express


نظرات

  • لادیزایران لادیزایران (7 دی 1393 ساعت 08:04)

    آئودی از یک جلو پنجره کوچک و آیینه های پلاتینی استفاده کرده، سوبارو از اسپویلر بزرگ عقب و دریچه روی کاپوت بهره برده که توجه زیادی را به خود جلب می کند.

  • آرش م آرش م (1 دی 1393 ساعت 15:09)

    داداش اون پدال نیست.اسمش foot rest یا همون استراحت پای چپ هست

  • درگر درگر (1 دی 1393 ساعت 02:49)

    همه ی مدل های سوبارو AWD هستند نه 4WD

  • سیاوش چلنجر سیاوش چلنجر (30 آذر 1393 ساعت 17:04)

    راست میگی تاحالا این جور چیزی ندیدم

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (30 آذر 1393 ساعت 12:00)

    چرا این مدل از اودی تو ایران به صورت پلاک ملی وجود ندارد

  • محمدماجد محمدماجد (30 آذر 1393 ساعت 11:41)

    چرا سوبارو چهارتا پدال داره