1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. تفاوت خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند

تفاوت خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند

8 خرداد 1395
  • 0

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت گفت: آمار واردات خودرو و البته مشاهدات خیابانی، نشان از هجوم خودروهای اصطلاحاً شاسی‌بلند به بازارهای کشور دارد. متعاقب این استقبال زیاد، خودروسازان ایرانی هم در دو سال گذشته مشغول تهیه محصولاتی در این رده در سبد محصولات خود بوده‌اند.

کراس اور

وسان و سانتافه از پرطرفدارترین خودروهای شاسی‌بلند وارداتی بوده‌اند. خودرو S5 جک از کرمان موتور و S7 هایما از ایران‌خودرو هم نمونه‌هایی از تولیدات داخلی است. خودرو کپچر رنو و H30 کراس دانگ‌فنگ از ایران‌خودرو و چانگان سایپا از موارد دیگری است که در این رده قرار می‌گیرند. البته برندهایی مانند لیفان ام.وی.ام. با تولید داخلی در زمره این محصولات قرار می‌گیرند. جالب اینجاست که در برخی موارد خودروهای جدید شاسی‌بلند که قیمت گران‌تری هم از خودروهای سدان تولیدی دارند، بیشتر مورد استقبال بازار قرار گرفته است.

او در خصوص تفاوت کراس‌اور و شاسی‌بلند افزود: خودروهای بیابانی (Off-road) که همه آنها دو دیفرانسیل هستند، قادرند در جاده‌های خاکی و بیابانی حرکت کنند. برای این منظور بایستی به‌صورت شاسی‌بلند ساخته شوند. خودروهای شاسی‌بلند روی جاده آسفالت به نرمی خودروهای عادی نیستند. یک دسته از خودروهای بیابانی با ظاهر اسپورت و سواری بهتر تحت نام خودروهای شاسی‌بلند یا دقیق‌تر بگوییم خودروهای کاربردی ورزشی (SUV) شناخته می‌شوند که کاربرد آنها بیشتر در جاده تا بیابان است.

کاکایی افزود: کلمه Crossover به دسته‌ای از خودروها گفته می‌شود که مشخصه‌های خودروهای شاسی‌بلند و خودروهای استیشن و هاچ‌بک را به‌صورت ترکیبی داراست. می‌توان گفت این خودروها همان خودروهای سواری متوسط هستند که ظاهر اسپورت به آنها داده شده است.

او گفت: در دیدگاه عمومی شباهت زیادی بین این نوع خودروها و شاسی‌بلندها وجود دارد، ولی این دسته از نظر رانندگی بیشتر به خودروهای معمولی شبیه‌اند. اما جایگاه این خودروها از نظر عملکرد به استیشن بیشتر نزدیک است؛ ولی خودروسازان از این نام جدید برای فروش بهتر استفاده کرده‌اند. حتی ظاهر برخی از این خودروها شبیه خودروهای شاسی‌بلند است. برخی مشخصه‌های ظاهری مهم این خودروها عبارتند از: ارتفاع بدنه و مرکز جرم بالاتر، فاصله بیشتر از زمین نسبت به خودروهای معمولی ولی کمتر از خودروهای شاسی‌بلند. این خودروها متنوع هستند و می‌توانند از انواع دیفرانسیل جلو، دیفرانسیل عقب یا دو دیفرانسیل باشند. اما در هر حال خودرو بیابانی به شمار نمی‌روند.

این استاد دانشگاه افزود: از آنجا که این نام (کراس اور) جدید است، خودروسازان انواع خودروها را تحت این نام قرار داده‌اند و برای ایجاد فرق بین آنها از تقسیم‌بندی کراس آور کوچک (Mini)، جمع و جور (Compact)، متوسط (Mid-sized) و بزرگ (Full sized) استفاده می‌کنند.

او گفت: واقعیت این است که در دنیا این خودروها به نام شاسی‌بلند معروف نیستند. اما ما ایرانی‌ها اصطلاح شاسی‌بلند را به کار می‌بریم. به عنوان یک متخصص خودرو، در 20 سال گذشته تاکنون مطلبی در زمینه دلیل این نام‌گذاری بر‌خلاف نام‌گذاری‌های بین‌المللی (که به جنبه جاده‌ای یا ورزشی آن توجه می‌شود)، نیافته‌ام. اما به نظر می‌رسد آنچه توجه مردم ایران را به این نوع خودروها جلب کرده است، بلندی آن نسبت به خودروهای سواری عادی است.

منبع: اقتصاد نیوز



نظرات