1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

23 دی 1394
  • 0

بچه‌هایی که در یک خانواده به همراه هم بزرگ می‌شوند، معمولاً سعی می‌کنند که تا جایی که می‌توانند در رقابت با یکدیگر، از هم پیشی بگیرند. چنین حالتی می‌تواند به کمپانی‌های خودروسازی نیز تعمیم داده شود. از جمله در مورد دو برند کره‌ای کیا و هیوندای که همواره تلاش می‌کنند که بهترین نمایش را از خود ارائه دهند. در واقع، در بین این دو خودروساز، رقابت سختی در جریان است. البته در بازار محلی کشور کره، کیا حرفی برای گفتن در مقابل هیوندای ندارد و آمار فروش هیوندای تقریباً ۳ برابر شریک کره‌ای‌اش است. ولی در سطح جهانی، این دو کمپانی در کلاس‌هایی مانند خودروهای کوچک، شاسی‌بلند و مدل‌هایی مانند هیوندای سوناتا پرمیوم و کیا اپتیما GT که در این مقایسه رو در روی هم قرار گرفته‌اند، با یکدیگر رقابت می‌کنند.

فاصله قیمتی این دو سدان متوسط حدود ۲ هزار دلار است که در کمال تعجب، این مدل کیا است که قیمت بالاتری دارد. در همین حال، با توجه به رقابتی که در سال‌های اخیر بین این دو خودروساز ادامه پیدا کرده، هر یک از آنها از ترفندی خاص برای جذابیت این خودروها که به نوعی، دوقلوی یکدیگر هستند، استفاده کرده است. در ادامه وضعیت این مدل‌های هم‌خانواده را با هم مقایسه می‌کنیم.

قیمت و تجهیزات

همان‌طور که اشاره شد، کیا اپتیما GT با قیمتی برابر ۴۳ هزار و ۹۹۰ دلار، به میزان ۲ هزار دلار با هیوندای سوناتا پرمیوم به قیمت ۴۱۹۹۰ دلار فاصله دارد. هر دوی این خودروها به نسبت قیمت خود، از تجهیزات خوبی برخوردارند؛ از جمله تریم چرمی برای صندلی‌ها، تنظیم الکترونیکی برای صندلی‌های جلو و تنظیمات حافظه برای صندلی راننده، گرم‌کن و تهویه برای صندلی‌های جلو، کنترل هوای دوگانه و برف‌پاک‌کن‌ها و نوربالای اتوماتیک.

هر کدام از این خودروها مجهز به مواردی چون یک سیستم راهبری ماهواره‌ای با نمایشگر لمسی ۸ اینچی، امکان ارتباط تلفنی و صوتی بلوتوثی، یک دوربین نمای عقب، حسگر‌های پارکینگ عقب و جلو، ترمز الکترونیکی پارکینگ، چرخ‌های آلیاژی ۱۸ اینچی با یک زاپاس کامل، چراغ‌های جلوی زنون، چراغ‌های روشنایی روزانه LED و همین‌طور یک سانروف هستند.

در حالی که به نظر می‌رسد که این دو مانند سیبی هستند که از وسط نصف شده باشند، ولی این شرایط تنها تا نقطه‌ای خاص ادامه پیدا می‌کند. برخلاف کیا، هیوندای دارای چراغ‌های روشنایی در عقب، آینه‌های دارای روشنایی در آفتابگیرها و یک سیستم استریو با ۶ اسپیکر است. در مقابل، کیا با یک سیستم استریو با ۸ اسپیکر و با ساب‌ووفر همراه است و همین‌طور دارای امکاناتی چون طرح برجسته GT بر روی صندلی‌ها، گرم‌کن و پدل‌شیفتر برای غربیلک فرمان و یک سری پدال‌های اسپورتی است که با شخصیت اسپورتی آن بیشتر سازگار هستند.

کیا در طراحی بیرونی یک ارتفاع پایین‌تر برای خط پنجره‌ها و یک کیت بدنه برجسته‌تر دریافت کرده است. البته همان‌طور که والدین فرزندان دوقلو با این موضوع آشنا هستند، انتخاب مدل خوش‌قیافه‌تر از بین این دو، کار مشکلی است. با این حال، در زمینه ایمنی، کیا واقعاً مدل خواهرش را دچار شرمندگی می‌کند. اپتیما GT دارای سیستم‌هایی چون کروز کنترل راداری، هشدار پیش‌برخوردی با ترمز اضطراری خودکار، نوربالای خودکار، تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک پشت‌سر و هشدار انحراف از حرکت بین خطوط است.

هر دوی این مدل‌ها دارای ۶ کیسه هوا هستند که به صورت دوتایی در جلو، کناره‌های جلو و حفاظت کلی دیواره قرار گرفته‌اند. نسل جدید اپتیما هنوز تحت تست تصادف قرار نگرفته، ولی سوناتا هم‌اکنون به بالاترین امتیاز ایمنی (۵ ستاره) در تست‌های امسال دست پیدا کرده است.

بنابراین، این پیروزی در راند اول متعلق به کیا است.

طراحی داخلی

همان‌طور که تا به اینجا نیز به طور واضح به آن اشاره شده، این دو خودرو از نظر لیست تجهیزات به کار رفته، شرایط یکسانی دارند. امّا این حقیقت که کیا دارای یک کابین اسپورتی‌تر است و طراحی کابین هیوندای نیز به سطحی از بلوغ رسیده، باعث شده که هر کدام از برندها، جایگاه خود را داشته باشند.

اپتیما با الگوهای تیره، دوخت قرمزرنگ و پرداخت فلزی بر روی داشبورد و کنسول وسط، ظاهری ورزشکارانه‌تر و جوان‌پسند‌تر دارد و این در حالی است که سوناتا با اینکه با استفاده از تریم فاکس-فیبرکربن بر روی داشبورد و درها، پلاستیک سیاه‌رنگ کنسول وسط و رنگ مشکی ساده‌تر صندلی‌ها و غربیلک فرمان، سعی می‌کند که جذابیت بیشتری برای بیننده ایجاد کند، ولی در سطح پایین‌تری در مقایسه با اپتیما قرار می‌گیرد.

نمایشگرهای داخلی با اینکه شباهت زیادی با یکدیگر دارند، تجربه‌ای متفاوت از گرافیک و راحتیِ استفاده را در اختیار قرار می‌دهند. کاربرد سیستم راهبری ماهواره‌ای در سوناتا بسیار ساده‌تر است و راننده در هنگام نگاه‌کردن به آن، سریعتر می‌تواند اطلاعات مکانی را دریافت کند. از طرف دیگر، استفاده از سیستم کیا با چالش بیشتری همراه است. البته نقشه‌ها در اپتیما از وضوح و کیفیت بالاتری برخوردارند، ولی ورودی‌های کنترل سیستم راهبری و سوئیچ بین صفحات به زمان بیشتری نیاز دارد. با این حال، نمایشگر کیا با وضوحی که در هنگام تابش آفتاب دارد و خطوط راهنمایش در نقشه، این اختلاف امتیاز با اپتیما را تا اندازه‌ای جبران می‌کند.

در زیر این نمایشگر در سوناتا، شرایط سیستم کنترل هوای دوگانه به صورت دیجیتالی نمایش داده می‌شود؛ چیزی که در مقایسه با کنترلرهای پلاستیکی کیا با مقیاس قرمز-آبی، بسیار سطح بالا به نظر می‌رسد. در حالی که کنترل‌های گرمایش و سرمایش صندلی‌ها در بین صندلی‌های کیا قرار گرفته‌اند، هیوندای به شکلی منطقی‌تر، آنها در نزدیکی دیگر کنترل‌های هوا به کار برده است.

دسته دنده درنظر گرفته شده برای کیا، ظاهری جذاب‌تر و بهتر به همراهی طراحی تخت قسمت پایین غربیلک فرمان دارد و در همین حال، پدل‌شیفترها کنترل بیشتری را برای راننده ایجاد می‌کنند. همچنین کیا با استفاده از یک شارژ پد بی‌سیم Qi برای گوشی‌های هوشمند، جوان‌پسند بودن خود را بیشتر ثابت کرده است.

تفاوت چندانی در میزان فضای داخلی این دو مدل نمی‌توان پیدا کرد؛ چرا که هر دوی این خودروها فضای بسیار خوبی را در صندلی‌های عقب در اختیار قرار می‌دهند. ضمن اینکه دو نفطه مهار صندلی کودک ISOFIX در هر دو خودرو استفاده شده و همین طور، صندلی‌های عقب می‌توانند به صورت 60:40 جمع‌شوند تا فضای بیشتری برای حمل وسایل ایجاد کنند.

فضای صندوق عقب نیز برای هر دو مدل در یک سطح قرار دارد و این فضا در هیوندای سوناتا با ۵ لیتری برتری نسبت به اپتیما، برابر ۵۱۰ لیتر است.

هر دو مدل دارای سیستم‌هایی هوشمند در درب صندوق عقب خود هستند که در هنگام ایستادن در پشت خودرو و به همراه داشتن کلیدها، در را برای شما باز می‌کند و در هنگام آزاد نبودن دست‌ها، بسیار کمک‌کننده است.

سیستم صوتی بزرگتر اپتیما GT با اسپیکرهای هارمن کاردون و ساب‌-ووفر، مسلماً کیفیت بهتری را در اختیار قرار می‌دهد. همچنین در کیا یک پورت USB در عقب فراهم شده است که فایده بسیار زیادی دارد.

موتور و انتقال قدرت

به همان صورتی که پدر و مادرها ژن‌های مربوط به موهای قرمز و کک‌مک‌های صورت را به بچه‌های خود انتقال می‌دهند، این دوقلوها نیز دارای برخی عناصر مشترک در زیر کاپوت خود هستند.

گزینه پیشرانه، یک موتور ۲ لیتری بنزینی چهار سیلندر با توربوشارژر است که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه شده است. قدرت خروجی به میزان ۲۴۱ اسب‌بخار در ۶ هزار دور بر دقیقه برآورد شده است و هر کدام از خودروها، گشتاور حداکثری برابر ۳۵۰ نیوتن‌متر در دور موتوری بین ۱۴۰۰ تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه دارند.

هر دوی این مدل‌ها به صورت دیفرانسیل جلو هستند و از نسبت دنده‌های یکسانی استفاده می‌کنند. این در حالی است که وزن آنها با یکدیگر متفاوت است. کیا تنها به اندازه ۵ کیلوگرم سنگین‌تر است و وزنی به اندازه ۱۶۵۰ کیلوگرم دارد. علی‌رغم اینکه شرایط پیشرانه برای هر دو خودرو مشابه است، ولی کیا در زمینه مصرف سوخت، حداقل بر روی کاغذ، حدود ۸ درصد نسبت به هیوندای، بهینه‌تر عمل می‌کند. برآوردهای مصرف سوخت برای اپتیما GT معادل ۸/۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هستند و این میزان برای سوناتا پرمیوم برابر ۹/۲ لیتر است.

البته چیزی که در تست مشاهده شده، تفاوت چندانی را در مصرف سوخت نشان نمی‌دهد و کیا با مصرف ۹/۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، تنها ۰/۳ لیتر کمتر از سوناتا (۱۰/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر) مصرف می‌کند. این خودروها برای تست، از مسیرهایی شامل بزرگراه، حاشیه شهر و خیابان عبور کرده‌اند.

موتورهای هر دو مدل، قدرت و اشتیاق مناسبی برای شتاب‌گیری نشان می‌دهند. با این حال و علی‌رغم تنظیمات داخلی مشابه، گیربکس اپتیما اشتیاق کمتری برای بالا بردن دنده دارد و میزان نویز تولیدی موتور کیا نیز به میزان قابل‌توجهی نسبت به سوناتا کمتر است. این در حالی است که موتور هیوندای، حتی در سرعت‌های کم، سر و صدای زیادی تولید می‌کند و این موضوع در هنگامی که هوا سرد باشد، مشخص‌تر است. همچنین در تست مشخص شد که گیربکس سوناتا اشتیاق عجیبی برای رفتن به دنده پایین‌تر در هنگام برخورد با سراشیبی‌ها دارد.

اگر درنظر بگیرید که هر دوی این برندها در سطوح نخست خود، دارای موتورهای کمتر پیشرفته ۲/۴ لیتری هستند، ممکن است این موضوع تا اندازه‌ای ناامید کننده باشد؛ چرا که این مدل‌ها، در عین حال، دارای دو نمونه بهترین سیستم‌های پیشرانه در کلاس خود هستند که در دو نمونه‌ تست‌شده در اینجا مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

رانندگی در جاده

اگر فکر می‌کنید که تجربه رانندگی نیز در این مدل، کمابیش با یکدیگر یکسان است؛ باید بگوییم که بهتر است برای نتیجه‌گیری چندان عجله نکنید؛ چرا که هر کدام از این خودروها به‌منظور ایجاد تجربه‌ رانندگی برای قشری خاص از مشتریان آماده شده‌اند. با این حال، این انتظار وجود دارد که این خودروها همراه با یک رانندگی درگیر کننده، از ایمنی مناسب در جاده و سواری خوب در مسیرهای ناهموار برخوردار باشند. البته هر دو تیم مهندسی کیا و هیوندای، کار خود را در این زمینه به‌درستی انجام داده‌اند و هر دو خودرو دارای سطح مناسبی از درگیری راننده، راحتی و کنترل هستند.

به عنوان مثال، اپتیما با اینکه یک خودروی اسپورتی است، ولی هنوز هم شرایط راحتی دارد. این خودرو با اینکه به نسبت سوناتا، سواری سفت‌ و سخت‌تری دارد، ولی به صورتی هوشمندانه با ناهمواری‌های جاده، کنار می‌آید و حتی اگر از روی یک چاله یا برآمدگی بزرگتر عبور کنید، این موضوع چندان به داخل کابین انتقال پیدا نمی‌کند.

همچنین رانندگی با کیا، درگیر کننده است و با وزن و واکنش مناسبی که در سیستم فرمان ایجاد شده، کنترل بسیار خوبی برای راننده در پیچ‌ها فراهم شده است. البته فرمان کیا، نرمی سیستم سوناتا را در هنگام حرکت مستقیم در بزرگراه ندارد و بی‌قراری زیادی در فرمان اپتیما در حالت وسط دیده می‌‌شود.

در هنگام سرعت، هر دو مدل چسبندگی بسیار خوبی بر روی جاده دارند؛ با این وجود، شاید سوناتا به لطف تایرهای چسبنده‌تر میشلن پایلوت اسپورت، شرایط بهتری نسبت به هیوندای با تایرهای «کومهو سالوس» داشته باشد.

سوناتا شاید مقدار بیشتری از ناهمواری‌های سطح جاده را احساس کند، ولی هنوز هم در بسیاری از شرایط، راحتی ‌بیشتری دارد و آشفتگی‌اش در برخورد با برآمدگی‌های بسیار بزرگ، کمتر است. سیستم تعلیق در این خودرو، به‌سرعت خود را تطبیق می‌دهد.

با توجه به اینکه کیا کیفیت بهتری را در هنگام سواری در جاده نشان می‌دهد و نویز کمتری در داخل کابین احساس می‌شود، به نظر می‌رسد که ۵ کیلوگرم وزن اضافی، مربوط به مواد عایق صوتی باشند.

شرایط مالکیت

هر دو خودرو دارای برنامه‌های مالکیت قدرتمندی در استانداردهای کلاس خود هستند. برنامه سه‌گانه ۷ ساله کیا شامل یک گارانتی و امداد جاده‌ای ۷ ساله با کیلومتراژ نامحدود و هزینه‌های سرویس مقطوع ۷ ساله، شرایط جذابی بر روی کاغذ دارند. ولی در این دوره ۷ ساله، هزینه سرویس کیا به طور متوسط در هر سال معادل ۶۹۸ دلار می‌شود و برنامه نگهداری آن نیز هر ۶ ماه یا پس از مسافت ۷۵۰۰ کیلومتر است.

هیوندای در حالی که زمان گارانتی کمتری به میزان ۵ سال (بدون محدودیت کیلومتراژ) دارد، ولی خدمات به مراتب قویتری دارد و با قیمت مقطوع خدمات در تمامی دوران عمر وسیله نقلیه، نسبت به هیوندای برتری پیدا می‌کند. همچنین هزینه نگهداری سوناتا نیز نسبتاً کمتر است و در طول یک دوره ۷ ساله مشابه، به طور متوسط در هر سال برابر ۵۰۵ دلار هزینه دارد. مراجعه به نمایندگی برای سرویس برنامه‌ریزی شده نیز هر ۶ ماه یا ۷۵۰۰ کیلومتر اتفاق می‌افتد.

رأی نهایی

واقعاً کمپانی مادر باید به کدام‌یک از این فرزندان خود، بیشتر افتخار کند؟

رقابت در اینجا بسیار نزدیک بوده، ولی چیزی که در تست نشان داده شده، این است که کیا شرایط بهتری نسبت به هیوندای ایجاد کرده است.

سوناتا پرمیوم یک سدان متوسط بسیار عالی است. فضای داخلی این خودرو شاید از برخی از مدل‌های کلاس‌های بزرگتر خودرویی نیز بیشتر باشد. همچنین لیست بلندی از تجهیزات استاندارد در این مدل استفاده شده و قیمت در دسترس‌تری دارد. بنابراین، انتخاب این خودرو نسبت به هر کدام از گزینه‌های دیگر موجود در این کلاس، دارای ارجحیت است.

ولی اپتیما GT در بسیاری از جزئیات شرایط بهتری فراهم می‌کند. البته که قیمت بیشتری دارد، ولی در عین حال، تجهیزات ایمنی‌اش بیشتر است، آرامش بیشتری در کابین آن حکفرماست، طراحی داخلی آن، جلوه و شکوه بیشتری دارد و ضمن اینکه شرایط گارانتی آن، چیزی است که نمی‌توان از کنارش به‌سادگی گذشت.

اسپورتی، ظاهر زیبا و جذابیت؛ کیا اپتیما GT انگار همه‌چیز را با یکدیگر دارد.

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

 کیا اپتیما GT در برابر هیوندا سوناتا پرمیوم

منبع پدال


نظرات