1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

12 اسفند 1393
  • 1

اگر تاکنون تکنولوژی راننده خودکار بیشتر حالت علمی‌تخیلی داشته، تنها به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری نیست، بلکه موانع قانونی نیز در این موضوع نقش داشته‌اند. تا به اینجا، تمام نمونه‌های آزمایش وسایل نقلیه بدون راننده در ایالات‌متحده محدود به چند کمپانی خاص در تعداد اندکی از ایالت‌ها بوده‌اند. نتیجه این تحقیقات نیز بیشتر شبیه به یک فرم جدید از سیستم کروز کنترل است تا چیزی که بخواهد زندگی ما را تغییر دهد.

امّا امروز، ولوو از آزمایش ۱۰۰ نمونه از خودروهای شهری بدون‌راننده برای اولین بار در دنیا خبر داده است. خودروهایی که تا سال ۲۰۱۷، مالکین معمولی و نشسته بر صندلی‌های خود خواهند داشت.

امّا شاید تعداد ۲۸ دوربین، حسگر و لیزر در کنار مجموعه‌ای از قوانین نرم‌افزاری که ولوو در این سیستم به کار برده، برای برخورد ۱۰۰ درصد مناسب با تمام شرایط رانندگی چندان کافی نباشد. این سیستم، در همین حال، نیازمند تأییدیه قانونی از سوئد و شهر گوتبرگ است؛ شهری که قرار است به مالکان این ولووها اجازه دهد که در حالی که مشغول کتاب‌خواندن یا صحبت با تلفن هستند، در خیابان‌ها تردد کنند.

فراهم کردن درک مناسب برای کامپیوترها از شرایط مختلف رانندگی که به‌صورت روزمره اتفاق می‌افتند، نیازمند مجموعه‌ای از رادارها، تعداد زیادی دوربین، اسکنر لیزری چندگانه در سپر جلو و ۱۲ حسگر التراسونیک است؛ حسگرهایی که به شما می‌گویند که به‌عنوان مثال، شما در حال برخورد با تیر چراغ‌برق هستید. تمام این مجموعه حسگرها و رادارها دارای یک ارتباط پایدار با یک نقشه سه‌بعدی با رزولوشن بالا، حسگرهای بهینه GPS و دفتر محلی کنترل ترافیک هستند. دفتر محل کنترل ترافیک نه‌تنها می‌تواند نسبتاً به ترافیک‌های سنگین هشدار دهد، بلکه می‌تواند به راننده‌های بی‌توجه دستور دهد که از حالت اتوپایلوت خارج شوند و در مواقع ضروری خودشان خودرو را هدایت کنند. تمام سیستم‌ها دارای یک حالت ایمنی و پشتیبان در هنگام وقوع هر اتفاقی خارج از برنامه هستند.

اریک کوئلینف (Erik Coelingh)، کارشناس فنی در ولوو می‌گوید:

ساخت و نما‌یش یک کانسپت با تکنولوژی راننده خودکار نسبتاً ساده است. ولی اگر بخواهید واقعاً بر دنیای واقعی تأثیر بگذارید، باید یک سیستم کامل طراحی و روانه بازار کنید که ایمن، قدرتمند و برای مشتریان معمولی، مقرون‌به‌صرفه باشد.

ولوو از مدت‌ها پیش می‌گوید که خودروهای بدون راننده، یک گام منطقی برای رسیدن به هدف حذف تلفات جانی و صدمات جدّی در محصولات این کمپانی هستند. درحالی‌که تمام خودروسازان عمده و کمپانی‌هایی مانند «گوگل» نیز به دنبال توسعه این تکنولوژی هستند، ولی هیچ‌کدام به‌اندازه «ولوو» خبر از رسیدن به نتیجه در آینده‌ای نزدیک نداده‌اند. بسیاری از این خودروسازان گفته‌اند که بنا بر ملاحظات قانونی و همین‌طور فنی، تولید خودروهای کاملاً بدون‌راننده، حداقل از سال‌های 2020 تا 2025 انجام خواهد شد. اگر کمپانی‌ای که کمربند ایمنی سه‌نقطه‌ای را ابداع کرده، بتواند پروژه خودروهای بدون‌راننده را نیز تکمیل کند، ترافیک‌های سنگین در آینده بسیار زودتر باز خواهند شد.

 ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

 ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

 ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

 ولووهای بدون راننده تا سال 2017 وارد بازار می شوند

منبع پدال


نظرات

  • آفرین آفرین (12 اسفند 1393 ساعت 07:15)

    والا چی بگم ، خودشم خرید بره دیگه ما از خونه بیرون بیایم برای چه ؟