1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. اثرات منفی تعویض نامناسب رینگ و لاستیک خودرو

اثرات منفی تعویض نامناسب رینگ و لاستیک خودرو

5 آذر 1395
  • 0

علاقه به داشتن خودرو اسپرت و زیبا در دل بسیاری از مردم، به‌خصوص جوانان همیشه وجود دارد. این قشر برای اینکه بتوانند نیاز خود را برطرف کنند بر روی خودرو خود عملیات مختلفی را انجام می‌دهند که ابتدایی‌ترین آن تعویض رینگ و البته لاستیک است. رینگ‌های موجود در بازار با ابعاد و شمایل متفاوتی وجود دارند و همچنین کیفیت آن‌ها نیز متفاوت است. همه ما زمانی که می‌خواهیم یک دست رینگ برای خودرو خود بخریم فقط به شکل ظاهری آن توجه می‌کنیم. اما توجه به سایر جزییات رینگ نیز بسیار ضروری است. انتخاب یک رینگ برای خودرو شما اگر به‌طور صحیح انجام شود، آسیبی وسیله نقلیه شما را تهدید نخواهد کرد، ولی انتخاب ناآگاهانه سبب میشود به خودرو شما به‌خصوص سیستم تعلیق آن آسیب جدی وارد شود.

 تعویض نامناسب رینگ و اثرات منفی آن بر خودرو

در کشور ما به‌دلیل ورود محصولات بی‌کیفیت چینی، دست فروشندگان و خریداران برای انتخاب یک محصول با آلیاژ بی‌کیفیت بسیار باز است. کارخانه‌های خودروسازی عموما به طور استاندارد، رینگ های فولادی روی خودرو نصب می‌کنند و بعضی دیگر از این شرکت‌ها برای محصول خود رینگ اسپرت با آلیاژ آلومینیومی را انتخاب می‌نمایند. آلومینیوم به‌دلیل سبکی، نمای خاص و شکل پذیری، بهترین گزینه برای یک رینگ خوب است، اما همه این آلیاژها استحکام لازم را برای مقابله با ناهمواری‌ها و چالش‌های پیش روی خودرو شما ندارند. جدیدا بعضی از شرکت‌های بزرگ دنیا آلیاز جدیدی را جایگزین آلومینیوم کرده‌اند ولی ما در ایران برای خودروهای داخلی، فقط گزینه آلومینیوم را ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پیش روی خود داریم. به طور کلی رینگ‌ها به‌صورت چند تکه و یک تکه ساخته میشوند که به عیقده نگارنده انتخاب رینگ‌های یک تکه منطقی تر است. خرید رینگ‌های بی‌کیفیت چند تکه به دلیل عدم مونتاژ درست میتواند باعث بروز حوادث ناگوار شوند.

برای انتخاب سایز یک رینگ مناسب، بهترین ابعاد همان اندازه استانداردی است که شرکت سازنده برای رینگ فابریک خودرو شما در نظر گرفته است. معمولا فروشندگان رینگ، استفاد از رینگ بیش از ۲ سایز بزرگتر را توصیه نمی‌کنند، ولی عده‌ای از فروشندگان انتخاب را به‌عهده خریدار می‌گذارند و خریدار نیز بدون داشتن اطلاعات کافی رینگ بزرگتر را برای خودرو خود انتخاب می‌کند. ابعاد استاندارد رینگ یا قطر آن(به واحد اینچ) در دفترچه هر خودرو آمده اما با نگاهی به تایرها نیز میتوان آن را دریافت. اگر فرض کنید روی تایر نوشته شده ۱۸۵ – ۶۵R16 بدین معناست که شما با یک تایر رادیال (R) سایز ۱۶ که روی یک رینگ به قطر ۱۶ اینچ نصب شده روبه رو هستید.

عدد ۱۸۵ هم نشانگر پهنای لاستیک است. شما می‌توانید با انتخاب رینگ یک سایز بزرگتر و لاستیک پهن مناسب آن علاوه بر زیبایی، هندلینگ خودرو را به‌خاطر چسبندگی بهتر به‌زمین بهبود ببخشید، اما اگر اندازه بزرگتری انتخاب کنید سبب فشار آمدن به بخش‌های مختلف خودرو از جمله سیستم تعلیق، تایرها، رینگ و سایر اجزای خودرو خواهد شد. انتخاب رینگ بزرگ برای خودروهای وبژه مسابقات انجام می‌شود و برای خودرهای شهری این انتخاب مناسب نخواهد بود. رینگ‌های اسپرت در بازار درجه‌بندی‌های مختلفی دارند. رینگ های اسپرت درجه یک غالباً ساخت کشورهای ایتالیا، انگلیس، ژاپن و آمریکا هستند.

بسیاری از مردم اعتقاد دارند رینگ‌های بزرگتر شتاب و سرعت خودرو را بهبود می‌بخشند، اما این عقیده بسیار اشتباه است و گاهی نتیجه کاملا معکوس دارد. اگر اندازه غیراستاندارد و بیش از حد بزرگ، برای رینگ و تایرها انتخاب کنید و تایرها آج مناسبی هم نداشته باشند، علاوه بر اینکه از شتاب و سرعت خودرو کاسته خواهد شد، مصرف سوخت و آلایندگی نیز افزایش می یابد. حال اگر خودرو شما در خیابان‌های پر از دست‌انداز تهران با رینگ بزرگ و تایرهای بدون آج تردد کند، بدون شک باید با جلوبندی و سیستم تعلیق خودرو خود خداحافظی کنید!!!

طبق آزمایشی که بر روی یک خودروی Civic انجام گرفت، این خودرو با رینگ استاندارد ۱۴ اینچی و وزنی برابر ۳۴ پوند توانست حدود ۱۱۳.۵ اسب بخار داشته باشد، اما با رینگهای آلیاژی ۱۷ اینچی که وزنی برابر۴۳ پوند داشتند، اسب بخاری برابر با ۱۰۷.۹ بدست آمد، این آزمایش تمام تفکرات را به‌چالش می‌کشد.

انتخاب یک رینگ مناسب برای خودرو، باعث افزایش عملکرد خودرو می‌شود اما اگر این انتخاب مناسب نباشد هزینه جانی و مالی جبران ناپذیری به‌همراه خواهد داشت. رینگ و لاستیک از جمله اجزای اصلی خودرو هستند که به‌طور مستقیم با جان افراد داخل کابین سر و کار دارند و خودرو بر روی آنها حرکت می‌کند که کوچکترین آسیب این عضو باعث انحراف خودرو می‌شود. بنابراین اگر قصد خرید رینگ و لاستیک جدید برای ماشین خود را دارید، با فروشنگان حرفه ای مشورت کنید.

منبع:چرخان



نظرات