1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. پژو 207 یا رنو ساندرو؟

پژو 207 یا رنو ساندرو؟

12 دی 1395
  • 10

هاچ‌بک‌ها چه در کشورمان و چه در سطح جهانی خودروهای بسیار محبوبی هستند چراکه با ابعاد کوچک و مصرف سوخت پایین گزینه‌های ایده آلی برای شهرهای شلوغ و پرترافیک بشمار می‌روند. در ایران سالیان سال پراید هاچ‌بک (و بعداً 111) و پژو 206 پرفروش‌ترین هاچ‌بک‌های بازار بودند و این بخش بازار از عدم تنوعی جدی رنج می‌ُبرد؛ اما طی چند سال گذشته خودروهای جدیدی به بازار عرضه شده و تنوعی نسبی به بخش هاچ‌بک‌ها بخشیده‌اند. دو نمونه از جدیدترین هاچ‌بک‌های عرضه شده به بازار ایران، رنو ساندرو و پژو 207 جدید هستند که با استقبال بالایی هم روبرو شده‌اند. البته مفهوم کلمهٔ جدید در بازار خودروی ایران با دیگر کشورها متفاوت است چراکه ما خودروهایی را جدید می‌نامیم که سال‌ها پیش از چرخهٔ تولید جهانی کنار رفته‌اند. به‌هرحال در ادامه مقایسه‌ای خواهیم داشت میان این دو هاچ‌بک جدید و پرطرفدار بازار خودروی کشور.

معرفی

پژویی که ما در ایران با نام 207 می‌شناسیم در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ همان 206 است که در سال 2009 توسط پژو با نام 206 پلاس به بازار عرضه شد. پژو در این فیس‌لیفت سعی کرده داخل و خارج 206 را تا حدودی به 207 اصلی شبیه کند. سپس ایران‌خودرو در سال 1389 تصمیم گرفت 206 پلاس را با نام 207 در ایران عرضه کند؛ بنابراین تولید این خودرو در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک در ایران آغاز شد اما در سال 1391 به دلیل تحریم‌ها و عدم تأمین قطعات، تولید 207 در ایران متوقف شد؛ اما چندی پیش با برقراری دوبارهٔ رابطهٔ ایران‌خودرو با پژو، تولید این خودرو با تغییراتی در داخل و خارج مجدداً آغاز شد.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

رنو ساندرو در اصل نسخهٔ هاچ‌بک لوگان یا همان L90 محسوب می‌شود که در بسیاری بخش‌ها با آن اشتراک دارد. تولید این خودرو در سال 2007 آغاز شد و تحت دو برند رنو و داچیا در کشورهای مختلف عرضه گردید. سپس در سال 2012 تولید نسل اول ساندرو خاتمه یافته و نسل دوم با ظاهری جدید که البته کاملاً مشابه لوگان شده بود به بازار عرضه شد؛ اما در سوی دیگر پارس‌خودرو به‌تازگی سراغ نسل اول ساندرو رفته و تولید آن‌را در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک آغاز کرده است آن‌هم درحالی‌که به‌تازگی نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ نسل دوم آن توسط رنو و داچیا به بازارهای جهانی عرضه شده است.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

طراحی خارجی

همان‌طور که گفته شد، پژو 207 یا همان 206 پلاس در اصل نسخهٔ فیس‌لیفت شدهٔ 206 است که تلاش شده به 207 اصلی شبیه شود. به همین دلیل در قسمت جلو تغییرات کاملی صورت گرفته و با چراغ‌های کشیده و جلوپنجرهٔ جدید، 206 پلاس تا حد زیادی به 207 شبیه شده است؛ اما در قسمت عقب حجم تغییرات بسیار کمتر بوده و فقط به تغییر گرافیک داخلی چراغ‌ها و تغییر سپر بسنده شده است. البته در 207 جدید تولید ایران، گرافیک داخلی چراغ‌های عقب بازهم تغییر کرده و زیباتر شده است. همچنین به چراغ‌های جلو نیز دی‌لایت اضافه شده است.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

در سوی دیگر ساندرو قرار دارد که هرچند متعلق به نسل قبلی بوده و رنگ و بوی کهنگی گرفته است اما همچنان از طراحی هماهنگ و نسبتاً زیبایی برخوردار است که چندین پله از برادرش L90 بالاتر قرار می‌گیرد؛ بنابراین در بخش طراحی بیرونی هرچند شاید بتوان کمی 207 جدید را زیباتر دانست اما ساندرو هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. به همین دلیل برتر طراحی هریک از این دو هاچ‌بک بیشتر بحثی سلیقه‌ای است و نمی‌توان یکی را کاملاً بر دیگری برتر دانست.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

طراحی داخلی

شاید پژو 207 در طراحی خارجی برتری جزئی‌ای بر رنو ساندرو داشته باشد اما در بخش داخلی کاملاً برتر میدان است چراکه داشبورد 207 زیباتر، بروزتر و باکیفیت‌تر از ساندرو است. داشبورد 207 در قسمت بالایی نسبت به 206 تغییر کرده و فرم بروزتری پیدا کرده است درحالی‌که در نمونه‌های جدید، یک نمایشگر لمسی به قسمت بالایی داشبورد اضافه شده و غربیلک فرمان هم به دکمه‌های کنترلی مجهز شده است. ولی داشبورد ساندرو تا حد زیادی به داشبورد L90 شباهت داشته و فرمی بسیار ساده و خسته‌کننده دارد. همچنین در این خودرو از نمایشگر لمسی و دکمه‌های روی فرمان هم خبری نیست و به همین دلیل ساندرو در بخش طراحی داخلی کاملاً مغلوب 207 می‌شود.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

تجهیزات

در بخش تجهیزات و آپشن‌ها نیز 207 بازهم برتر میدان است زیرا این خودرو از تجهیزات نسبتاً کاملی همچون سیستم تهویه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، نمایشگر لمسی 7 اینچی با سیستم مولتی‌مدیا و رهیاب، چهار بلندگو با تیوتر، سنسور و دوربین دید عقب، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی و کروز کنترل برخوردار است که تعدادی از آن‌ها در ساندرو یافت نمی‌شود. البته ساندرو هم با کامپیوتر سفری، سیستم صوتی با چهار بلندگو و کنترل زیر فرمان، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن و پنجره‌های برقی تجهیزات نسبتاً قابل قبولی دارد اما فقدان نمایشگر لمسی، کروز کنترل و تهویه اتوماتیک آن‌را در پس 207 قرار می‌دهد.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

پیشرانه

پژو 207 همچنان از همان پیشرانهٔ آشنای TU5 استفاده می‌کند که طبق اعلام ایران‌خودرو 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته طی سال‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها، در پژو 206 از گیربکس پژو 405 استفاده شد که هماهنگی مناسبی با پیشرانه نداشته و مشکلات فراوانی داشت؛ بنابراین احتمالاً در 207 هم از همین گیربکس استفاده شده است که البته طی چند وقت اخیر ایران‌خودرو تلاش‌هایی را جهت بهبود کیفیت آن انجام داده است. بااین‌حال هنوز نمی‌توان از کیفیت مناسب و عدم وجود ایراد در قوای محرکهٔ پژو 207 حدید اطمینان حاصل کرد.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

در سوی دیگر رنو ساندرو قرار دارد که از همان موتور و گیربکس L90 استفاده می‌کند که به کیفیت بالا، استهلاک پایین و کم‌خرجی معروف‌ است. پارس‌خودرو این ماشین را با دو گیربکس دستی و اتوماتیک عرضه می‌کند درحالی‌که 207 در نسخه‌های جدید فعلاً فقط با گیربکس دستی عرضه شده و هنوز خبری از گیربکس اتوماتیک برای آن نیست. ساندرو هم دقیقاً مانند رقیبش 105 اسب بخار قدرت دارد اما گشتاور موتور 1.6 لیتری آن 140 نیوتن متر است. بااین‌حال ساندرو علیرغم وزن بیشتر و گشتاور کمتر به دلیل هماهنگی عالی موتور و گیربکس، در نمونهٔ دستی شتاب صفرتاصد سریع‌تری معادل 10.5 ثانیه دارد که حدود یک ثانیه کمتر از 207 است. مصرف سوخت هر دو خودرو نیز مشابه یکدیگر و در سیکل ترکیبی حدود 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر است؛ بنابراین در بخش قوای محرکه برتری با ساندرو است.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

قیمت

هردوی این هاچ‌بک‌ها از خودروهای پرطرفدار بازار هستند و به همین دلیل اختلاف قیمت بازار و کارخانهٔ آن‌ها زیادی است تا جایی که حتی در اوایل عرضهٔ 207 جدید به بازار این اختلاف قیمت به 10 میلیون تومان هم رسید اما هم‌اکنون کاهش پیدا کرده است. قیمت رسمی پژو 207 در حال حاضر 41,900,000 تومان است درحالی‌که در بازار با قیمت حدود 45 میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. همین وضعیت در مورد ساندرو هم تقریباً وجود دارد به‌گونه‌ای که هم‌اکنون این خودرو در نمونهٔ دستی که مدل موردنظر ما است، رسماً از سوی پارس‌خودرو با قیمت 43 میلیون تومان عرضه می‌شود درحالی‌که در بازار حدود 47 میلیون تومان قیمت دارد؛ بنابراین قیمت کارخانه‌ای این دو خودرو بسیار نزدیک به هم است.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

نتیجه

در این رقابت نمی‌توان برنده را به‌طورقطع مشخص کرد چراکه هر دو خودرو برتری‌ها و ضعف‌هایی نسبت به یکدیگر دارند. به‌عنوان‌مثال ساندرو دارای قوای محرکهٔ بهتر، باکیفیت‌تر و هماهنگ‌تری است و همچنین به دلیل ابعاد بزرگ‌تر، از صندوق بار جادارتر و مهم‌تر از آن فضای پای بیشتر سرنشینان عقب برخوردار است که آن‌را از این لحاظ کاملاً در برابر 207 که همچنان از کمبود شدید فضای پای عقب رنج می‌برد، بالاتر قرار می‌دهد؛ اما طراحی ضعیف و کیفیت پایین کابین و سطح تجهیزات کمتر از نقاط منفی رنو ساندرو بشمار می‌روند درحالی‌که پژو 207 با طراحی داخلی زیباتر، تجهیزات و آپشن‌های بیشتر و تا حدودی نمای بیرونی زیباتر، در این بخش از ساندرو پیشی می‌گیرد؛ اما کیفیت و هماهنگی نه‌چندان بالای پیشرانه و گیربکس و استهلاک همیشگی موتورهای پژو نیز 207 را در این بخش در پس ساندرو قرار می‌دهد؛ بنابراین با توجه به مزایا و معایبی که در بالا ذکر شد، انتخاب یکی از این دو هاچ‌بک بیشتر به سلیقه و خواسته‌های خریداران بازمی‌گردد. البته در این رنج قیمت دو هاچ‌بک دیگر یعنی برلیانس H320 و ام‌وی‌ام 315 هم وجود دارند که نظر بسیاری را به‌سوی خود جلب کرده‌اند.

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

 رنو ساندرو بخریم یا پژو 207 جدید؟

منبع:پدال



نظرات

  • سهیل سهیل (12 دی 1395 ساعت 16:50)

    سلام
    من قبلا ۲۰۶ داشتم و الان ساندرو اتومات
    هندلینگ ۲۰۶ در بعضی مواقع خیلی بهتر از ساندرو هست
    ایکاش برای ۲۰۷ گیربکس اتومات میزاشتن....

  • امید امید (12 دی 1395 ساعت 15:46)

    من شش ماهه ساتدرو دارم شما میگی 10/5 . از کجات در آوردی این عدد رو ؟

  • مهدی مهدی (12 دی 1395 ساعت 10:31)

    207 بهتره از هر نظرتو این رنج قیمتی ، درسته که ایرانیزه شده ولی بازم از اونایی ک داشتن پرسیدم و راضی بودن از این ماشین...
    ایشالا ثبت نام میکنم یکیشو

    رضا رضا (12 دی 1395 ساعت 13:19)

    داش مهدی، اگر مقاله رو خونده باشی داره میگه موتور گیربکس ساندرو بهتره و همچنین ماشین جادارتریه، پس چطور 207 از هر نظر بهتره!!!؟

    سهیل سهیل (12 دی 1395 ساعت 16:48)

    امیدوارم..
    البته من به شخصه اگر ۲۰۷ اتومات داشت ، بجای ساندرو اتومات همین ۲۰۷ اتومات میخریدم..
    متاسفانه ایران مشکل نداشتن گیربکس اتومات رو هنوز حل نکرده

    محمد محمد (12 دی 1395 ساعت 18:23)

    دوست عزیز، وقتی تو ماه اول دوم چند بار برا خرابی بری نمایندگی میفهمی برتری با کیه.

  • علیرضا علیرضا (12 دی 1395 ساعت 09:36)

    سوخت ترکیبی ساندرو نزدیک 10/5 میباشد نه 6/7.

    سهیل سهیل (12 دی 1395 ساعت 16:43)

    ۱۰.۵ برای مدل اتوماته

  • ناشناس ناشناس (12 دی 1395 ساعت 09:09)

    تنوع نسبی؟!؟! واقعا که این جمله خنده داره!!! من که به شخصه ترجیح می دم اصلا ماشین نخرم، اگه قرار به این ماشینای گرون مسخره باشه!!!

    سهیل سهیل (12 دی 1395 ساعت 16:45)

    شما ۱۰۰% پولشو نداری تا بخوای یا نخوای ۵۰ تومن پوله ماشین بدی..