1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. فراری بهتر است یا پراید ؟

فراری بهتر است یا پراید ؟

17 فروردین 1393
  • 4

نمی دانم که اگر قرار بود که مردم از رولز رویس و بنتلی و فراری و لمبرگینی به اندازه ماشین های پراید و سمند کار می کشیدند آیا این ماشین ها کارشان به 100000 کیلومتر می کشید یا خیر؟ این ماشین های نازنازی گاه پنج دست می گردند ولی 5000 کیلومتر هم راه نمی روند چون همه ترجیح می دهند که آنها را در گاراژ نگاه دارند و فقط روزهای آخر هفته آفتابی با حرارت معتدل آنها را بیرون ببرند. فراری 456M ١٥ ساله بنده که در ده سالی که مال من بوده فقط ١٠٠٠٠ کیلومتر راه رفته بالاخره طاقت نیاورد و یکباره آلترناتور، کمک های عقب،‌ کامپیوتر صندلی، چرم های داشبرد،‌ چرم های داخل سقف همه و همه به هم ریختند و بهمراه سرویس در ٤٣٥٠٠ مایل 21000 دلار خرج روی دستم گذاشتند برای ماشینی که به زحمت ٧٠٠٠٠ کیلومتر راه رفته.

یک مشکل جالب دیگر در مدل های فراری از 348 تا به حال از موادی برای پوشش کلیدها،‌ دستگیره ها،‌ کنسول و‌ هواکش ها استفاده شده که بعد از 5 سال تبدیل به مواد چسبنده شده که بسیار بی ریخت نیز می شود و با فشار انگشت بر روی آنها اثر انگشتتان باقی می ماند. برای درست کردن این مشکل یک نفر در نیویورک این قطعات را گرفته و این پوشش را برداشته و آنها را درست می کند. دستمزد وی برای انجام کامل یک ماشین حدود 1500 دلار و دستمزد باز و بسته کردن این قطعات نیز 500 دلار می باشد. اگر کارخانه پیکان چنین مشکلی را پس از بیست سال حل نکرده بود می گفتیم پیکان است دیگر ولی از کارخانه فراری انتظار بیشتری می رود. با یک مکانیک با تجربه فراری صحبت می کردم می گفت که چون اکثر ماشین های قبلی فراری و فعلی لمبرگینی دست ساز می باشند بین دو ماشین یک مدل مال یک سال می تواند اختلاف زیادی بر اساس شانس وجود داشته باشد و می گفت یک مشتری اش که فراری 308 قدیمی دارد تا بحال 220000 کیلومتر راه رفته و هر روز سوارش می شود و هیچگاه خراب هم نمی شود و حتی کلاچش هم تا بحال عوض نشده و در مقابل یک فراری 550 که خیلی جدیدتر از 308 است مرتب خراب است.

از شروع فراری 360 که کارخانه فراری هم مانند بسیاری از کارخانجات بزرگ به دستگاه و ماشین ها روی آورده و کمتر کاردستی می کند ماشین ها کمی قابل اطمینان تر شده اند.

بهرحال اگر فراری پنجاه ساله بسیار سالمی را می بینید یا رولز رویس 80 ساله سالم علت اینستکه اینها راه نرفته اند و بارکشی نکرده اند و اکثر این قبیل ماشین ها کیلومترشان پس از چندین دهه هنوز به 50000 کیلومتر هم نمی رسد و فراری 456 من با ٧٠٠٠٠ کیلومتر زیاد کارکرده محسوب می شود. باز هم به قول مکانیک مجرب فراری می گفت که سرویس های فراری هم زمان دارد و هم کیلومتر یعنی مثلاً فلان قطعه باید هر 50000 کیلومتر یا 5 سال تعویض بشود و در مورد فراری همیشه زمان باعث تعویض قطعات می شود نه کیلومتر.

وقتی حساب میکنم میبینم که بابت ١٠٠٠٠ کیلومتری که سوار این ماشین نازنازی شده ام جمعا ٢٥٠٠٠ دلار بابت سرویس و تعمیرات داده ام، با مصرف صدی بیست لیتر ٢٠٠٠ دلار پول بنزین داده ام و بین قیمت خرید و قیمت فروش به قیمت امروز هم ٤٠٠٠٠ دلار دیگر ضرر کرده ام. یعنی سواری این ماشین کیلومتری ٦/٧ دلار یا بعبارتی ٢٠٠٠٠ تومان آب خورده. باز هم بگین فراری از پراید بهتره!!!

مکانیک فراری من که خود سوبارو سوار میشود میگفت که اگر قرار بود که فراری هم مثل سوباروی من خراب نمیشد که من کاسبی ام تعطیل بود!!!

حالا اگر قرار باشد که از تهران به بندرعباس بروید و مسئله مرگ یا زندگی یکی از عزیزانتان باشد با فراری پر ادعا میروید یا پراید کم ادعا؟. من که با پراید میروم و سر راه فراری سوار ها را هم که کنار جاده مانده اند سوار میکنم و کیلومتری ٢٠٠٠٠ تومان سرشان منت میگذارم .




نظرات

  • علاقمند به ماشین علاقمند به ماشین (21 دی 1393 ساعت 11:26)

    شاید باورش برای خوانندگان این قسمت سخت باشه ولی اصلی ترین محرک من برای مهاجرت از ایران مقاله های مهندس فرهاد کاشانی در مجله ماشین بود....

  • مهدوق مهدوق (17 فروردین 1393 ساعت 20:21)

    البته باید گفت جناب کاشانی هر چیزی تاریخ مصرف داره کمک فنر و چرم صندلی و ... که جای خود دارد
    شما یه ماشین رو 5000 کیلومتر که هیچ اگه باش 1 کیلومتر بیشتر نرفته باشی ولی 20 سال یه جا بخوابه زمان استفاده باید به کل سرویس بشه و یه سری چیزها هم تعویض

    کامی کامی (18 فروردین 1393 ساعت 06:03)

    کاملا صحیح میفرمایید شما

  • محسن محسن (17 فروردین 1393 ساعت 17:56)

    من خودم به شخصه از طرفدارای مهندس کاشانی هستم ، حتی زمانی که توی مجله ماشین مقاله می داد ، همیشه مقالاتاشو پیگیری می کردم .