1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. پژو 206 یا 208 , کدامیک ایمن تر است؟

پژو 206 یا 208 , کدامیک ایمن تر است؟

25 تیر 1395
  • 2


تست تصادف که توسط EURO NCAP در اروپا و در آزمایشگاه تحقیقات ترابری انجام می‌شود، مهم‌ترین معیار تعیین ایمنی خودروهای تولید شده در دنیا است. NCAP مخفف New Car Assessment Programme (به معنای برنامه جدید ارزیابی خودرو) است که در سال ۱۹۹۷ زیر نظر وزارت راه انگلیس و در آزمایشگاه تحقیقات ترابری تشکیل شده است.

تست تصادف یورو NCAP از ابتدا تاکنون تغییراتی را در امتیاز دهی تجربه کرده است. در حال حاضر تست تصادف NCAP شامل ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی سرنشینان خردسال، ایمنی عابر پیاده و همچنین تجهیزات ایمنی می‌شود. اما در سال‌های اولیه این تست شامل ایمنی سرنشینان بزرگسال و ایمنی عابر پیاده می‌شد که ابتدا تست ایمنی سرنشینان خردسال و سپس تجهیزات ایمنی به این تست اضافه شد. این تست به تدریج تبدیل به استاندارد اصلی در زمینه ایمنی خودرو شده است و مشتریان، تولیدکنندگان و سازمان‌های استاندارد در دنیا به EURO NCAP استناد می‌کنند.

 مقایسه ایمنی 206و208

به خاطر برنامه تولید پژو ۲۰۸ تا یک سال و نیم دیگر در ایران و مقایسه این خودرو با پژو ۲۰۶، در این مطلب قصد داریم امتیازهای کسب شده دو خودرو در بحث ایمنی را با هم مقایسه کرده و فیلم تست تصادف هر دو خودرو را با هم ببینیم.

 مقایسه ایمنی 206و208



تست تصادف پژو ۲۰۶ در روش‌های قدیمی EURO NCAP انجام شده است و تنها دارای امتیاز ایمنی سرنشینان و ایمنی عابر پیاده می‌شود. اما پژو ۲۰۸ در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ تحت نظر EURO NCAP تست شده است و از هر چهار شاخص امتیازی ایمنی سرنشینان بزرگسال، ایمنی سرنشینان خردسال، ایمنی عابر پیاده و تجهیزات ایمنی می‌شود. به همین خاطر در ابتدا در دو موضوع ایمنی سرنشینان بزرگسال و ایمنی عابر پیاده امتیاز این دو خودرو را با هم مقایسه می‌کنیم و سپس به دو معیار دیگر پژو ۲۰۸ در تست EURO NCAP می‌پردازیم.

ایمنی سرنشینان بزرگسال
اولین موضوعی که برای خریداران و تولیدکنندگان اتومبیل بسیار اهمیت دارد حفظ ایمنی سرنشینان است. وقتی راننده و دیگر سرنشینان احساس ایمنی داشته باشند از مسافرت و رانندگی با خودروی خود لذت بیشتری خواهند برد. در تست ایمنی سرنشینان بزرگسال، حفظ سر، پاها، کمر، لگن، سینه و گردن سرنشینان جلو اهمیت دارد.

پژو ۲۰۶ در این تست توانسته ۲۵ امتیاز کسب کند که ۱۱ امتیاز برای برخورد جلو و ۱۴ امتیاز برای برخورد از بغل را بدست آورده است. در تست پژو ۲۰۶ سر و پایای راست راننده و سر و دو پای سرنشین در برخورد از روبرو و سر راننده در برخورد از سمت راننده در ایمنی کامل قرار دارند. همچنین ران و دو کف پای راننده، سینه و ران‌های مسافر در برخورد از روبرو احتمال آسیب دیدنشان متوسط است.

 مقایسه ایمنی 206و208



پژو ۲۰۸ در تست ایمنی سرنشینان بزرگسال با کسب ۳۱.۸ امتیاز توانست ۸۸ درصد ایمنی را تامین کرده و در رده بسیار خوبی قرار بگیرد. پژو ۲۰۸ در برخورد از جلو ۱۴.۲ امتیاز، برخورد از بغل ۱۴.۹ امتیاز و ضربه خوردن به گردن به خاطر تصادف از عقب ۲.۷ امتیاز کسب کرده است. سر، ران‌ها و کف پای راننده و سر و کل پاهای مسافر در برخورد جلو امنیت کامل دارند. در برخورد از بغل نیز سر و لگن راننده کاملاً در ایمنی به سر می‌برند. سینه راننده در برخورد از بغل با مانع و گردن راننده و مسافر احتمال آسیب دیدن متوسط دارند.

 مقایسه ایمنی 206و208



بدین ترتیب در ایمنی سرنشینان بزرگسال پژو ۲۰۸ حدود ۲۷ درصد رشد داشته و همچنین میزان آسیب‌هایش به کمترین حالت نزدیک شده است.

ایمنی عابر پیاده
ایمنی عابر در تصادف‌هایی که با عابر یا با خودروهای دیگر انجام می‌شود یکی از مهم‌ترین موارد است. در برخورد دو اتومبیل اگر خودرو به سمت چپ یا راست بچرخد احتمال آسیب رساندن به عابر پیاده زیاد است. همچنین ایمنی عابر پیاده در نواحی مختلف خودرو متفاوت است.

در تست ایمنی عابر پیاده، ایمنی عابر در برخورد به شیشه‌های جلو و کاپوت، چراغ و ناحیه جلو پنجره و هچنین سپر خودرو مورد تست قرار می‌گیرد. در این تست پژو ۲۰۶ امتیاز ۱۱ را کسب کرده است و مشخصات دیگر از جزئیات این تست به خاطر تست شدن در دوره‌های قبلی EURO NCAP در دسترس نیست. اما پژو ۲۰۸ در این تست، رشد ۱۰۰ درصدی نسبت به پژو ۲۰۶ داشته و امتیاز ۲۲ را کسب کرده است. پژو ۲۰۸ در بخش بالا ۱۲.۵ امتیاز در بخش کاپوت ۳.۵ امتیاز و در بخش سپر یا پایه ماشین امتیاز ۶ را بدست آورده است.

ایمنی سرنشینان خردسال
ایمنی سرنشینان خردسال به ویژه نوزادان در تست تصادف مهم است. این معیار از دوره دوم بررسی‌های EURO NCAP به معیارهای تست تصادف اضافه شد. این تست با قراردادن عروسک کودک در نگهدارنده خردسالان روی صندلی عقب انجام می‌شود. این تست برای پژو ۲۰۸ امتیاز ۳۸.۵ و درصد ۷۸ را در بر داشته است. پژو ۲۰۸ در بخش بهره‌وری تست تصادف ۲۱.۵ امتیاز، شاخص‌های ایمنی ۵ امتیاز و بررسی نصب CRS است.

ابزار ایمنی
همه خودروهای تولید شده در دنیا دارای تعدادی ابزارهای ایمنی برای حفظ سلامت سرنشینان و بدنه خودرو هستند که هر چه تعداد و صحت این ابزار بالا باشد، ایمنی خودرو به بهترین سطح ممکن نزدیک می‌شود و در تست‌ها و بررسی‌های مختلف به عنوان یک امتیاز خاص قرار می‌گیرد. پژو ۲۰۸ در تست ابزار ایمنی ۸۳ درصد از شاخص‌های موجود را داشته و امتیاز ۵.۸ را کسب کرد. این خودرو در ابزار سرعت ۱ امتیاز در ابزار کنترل ثبات الکترونیکی ۲.۸ امتیاز و یادآوری کمربند صندلی ۲ امتیاز کسب کرد.

 

منبع:ایران جیب



نظرات

  • محمد محمد (26 تیر 1395 ساعت 10:02)

    البته این ماشینا ساخت فرانسه بودن که این امتیازها رو اوردن.
    تولیدات ایران خودرو چی از آب در بیاد خدا داند........

  • اوباما اوباما (25 تیر 1395 ساعت 11:45)

    (پژو 208 بهتر شد قیمت 70 میلیون تومن )(پژو 206 اصلا ندارم قیمت 35 یا 32 میلون تومن)