1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. تویوتا کرولای جدید در برابر اشکودا اکتاویا

تویوتا کرولای جدید در برابر اشکودا اکتاویا

27 آبان 1393
  • 3

تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

آیا جدیدترین سدان سگمنت D یعنی تویوتا کرولا آلتیس می تواند با یکی از بزرگان این سگمنت یعنی اشکودا اکتاویا رقابت کند؟

در طی سالها کرولا آلتیس موفقیت های زیادی برای تویوتا به ارمغان آورده است. کرولای قبلی یک خودروی کاربردی با موتوری مدرن و انبوهی از امکانات رفاهی بود. کرولای جدید نه تنها این ویژگیها را حفظ کرده بلکه چیزهای زیادی به آن اضافه کرده است. اشکودا اکتاویا همواره به خاطر هماهنگی خوبی که بین راحتی، عملکرد، کیفیت ساخت، جاداری و هندلینگ ارائه کرده مورد ستایش و تقدیر بوده است. بنابراین هر یک از این دو خودرو در نوع خود شگفت انگیز هستند و در تثبیت موقعیت کارخانه سازنده خود در بازار نقش مهمی ایفا کرده اند. اکنون سوالی که مطرح می شود این است که کدام یک بهتر است؟ برای یافتن جواب سوال با ما همراه باشید.

طراحی بیرونی

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

با توجه به قیمت این دو خودرو نیازی به ذکر نیست که بیشتر مورد علاقه کارمندان اداری هستند که خواهان رفت و آمد با خودرویی شیک هستند. در این مورد اشکودا اکتاویا به خاطر طراحی تهاجمی ترش امتیاز بیشتری نسبت به کرولا دریافت می کند. اکتاویا از طراحی جدید جلو پنجره به همراه چراغهای دی لایت LED جدید و طرح جدید کاپوت بهره می برد. با اینکه طرح قسمت عقب اکتاویا بسیار مشابه مدل کوچکتر Rapid می باشد ولی هماهنگی خوبی با چراغهای عقب C شکل برقرار کرده است. ولی از نمای کناری زیاد هیجان انگیز به نظر نمی رسد و در حد طراحی قسمت های دیگر آن جذاب نیست. در مجموع اکتاویا زیبا و خوش ترکیب به نظر می رسد.

طراحی بیرونی کرولا در مقایسه با اکتاویا، هنوز هم آن زیبایی و ظرافت و جا افتادگی طرح اکتاویا را ندارد. البته به این معنا نیست که کرولا آلتیس خودروی زشتی باشد. جلو پنجره کرومی جلو ترکیب خوبی با چراغهای جلو که به سمت عقب امتداد یافته اند ایجاد کرده و همچنین چراغهای کشیده عقب و نوار کرومی بالای قاب پلاک، باعث شده تا طرح قسمت عقب مساعدتر از جلو به نظر برسد. در نمای کناری کرولا نشانه هایی از طرح تهاجمی به چشم می خورد (که در قسمتهای دیگر وجود ندارد) که تا حد زیادی به خاطر کاپوت کشیده، زاویه شیشه جلو و ارتفاع پایین سقف است.

در بخش طراحی بیرونی اکتاویا 4 امتیاز و کرولا 3.5 امتیاز دریافت می کنند.

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

طراحی کابین و جاداری

  اشکودااکتاویا-نمای فرمان

تا جایی که بحث زیبایی مطرح باشد اکتاویا بدون شک فاتح میدان است ولی عرصه رقابت مقداری تنگ تر شده است. داشبورد دو رنگ اکتاویا به همراه کنسول وسط مشکی رنگ آن بسیار با کیفیت تر، گرانتر و جذاب تر از داشبورد یکنواخت کرولا به نظر می رسد. در واقع کیفیت مواد پلاستیکی به کار رفته در داخل کابین اکتاویا نیز بسیار بهتر از کرولا احساس می شود. از نظر ارگونومی هر دو خودرو وضعیت مناسبی داشته و تمام دکمه های ضروری به راحتی در دسترس هستند.

 تویوتا کرولا -نمای فرمان

هر دو خودروساز برای افزایش فضای داخلی اقداماتی کرده اند. در حالی که پلتفرم جدید اکتاویا باعث افزایش فاصله دو محور و در نتیجه افزایش فضا شده است، کرولا که همچنان بر پایه پلتفرم قبلی ساخته شده از نظر طول 80 میلی متر درازتر شده است. فضای عقب کرولا بسیار بیشتر از اکتاویا بوده و از همه مهمتر اینکه برآمدگی تونل سیستم انتقال قدرت در قسمت عقب که باعث کمبود فضای پا برای سرنشین سوم در عقب اکتاویا شده در کرولا وجود ندارد. اگر باز هم چنین فضایی برای شما مناسب نیست تویوتا برای بهبود راحتی کابین، صندلیهای عقب با قابلیت تنظیم 5 حالته را در این سگمنت معرفی کرده است. در حالی که راحتی و جاداری از مزیتهای کرولا هستند، کیفیت ساخت بالا، دریچه ایرکاندیشن برای سرنشینان عقب و صندوق بار بسیار حجیم از نقاط قوت اکتاویا می باشند.

در این بخش هر دو خودرو 4 امتیاز دریافت می کنند. امکانات و تجهیزات

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

از نظر امکانات دیدگاه های هر دو خودروساز متفاوت است. تویوتا بیشتر به امکاناتی که مربوط به رفاه و آسایش سرنشینان می شود پرداخته است. امکاناتی نظیر سیستم صوتی با صفحه نمایش لمسی 7 اینچی به همراه سیستم اجرای دستور صوتی، صندلیهای برقی با تنظیم 8 حاله و قابلیت اتصال USB و AUX برای سیستم صوتی و مکان یاب ماهواره ای هر بار که سوار کرولا می شوید جلوی چشم شما هستند. کرولا همچنین شیفترهای پشت فرمان نیز برای تعویض دنده ها (گیربکس اتوماتیک) دارد.

اشکودا اکتاویا در ایمنی خلاصه می شود. نه تنها ساختار بسیار خوبی دارد بلکه با ایربگهای دوگانه جلو، بغل و ایربگهای پرده ای عرضه می شود در حالی که در کرولا فقط راننده و سرنشین جلو ایربگ دریافت می کنند. علاوه بر این اکتاویا از سیستم کنترل هرزگردی نیز بهره می برد و چون از نظر دینامیکی یک سر و گردن بالاتر از کرولا هست یک مجموعه ایمنی کامل را تشکیل می دهد. اما اکتاویا از امکانات ذکر شده برای کرولا حتی تجهیزات پایه مانند اتصال USB و AUX، شیفترهای پشت فرمان و دوربین دید عقب بی بهره است.

بنابراین در این بخش کرولا 4.5 امتیاز و اکتاویا 4 امتیاز دریافت می کنند.

موتور و عملکرد

  اشکودااکتاویا-نمای موتور

جدا از بحث زیبایی و ظاهر، سیستم انتقال قدرت نقش مهمی در تعریف یک محصول خوب ایفا می کند. هر دو خودرو از موتورهای 4 سیلندر 1.8 لیتر بهره می گیرند با این تفاوت که اکتاویا به خاطر سیستم توربو 180 اسب و 250 نیوتن متر دارد در حالی که کرولا از پیشرانه تنفس طبیعی خود 140 اسب و 173 نیوتن متر تولید می کند. نیازی نیست بگوییم که اکتاویا با وجود بیش از 100 کیلوگرم وزن بیشتر نسبت به تویوتا بسیار سریعتر از کرولا می باشد. انتقال قدرت موتور در اکتاویا به صورت خطی و یکنواخت در محدوده دور موتور است و همیشه قدرت اضافی برای انجام سبقت های سریع وجود دارد. گیربکس 7 دنده DSG اکتاویا (برگرفته از فولکس واگن) واقعا یک جواهر است. تعویض دنده ها در اکتاویا سریع و نسبت به تویوتا روانتر انجام می گیرند. اما با وجودی که قابلیت تعویض دنده دستی (تیپترونیک) وجود دارد، کمبود شیفترهای فرمان در اشکودا احساس می شوند.

 تویوتا کرولا-نمای موتور

با اینکه کرولا قدرت و گشتاور کمتری تولید می کند ولی موتور روانی دارد و عطش دور گرفتن به سبک موتورهای ژاپنی را دارد. همانطور که انتظار میرفت در مقایسه با اکتاویا، برای سریع راندن با کرولا باید موتور آن را تحت فشار بیشتری قرار دهید زیرا پیک قدرت و گشتاور در دور بسیار بالاتری نسبت به موتور اشکودا قرار دارند. (گشتاور اشکودا در محدوده 1500 تا 3500 دور در دقیقه و برای تویوتا در دور 4000 در دسترس هستند).

تویوتا ادعا می کند که در گیربکس کرولا بهبودهایی صورت گرفته تا مصرف سوخت آن کمتر شود که این مورد قابل تشخیص است. گیربکس ضریب پیوسته CVT-i تویوتا با 7 نسبت دنده از قبل تعریف شده برای حالت تیپ ترونیک، به نرمی دنده ها را عوض کرده و شیفترهای پشت فرمان عکس العمل خوبی دارند. اما عملکرد آن به تند و تیزی گیربکس DSG اشکودا نیست. در حالی که کرولا تلاش می کند سرعت خود را از مرز 180 کیلومتر در سراعت فراتر ببرد، اشکودا به راحتی به سرعت 200 دست می یابد.

در این بخش اشکودا 4.5 امتیاز و تویوتا 3.5 امتیاز دریافت می کنند.

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

هندلینگ و ترمز

همانطور که پیشتر گفته شد از نظر دینامیکی برتری با اشکودا است. سر پیچ ها یا در خط مستقیم در سرعت بالا چسبندگی و تعادل اشکودا بهتر است. هماهنگی ای که اشکودا بین راحتی و هندلینگ خوب در اکتاویا ایجاد کرده است قابل تحسین است. سواری اشکودا در جاده های ناهموار بسیار راحت است و در عین حال اگر از آن دسته افرادی هستید که وقتی جاده می پیچد فشار پایتان روی پدال گاز را بیشتر می کنید اشکودا شما را ناامید نمی کند. سیستم تعلیق اشکودا جوری تنظیم شده است که هم ناهمواریها را به خوبی جذب کند و هم سفتی لازم برای رسیدن به هندلینگ خوب را داشته باشد. حس مناسبی که فرمان اشکودا در رانندگی سریع منتقل می کند و تایرهای سایز 205/55R16 از دیگر عواملی هستند که به هندلینگ خوب آن کمک می کنند.

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

ترمزهای اشکودا هم بسیار تیز هستند و واکنش خوبی دارند. بدون شک لذت رانندگی اشکودا بیشتر از تویوتا خواهد بود. در این حین شخصیت کرولا برعکس اکتاویا است. کرولا خودروی انتخابی افراد بالغی است که زیاد به رانندگی اسپرت اهمیت نمی دهند و اغلب موارد برای حمل و نقل راننده استخدام می کنند. به محض اینکه در صندلی عقب کرولا می نشینید احساس راحتی بیشتری (نه فقط از لحاظ جاداری بلکه کیفیت سواری) نسبت به اشکودا می کنید. فرمان کرولا نرمتر است و پارک کردن در جاهای تنگ با آن آسانتر است ولی واکنش و حس کافی هنگام عبور از پیچها را ندارد. لازم به ذکر نیست که ماهیت نرم سیستم تعلیق کرولا تاثیر منفی خودش را در هندلینگ نشان می دهد اما هدف از تولید کرولا خودرویی با هندلینگ عالی نبوده است.

در این بخش اشکودا 4.5 امتیاز و کرولا 3.5 امتیاز دریافت می کنند. قیمت و مصرف سوخت

در این دو زمینه کرولا به رقیب خود برتری دارد. البته این برتری در مصرف سوخت تقریبا ناچیز است. اشکودا با مصرف سوخت ترکیبی 6.8 لیتر در 100 کیلومتر 0.23 لیتر در 100 کیلومتر نسبت به تویوتا بیشتر مصرف می کند. از نظر قیمت نیز برتری با کرولا خواهد بود.

نتیجه گیری

 تویوتا کرولا و اشکودااکتاویا

با اینکه اشکودا از نظر قیمت، امکانات رفاهی، فضای کابین و مصرف سوخت در پشت سر تویوتا قرار می گیرد ولی در زمینه هایی که بسیار مهم هستند مانند طراحی، عملکرد موتور و هندلینگ امتیاز بسیار بالایی دریافت می کند. در پایان کفه ترازو به سمت اشکودا سنگینی می کند. زیرا امتیاز کلی آن 4 و برای تویوتا 3.5 است. ولی کل داستان در این امتیاز کلی خلاصه نمی شود. پس کدام یک از این دو خودرو برای شما مناسب هستند؟

هنوز هم می توان گفت که اشکودا و تویوتا رقبای خوبی هستند ولی هر کدام از آنها برای افراد خاصی جذابیت دارند. اگر دنبال خودرویی هستید که لذت رانندگی داشته باشد، یک مجموعه تر و تمیز و خوش ساخت باشد و ارزش خوبی در برابر مبلغ پرداختی داشته باشد اشکودا را انتخاب کنید. اما اگر دوست ندارید رانندگی کنید و اینکار را به عهده راننده خودتان می سپارید، به امکانات رفاهی علاقه مند هستید و می خواهید خودروی شما هنگام فروش افت کمتری داشته باشد کرولا انتخاب شماست.

امتیاز نهایی:


رتبه اول اشکودا با 4 امتیاز

رتبه دوم تویوتا با 3.5 امتیاز



نظرات

  • پوریا ایرانی پوریا ایرانی (2 آذر 1393 ساعت 15:44)

    وقتی اومد تو ایران رقبت سختی با هم دارن

  • آریوبر آریوبر (29 آبان 1393 ساعت 13:35)

    اصلا هرکاری کنی بازم اشکودا یه سرو گردن بالاتره

  • حسین معمار حسین معمار (27 آبان 1393 ساعت 09:57)

    هر دو عالی هستن..راستی بچه ها اشکودا قرار بود بیاد ایران چی شد؟