1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. رفتارهایی که در خودروهای توربوشارژ نباید داشته باشیم

رفتارهایی که در خودروهای توربوشارژ نباید داشته باشیم

11 مهر 1396
  • 1

امروزه با فراگیر شدن تکنولوژی موتورهای توربوشارژ، شاهد آن هستیم که شرکت‎‌های خودروسازی، خودروهای خود را مجهز به این تکنولوژی کرده‌اند. زیرا توربوشارژ به شما اجازه می‌دهد با حجم موتور کمتر، توان بیشتری داشته باشید . توربوشارژ به بیان ساده با استفاده از یک کمپرسور و توربین سبب می‌شود اکسیژن بیشتری برای احتراق با سوخت وارد موتور شود. نتیجه این فرآیند افزایش بازده و توان بیشتر موتور است.

 رفتارهایی که در خودروهای توربوشارژ نباید داشته باشیم

اگر شما صاحب یک خودرو با موتور توربوشارژ هستید باید بدانید که با رعایت نکاتی ساده می‌توانید طول عمر این نوع موتورها را افزایش دهید. بسیاری از رانندگان با ندانستن این نکات در حال آسیب‌های جدی به موتور خود هستند.

در ادامه این مقاله به توضیح در مورد این نکات می‌‍پردازیم.

۱-به محض روشن کردن خودرو، با موتور سرد حرکت نکنید :

یکی از مهم‌ترین علل بروز مشکل در موتورهای توربوشارژ به سیستم روغن‌کاری مرتبط است. بیرینگ ها و اتصالات دوار توربو شارژر برای داشتن عملکردی مناسب به روغنی با خلوص و فشار و شدت جریان مناسب احتیاج دارند. روغن پس از استارت زدن و روشن شدن خودرو برای رسیدن به موتور و رسیدن به دمای مناسب نیاز به زمان دارد.

پس در نظر داشته باشید که بعد از استارت ماشین، به مدت ۳ الی ۵ دقیقه برای گرم شدن منتظر صبر کنید.

۲-بعد از مدت طولانی رانندگی، به طور ناگهان ماشین را خاموش نکنید:

با خاموش کردن خودرو، پمپ روغن در موتور هم خاموش می‌شود و این سبب می‌شود مقداری از روغن در سیستم باقی بماند و چون دمای موتور هنوز بالا هست، روغن در برخورد با این بخش‌های داغ می‌سوزد و روغن کیفیت و ویسکوزیته مطلوب را از دست می‌دهد. برای جلوگیری از این آسیب، قبل از خاموش کردن خودرو برای مدتی کوتاه صبر کنید تا دمای موتور پایین بیاید و بعد ماشین را خاموش کنید.

۳-با دنده سبک و دور موتور پایین رانندگی نکنید:

زمانی که دور موتور پایین‎‌تر از ۲۰۰۰ دور در دقیقه قرار دارد و با دنده‌های سبک در حال حرکت هستید، وقتی برای شتاب‌گیری پدال گاز را فشار می‌دهید، میزان سوخت بیشتری وارد می‌شود ولی به علت دور پایین موتور اکسیژن کمتری وارد می‌شود و این مخلوط غنی سوخت و هوا می‌تواند به موتور آسیب بزند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است که هنگام شتاب‌گیری دنده خودرو را کاهش دهید.

۴-از سوخت بی کیفیت (با عدد اکتان پایین) استفاده نکنید:

در موتورهای توربوشارژ کیفیت سوخت بسیار حائز اهمیت می‌باشد. استفاده از سوخت با عدد اکتان پایین باعث افزایش احتمال کوبش در موتور و آسیب به موتور می‌شود. از بهترین سوخت موجود برای خودرو توربوشارژ خود استفاده کنید.

۵-در پیچ‌های جاده پدال گاز را فشار ندهید:

یکی از مشکلات خودرو‌های توربوشارژ وجود توربولگ می‌باشد. بدین معنا که بین زمانی که پای رو پدال گاز گذاشته می‌شود و اعمال شتاب لحظه‌ای تاخیر به وجود می‌آید. این حالت در پیچ جاده می‌تواند باعث از بین رفتن تعادل خودرو شود. به همین دلیل به هنگام رانندگی در خودرو توربوشارژ خود در پیچ‌های جاده از فشار دادن پدال گاز خودداری کنید.

شاید نکات ذکر شده به نظر ساده بیاید ولی بسیاری از رانندگان این نکات را رعایت نکرده و آسیب‌های جدی به خودروی خود وارد می‌کنند.



نظرات

  • پیام پیام (11 مهر 1396 ساعت 11:41)

    ... و 6- کلا بهتر است موتور با تنفس طبیعی بگیرید.
    موتور های توربوشارژ در ابتدا به خاطر توان بالاتر با وجود مصرف سوخت پایین مورد توجه و استقبال قرار گرفت ولی بعد از مدتی و با تجربه عملی این موتورها بر روی خودروها، معایب فراوان آن مشخص شد که مهمترین آنها در بالا ذکر شده.
    اما مهمترین نکته در مورد این موتورها در ایران مربوط به بنزین سوپر بی کیفیت است که در هر حالتی و حتی با افزودن مکمل با کیفیت هم به موتورهای توربوشارژ با ساخت بالا مثل بی ام و و پورشه آسیب حتمی میرساند.