1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

23 آبان 1394
  • 0

گوردون موری دیزاین (GMD) به‌تازگی جزئیات بیشتری از شاسی iStream Carbon خود که اخیراً در کانسپت اسپورتس راید یاماها معرفی شد، منتشر کرده است.

شاسی iStream Carbon که با همکاری یاماها توسعه داده شده است، به عنوان «اولین ساختار شاسی‌ فیبرکربنی مقرون‌به‌صرفه» مطرح است که می‌خواهد «متریال‌ها و تکنولوژی‌های فرمول یک را وارد زندگی روزمره علاقه‌مندان به خودرو کند».

مطابق گفته کمپانی، توسعه iStream Carbon به مدت ۲ سال طول کشیده است؛ پروژه‌ای که روند آن مشابه تولید iStream بوده، با این تفاوت که بجای فیبر شیشه، از فیبر کربن استفاده شده است. مهمتر از همه، GMD می‌‌گوید که پروسه تولید شاسی iStream Carbon کاملاً مکانیزه بوده و ساخت آن تنها ۱۰۰ ثانیه طول می‌کشد.

علی‌رغم این زمان تولید، iStream Carbon بسیار پیشرفته است و در آن، دو پوسته کربنی یک هسته لانه‌زنبوری را در بر می‌گیرند. این در حالی است که در بسیاری از سوپرماشین های گران‌قیمت دست‌ساز، از پوشش‌های یکپارچه (پنل‌های تک‌پوسته کربنی) برای این منظور استفاده می‌شود.

این در حالی است که iStream Carbon از لحاظ سرمایه‌گذاری و تولید، هزینه‌های پایینی نیز دارد و امکان استفاده از آن در مدل‌های ساب‌-پرمیوم و با حجم تولیدی بین ۱۰۰۰ تا ۳۵۰ هزار دستگاه در سال وجود خواهد داشت.

گوردون موری در توضیحی در این زمینه می‌گوید:

«وزن سبک‌تر» موضوعی مهم برای خودروهای با موتور احتراق داخلی است، ولی این موضوع برای خودروهای الکتریکی و هیبریدی اهمیت به مراتب بیشتری دارد. شاسی‌های iStream و iStream Carbon یک تغییر عمده در این رابطه محسوب می‌شوند. این شاسی جدید، اولین ساختار کمپوزیت مقرون‌به‌صرفه در تولید انبوه در جهان است که استانداردهای جدیدی را در ایمنی، صلبیت و دوام برای خودروها موجب خواهد شد.

 شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

 شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

 شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

 شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

 شاسی فیبر کربنی جدید گوردون موری

منبع پدال


نظرات