1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. ایربگ برای موتورسواران

ایربگ برای موتورسواران

27 اردیبهشت 1394
  • 0

 ایربگ برای موتورسواران

دو شرکت BMW Motorrad و Alpinestars به تازگی همکاری انحصاری شان را برای ساخت نوعی لباس ایمنی دارای ایربگ آغاز کرده اند. نخستین محصول این همکاری نوعی لباس موتورسواری خواهد بود که مجهز به جلیقه ایربگ است و بر مبنای فناوری کیسه هوای کمپانی Alpinestars موسوم به Tech-Air ساخته شده است.

شرکت Alpinestars مدعی شده است که فناوری Tech-Air نخستین سیستم ایربگ سرخود است که می تواند بدون نیاز به کار گذاشتن حسگر در داخل موتور کار کند و نیازی به نصب یا جفت کردن لباس با موتورهای مختلف وجود نخواهد داشت و تنها کاری که موتور سوار باید انجام دهد این است که لباس را بر تن کند تا به صورت خودکار فعال گردد.

نوعی نمایشگر LED هم درست روی آستین این لباس تعبیه شده که به صورت تصویری اعلام می کند سیستم کار گذاری شده در آن فعال گردیده و میزان شارژ باتری اش را نیز نشان می دهد.

زمانی که باتری لباس به صورت کامل شارژ شده باشد، باید بتواند انرژی مورد نیاز آن را تا 25 ساعت استفاده تامین کند. علاوه بر این، شرکت سازنده اعلام کرده است که یک ساعت شارژ باتری این لباس برای چهار ساعت موتور سواری کفایت می کند.

ایربگ لباس مبتکرانه این دو شرکت نیز از طریق نوعی واحد الکترونیکی کوچک کنترل می گردد که در داخل یک محفظه بادوام و ضد آب قرار داده شده و با استفاده از الگوریتمی مشخص خطرات قریب الوقوع را تشخیص می دهد.

این نرم افزار تحلیلی پیچیدگی خود را مدیون تجربیاتی است که از مسابقات موتورسواری MotoGP کسب شده. خود سیستم ایربگ Tech-Air در اصلی برای قهرمانان جهانی از جمله «مارک مارکوئیز، جورگ لورنزو و دانی پدروسا» طراحی شد و بعدها دو شرکت سازنده تصمیم گرفتند که نسخه ویژه ای از آن را برای استفاده در سطح خیابان طراحی کنند.

اما الگوریتم های به کار گرفته شده در نسخه خیابانی این لباس به نحوی بهینه سازی شدند که بتوانند تمامی شرایط خطرناک احتمالی را تشخیص دهد. محصول مورد بحث حتی قادر است تصادفاتی که احتمال می رود در حین توقف موتور برای آن رخ دهد را شناسایی کند و برای نمونه زمانی که موتور پشت چراغ راهنمایی توقف کرده و خطر برخورد وسایل نقلیه از پشت سر آن را تهدید می کند وارد عمل شود.

این سیستم بسته به نوع سانحه می تواند هرگونه برخورد را در بازه زمانی 30 الی 60هزارم ثانیه تشخیص دهد و در 25 هزارم ثانیه بعدی فعال شود و قفسه سینه، نواحی قرار گیری کلیه ها، کمر و شانه ها را مورد حفاظت قرار دهد.

سازگاری بالا یکی دیگر از نقاط قوت سیستم Tech-Air به شمار می رود. با وجود آنکه این فناوری تنها همراه با جلیقه های مشخصی قابل بکارگیری است، می توان بر حسب نوع موتور سیکلت، شرایط آب و هوایی یا صرفا خواست موتور سوار جلیقه مجهز به آن را به لباس موتورسواری مورد نظر خود متصل کرد.

گفتنی است؛ این لباس تحت نام هر دو شرکت سازنده اش به فروش خواهد رسید و در قالب دو مدل مردانه و زنانه طراحی شده که تا پایان امسال وارد بازار می شود.



نظرات