1. خانه
  2. اخبار خودرو
  3. فن آوری، تکنولوژی و مقایسه
  4. لکسس IS 300h یا مرسدس‌بنز C300 BlueTEC هیبرید؟

لکسس IS 300h یا مرسدس‌بنز C300 BlueTEC هیبرید؟

26 آذر 1393
  • 1

مرسدس وعدهٔ یک خودروی C کلاس جدید لوکس و با بهره‌وری بالای هیبریدی را داده است که رقیب سختی برای لکسس IS 300h به حساب می‌آید. در ادامه، این دو خودرو را از نظر بهره‌وری سوخت، و عملکرد سیستم هیبرید به چالش می‌کشیم.<

Mercedes C300 BlueTEC Hybrid vs Lexus IS 300h

مرسدس، پلاگین هیبرید جدید خود را در مدل S کلاس و E کلاس جدید به اجرا درآورده است، حال همان فن‌آوری را در C کلاس جدید نیز ارائه کرده است. مرسدس C300 بلوتک هیبرید، از یک پیشرانهٔ دیزل 2.1 لیتری و یک موتور الکتریکی، بهره جُسته است، که وعدهٔ مصرف سوخت 3.02 لیتر در 100 کیلومتر را به ما می‌دهد که بسیار قابل‌تحسین است.

تویوتا نیز مدت زیادی است که به عنوان یکی از پیشتازان خودروهای هیبرید سلطنت می‌کند و لکسس های دیزلی را به طور کامل به صورت هیبرید بنزینی و الکتریکی در آورده است. در این آزمون، ما به انتظار نشسته بودیم تا IS 300h وارد میدان شود. لکسس هم برای این خودرو ادعا می‌کند تنها 3.91 لیتر سوخت در هر 100 کیلومتر مصرف می‌شود. حال می‌خواهیم ببینیم آیا مرسدس هیبریدی می‌تواند لکسس تازه‌نفس را مغلوب خود کند یا خیر؟

 Mercedes C300 BlueTEC Hybrid vs Lexus IS 300h

شاخ به شاخ

سیستم‌های هیبریدی


اولین و بزرگ‌ترین تفاوت بین این دو خودرو این است که مرسدس، ترکیب دیزل و الکتریک است، ولی لکسس ترکیب بنزین و الکتریک. در رانندگی عادی مرسدس C300، اکثر اوقات متکی به موتور اصلی خود است و در صورت نیاز به افزایش قدرت یا شتاب، از موتور الکتریکی خود استفاده می‌کند. در مقابل، لکسس IS 300h، بیشتر تمایل دارد امور رانندگی را در حالت الکتریکی اجرا کند. ولی زمانی که شما در سرعت هستید، به صورت تمام‌وقت از هر دو موتور استفاده می‌کند. اگر چه این ممکن است به مقولهٔ اقتصاد خودرو آسیب برساند.

 Mercedes C300 Hybrid

 Lexus IS 300h

عملکرد

مرسدس C300 هیبرید، از یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 2.1 لیتری دیزلی 201 اسبی و یک موتور الکتریکی به قدرت 27 اسب بخار در زیر کاپوت سود می‌برد که مجموعاً 228 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. سیستم انتقال قدرت C300 h به یک گیربکس 7 سرعتهٔ اتوماتیک با دیفرانسیل عقب می‌باشد و شتاب 0 تا 100 آن برابر یا 6.6 ثانیه است که نسبت به قدرت کم و وزن زیادش، بسیار قابل قبول است. همچنین نهایت سرعت این خودرو 245 کیلومتر در ساعت می‌باشد. طبق ادعای کارخانه، C300 هیبریدی در هر کیلومتر 99 گرم گاز CO2 تولید می‌کند که در تست‌های انجام شدهٔ ما، این مقدار 177 گرم بود.

لکسس IS 300h نیز از ترکیب یک پیشرانهٔ چهار سیلندر 2.5 لیتری بنزینی به قدرت 178 اسب بخار و به‌علاوۀ یک موتور الکتریکی به قدرت 41 اسب بخار، مجموع قدرتی برابر با 220 اسب بخار را به ارمغان آورده است. قدرت این خودرو با یک گیربکس CVT اتوماتیک به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. شتاب 0 تا 100 لکسس برابر با 8.3 ثانیه و نهایت سرعت آن نیز 202 کیلومتر در ساعت می‌باشد. طبق ادعای لکسس، این خودرو در هر کیلومتر باید 109 گرم گاز گلخانه ای تولید کند، که در تست‌های ما، این رقم برابر با 142 گرم بود.

Mercedes C300 Hybrid

Lexus IS 300h

مانیتورینگ انرژی

چند سرنخ در مرسدس C300 BlueTEC به درون سیستم هیبرید وجود دارد. یک انرژی سنج نیز در پایین صفحهٔ دور موتور قرار دارد، که به راحتی و بسیار ساده، می‌تواند مقدار انرژی بازمانده را به شما نشان دهد. انرژی سنج لکسس در کنار صفحهٔ سرعت‌سنج قرار دارد ولی زمانی که به حالت اسپرت سوئیچ می‌کنید، نشانگرهای آن با دور موتور تعویض می‌شوند.

Porsche 918 Spyder

آپشن ها

لکسس آپشن های محدودتری نسبت به C کلاس دارد، رنگ متالیک 610 پوند، سان روف 1000 پوند، رینگ‌های مختلف، 1995 پوند، و پک پیشرفتهٔ ایمنی 1540 پوند برایتان آب می‌خورد. مرسدس در این بسته دارای آپشن‌های بسیار بیشتری است، با یک بستهٔ 10,000 پوندی آپشن هایی به ارزش 2795 پوند، سقف پانوراما، سیستم صوتی پیشرفته و حرفه ای، صندلی‌های برقی مجهز به گرمکن و سردکن، سیستم نورپردازی کابین، سیستم تهویه مطبوع با رایحهٔ دلخواه، سیستم کنترل خروج از خطوط، سیستم نمایش اطلاعات بر روی شیشهٔ جلو و آپشن های بسیار زیاد دیگر را دریافت می‌کنید.

Porsche 918 Spyder

حکم

جایگاه نخست: لکسس IS 300h

نبرد با سدان لوکس مرسدس بنز هیبرید کار ساده ای نیست، لکسس IS 300h با یک رقابت تنگاتنگ در این جا پیروز میدان شد و اما شاید با خود بگویید دلیل اول شدن لکسس با امکانات کمتر و عملکرد ضعیف‌تر نسبت به مرسدس چه بوده است. از آنجا که خودروهای هیبرید، معیارهای سوخت، هزینه‌های جاری، آلودگی کمتر و امثال این‌ها را دنبال می‌کند، خودروی برتر در این تست‌ها خودرویی است که تمامی قوانین محیط زیست، مصرف کم سوخت و هزینه‌های جاری را در حد اعلا رعایت کند. لکسس اگرچه در بحث قیمت، مصرف سوخت، امکانات و عملکرد سیستم هیبرید ضعیف‌تر از مرسدس است ولی با ترفندی هوشمندانه، به دلیل استفادهٔ زمانی بیشتر از موتور الکتریکی و تولید گاز دی‌اکسید کربن کمتر در بحث آلودگی، توانست در این مقوله از مرسدس پیشی بگیرد و بهتر عمل کند. لکسس IS 300 h سریع نیست، ولی پاک است، مجلل و با امکانات زیاد نیست ولی بسیار باکیفیت است و به عنوان رقیب C300 هیبریدی، بیشتر سعی در مهیا ساختن یک رانندگی آرام و البته پاک را دارد، ولی اگر شما از خودروی هیبریدتان امکانات، هیجان، تجمل، و عملکرد بیشتری بخواهید، به دنبال مرسدس می‌روید.

Lexus IS 300h

Lexus IS 300h

Lexus IS 300hr

Lexus IS 300h

جایگاه دوم: مرسدس بنز C300 BlueTEC هیبرید

با مرسدس C کلاس، شما احساس می‌کنید سوار بر یک S کلاس کامپکت شده‌اید. چرا که هم در داخل کابین و هم در خارج کابین، امکانات و تجهیزات لوکس و کاربردی بسیار زیادی که در S کلاس وجود دارد را در این خودرو هم در اختیار دارید. اما اگر شما بر روی صرفهٔ اقتصادی حساس هستید و تمرکز ویژه دارید، خرید C300 BlueTEC را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. این خودرو با وجود حجم کم موتور دیزلی خود، عملکرد بسیار خوبی دارد و حس هیجان در رانندگی و البته لوکس بودن را به شما القاء می‌کند. رانندگی در جاده نیز احساس فوق‌العاده و آرامش بخشی دارد. برای این خودرو، بسته‌های ایمنی، رفاهی و کاربردی بسیاری نیز در دسترس قرار دارد. جدا از عملکرد موفق پلاگین هیبرید، در بحث تولید گاز دی اکسید کربن، از مدل استاندارد C کلاس، آلودگی کمتری تولید می‌کند.

 Mercedes C300 Hybrid

Mercedes C300 Hybrid

 Mercedes C300 Hybrid

منبع پدال


نظرات

  • محمدماجد محمدماجد (26 آذر 1393 ساعت 18:04)

    خدایی اینا دیگه چی تراحی میکنن ایولا